Grappig,
Ik had net op het werk een discussie over het verschil tussen materiaal en materieel.
Ik ga er dan ook van uit dat je in je laatste post van gisteren edoelt dat je wil investeren in materieel ipv materiaal.
Een eenvoudige truuk is de hamer en de nagel: materieel gebruik je en heb je nog over om een volgende keer te gebruiken; de nagel is verbruikt en niet meer beschikbaar.
Materieel zijn dus gebruiksgoederen, en materiaal zijn verbruiksgoederen.
Oeps ik klink als een boekhouder (ben ik ook).
Voor mijn puttingijzers op de Victory heb ik een combinatie van koperdraad en garen gebruikt, geïnspireerd door Pietsan waarvoor dank: de schakel rond de jufferblok en die eronder zijn van metaal, de volgende is uit koord.
Het voordeel hiervan is dat bij ongelijke lengte van het totale puttingijzer (door de helling van de stagen) het altijd netjes uitkomt, omdat je de lengte van de schakel uit koord op de romp pas maakt. Door de combinatie met metalen schakels trekt de schakel niet toe als je er kracht op zet.
Nog een woordje over de kleur van het gebruikte touw: koorden die vast blijven staan in een bepaalde positie werden over het algemeen geteerd tegen waterindringing en zijn dus zwart. Koorden die door een blok (zoals jufferblokken) gehaald worden werden niet geteerd en zijn dus licht gekleurd (meestal natuurlijk hennep).
Jij hebt het precies omgekeerd gedaan. Dichterlijke vrijheid of over het hoofd gezien?
Alvast succes met dit project Stephan, je geeft zeker blijk van creativiteit en inventiviteit, 2 goede eigenschappen van een (scheeps)modelbouwer.