Stephan Kertész
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja vond zelf ook de verhoudingen niet helemaal kloppen. Dunner ging niet omdat de ankerstok in de dwarsrichting erg dik was. Maar ik had hem idd korter en smaller kunnen makken. Misschien doe ik dat nog. Het was al een karwij op zich. Merk wel dat afbinden van het touw (woolings) me al makkelijker afgaat. De eerste keer was dit een geklungel. Maar om terug te komen op de afmetingen. Om hem korter en smaller te makken hoef ik hem niet te demonteren. En als ik het met dunne koperdraad doe is het wel een beter gezicht. Dankjewel voor de terugkoppeling. Ik zal het eindresultaat laten zien. Ik vind die rechtse foto helemaal top.De ankerstok die je zelf hebt gemaakt is een tikkie aan de forse kant, te dik in verhouding met het anker, evenals de koperen kuipbanden die eigenlijk ook veel te dik zijn. Het is wel mooi gemaakt, daarover geen twijfel.
De stok van het anker moet even lang zijn als de ankerschacht en het dikke deel van de stok mag maar 1/7e deel van de ankerschacht zijn, terwijl te zien op de foto dit bij jou ankerstok wel 1/4e deel schijnt te zijn, dus behoorlijk aan de dikke kant. De kuipbanden van geplet koper (die ook behoorlijk aan de grote kant) zijn kun je eenvoudig maken van touwwerk, of van dunner koperdraad. Onderstaande foto geeft twee voorbeelden van stok en touw woelings,
Bekijk bijlage 329160
De verhoudingen van het anker kloppen nu een stuk beter
ik zal je site in de gaten houden. De standaard blokken lonken. Die wat ikzelf maak is natuurlijk top maar heb er minimaal 80 nodig en met mijn artrose handjes is dit een hels karwij. Ik heb er pas een stuk of 15 klaar.
Het is niet de bedoeling om je de les te lezen hoor Stephan, ik had dit alleen nog nooit eerder gezien en ik draai toch al heel wat jaartjes mee in de wereld van Historische Zeilschepen. Ik probeer slechts behulpzaam te zijn daar waar mogelijk. Ik vind trouwens dat je het heel aardig doet voor iemand die pas begint met deze hobbyPietsan.
Dank u voor deze wijze les, heb weer veel bijgeleerd.
Het is niet de bedoeling om je de les te lezen hoor Stephan, ik had dit alleen nog nooit eerder gezien en ik draai toch al heel wat jaartjes mee in de wereld van Historische Zeilschepen. Ik probeer slechts behulpzaam te zijn daar waar mogelijk. Ik vind trouwens dat je het heel aardig doet voor iemand die pas begint met deze hobby![]()
Tot nu toe prachtig werk hoor!Ik zie het ook niet als de les lezen. Maar als iemand die nog nooit een modelbouw dingetje in zijn leven heeft gemaakt behalve zo'n piepschuimvliegtuigje met elastiekje, zwem ik in de open zee op zoek naar antwoorden en oplossingen hoe ik iets moet doen. Ik ben dit forum gejoind om te leren en mijn ervaringen te delen. En dan is iedere vorm van advies leerzaam. Nogmaals niet stoppen met deze mooie "wijze lessen" ik leer daarvan.![]()
ze zouden dus ergens 2,5 - 3 mm moeten zijn. Echte blokken zijn volgens mij ergens rond de 30 cm maximaalBij schaal 1 op 100 is één mm dus 100 mm of 10 cm.
4,5 mm is dus 45 cm. Dit is voor een jufferblok aan de grote kant.
De Kolderstok schepen in schaal 1 op 72 hebben blokken van 5 mm als grootste. Dit is dus in het echt 5 x 72 = 36 cm. Dit zijn al forse dingen.
Uiteraard is het erg leuk om dit zelf te doen, maar kant en klare jufferblokken kopen is wellicht een makkelijkere optie.
Ik stuur je apart even wat meer informatie![]()