bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778

Mooie vorderingen hoor Piet. De Deense olie staat mooi! Het blijft voor mij persoonlijk de mooiste afwerking. Ik ben er ooit in 2007 mee begonnen op mijn scheepjes en het ziet er nog steeds fantastisch uit. :)

De boegspriet is verder vast gezet met de woeling en de beide waterstagen deze laatste zijn nog niet volledig aangespannen, dat komt pas als de fokkestagen later zijn gezet,
20211215_224305_bewerkt-1.jpg

Ik heb de messing ring bij het gat in de boeg vervangen met een ring van touwwerk,
20211215_224440_bewerkt-1.jpg

Vandaag de buitenkluivergeien gezet, die stijf worden gezet met ringen en een talreep aan de kraanbalken,
20211217_171250_bewerkt-1.jpg

ook een begin gemaakt met de ankers,
20211217_171819_bewerkt-1.jpg

links de ankerstokken die in de kit zitten, maar het hout is zeer zacht, lijkt wel karton dus ik heb twee nieuwe gemaakt van een stukje linden resthout.

De kattalie gemaakt, er moet nog wel het één en ander aan gebeuren, de blokken worden nog wat donkerder gebeitst en het anker krijgt een matzwarte kleur. De ankertros word ook een stukje donkerder en moet nog worden bevestigd aan het anker enz... (links boven is de bevestiging van de kluivergei goed te zien)
20211217_171618_bewerkt-1.jpg

Uiteindelijk word het anker zo geborgd op het model,
20211217_171042_bewerkt-1.jpg

stel me toch een vraagje als ik naar de laatste foto kijk.
Moet het anker niet 1 relingpaaltje naar voor ?
Zoals nu geplaatst lijkt je extra versteviging om anker schade te voorkomen niet op zijn plaats te zitten.

stel me toch een vraagje als ik naar de laatste foto kijk.
Moet het anker niet 1 relingpaaltje naar voor ?
Zoals nu geplaatst lijkt je extra versteviging om anker schade te voorkomen niet op zijn plaats te zitten.
Waarschijnlijk heb je hier wel een puntje om over na te denken Marc. Op de tekening en foto van het model hangt het anker in de kattalie aan de kraanbalk en word dus niet geborgen, waardoor de plaats van de beschermplaat eigenlijk niet zo'n grote rol speelt. Dus het borgen zelf is een eigen initiatief. Als ik het anker één verschansing bolder naar voren plaats dan komt dit niet goed uit met de kattalie, vandaar dat ik het waarschijnlijk zo ga doen, het is nu nog slechts een proef opstelling en kan nog veranderd worden. De beschermplaat zit er in principe om de scheepshuid te beschermen bij het binnen halen van het anker en speelt verder geen rol in het uiteindelijk borgen van het anker. Wanner je een lijn trekt van de ankervloei naar de beschermplaat (onderstaande foto) dan raakt de vloei wel de beschermplaat, dus ik denk dat het misschien toch wel zo kan...?? Maar omdat alles nog niet definitief is denk ik er nog over hoe het uiteindelijk word, soms moet je toch een beetje 'schipperen' op een model....
20211217_171042_bewerkt-2.jpg

Het anker natuurgetrouw bergen is inderdaad niet zo een makkelijke klus, heb het zelf ook ondervonden en een compromis met mezelf moeten sluiten.
Wij kunnen hier enkel onze ideeën spuien maar jij moet het uiteindelijk beslissen en uitvoeren zoals het voor u het beste lijkt.

Nadat ik het anker naar het commentaar van Marc, wat overigens zeer terecht was, één bolder naar voren had gehangen, kwam dat toch niet lekker uit en wat belangrijker is, het was minder mooi als de proef opstelling. Dus uiteindelijk is het toch geworden zoals op de voorgaande plaatjes.

De blokken van de kattalie heb ik met wat medium beits (Kolderstok) iets donkerder gekleurd, de ankertros is behandeld met de zelfde beits en de ankerring heb ik bekleed met dun donker
bruin garen, waarna ik het anker aan bakboord heb afgehangen;
20211218_142049_bewerkt-1.jpg

20211218_142215_bewerkt-1.jpg

20211218_142325_bewerkt-1.jpg

ziet er prachtig uit op deze manier, de takel dient zeker strak te staan anders lijkt het nergens op.
wie weet tilden ze het anker over die bolder heen om het over boord te kieperen, en dan is je versteviging exact geplaatst. :)

TIP;

Touwwerk van natuur vezels zoals bijv. hennep en katoen hebben een bepaalde rek en hoe dikker de draad des te meer rek er in zit. Ook de bochten en knikken die er in zitten zijn zomaar niet te verwijderen, tenzij je het touw opspant op je model zoals bijv. de stagen. Maar door de rek in het touw bestaat ook hier de kans dat na verloop van tijd de draad wat slapper gaat hangen.
Om deze rek en eventuele hinderlijke knikken en bochten uit de draad te verwijderen span je draad op en maakt hem goed nat met water, waarna je dit de tijd geeft om goed te drogen. De rek en andere onregelmatigheden zijn nu uit het draad verdwenen en het resultaat is een mooie strakke draad ook zonder dat je deze opspant.

(kunststof draad heeft ook rek, maar dit is niet met water te verhelpen. Ook hier geld hoe dikker de draad hoe meer rek en dit is alleen maar te verhelpen door telkens een stukje meer op te spannen)

Op de foto is de onderste witte draad van katoen en 2 mm dik voor de behandeling als hierboven beschreven eigenlijk een vormeloze draad die na behandeling veranderd is in een mooie strakke draad en dus beter geschikt als ankertros omdat je deze niet echt kunt opspannen. De bruine kleur is verkregen met eiken beits, met als kanttekening dat je een katoenen draad beter kan kleuren met textiel verf of een product op water basis. De beits zal de draad wat sneller verouderen, maar dat is altijd nog een proces van tientallen jaren...
20211219_090211_bewerkt-1.jpg

Back