Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Ja ik kan zelfs hele lekkere frieten en hamburgers bakken. :) Ooit iedere dag gedaan.

Maar nu bouw ik bootjes. Jup weet het, maar hier in Limburg noemen we alles een bootje als er niet meer dan 10 man in kunnen. En in die van mij pas niet eens mijn voet.

Het zeil en ra zijn samengevoegd.

IMG_0644.JPG


IMG_0645.JPG


IMG_0646.JPG


Ik moet de boegspriet aanpassen. met mijn enthousiasme met de houten strip monteren van de bevestiging voor de spinnen heb ik die te lang door laten lopen naar beneden. Daar moet een stuk af. Staat potjandorie in de bouwtekening die ik nu handhaaf, maar toen nog niet had.

Ook ben ik aan het denken om het zeil bol te zetten met stijfsel/lijm Tips zijn welkom. (aan het denken, nog niet aan het doen moet eerst die boegspriet aanpassen)

aanslaan.jpg

Het zeil is op bovenstaande wijze aangeslagen
 
Laatst bewerkt:
Ik loop tegen een probleem aan.
De brassen van de blinde lopen van de stag van de fokkemast naar de ra en terug. Maar de boegspriet zit vlakker als hoort. Dit is omdat ik met plaatsen van de masten de tekening van Billing Boats heb aangehouden.
Als ik de brassen zet trekken ze als het waren de ra omhoog ipv naar achteren.
Aangezien de ra door de takels toppenanten en Spaanse toppenanten naar voren wordt getrokken is er dus niks die de ra naar achteren op zijn plaats houd.
Is dit normaal of moeten de brassen toch naar achteren geplaatst worden op de boegspriet bijv. Of is het zo dat het rak de ra op zijn plaats houd?
 
Na een stuk of 4 boeken moet het toch echt zo zitten. Is er niks dat de ra terugtrekt? Pfff. Ga met de hond wandelen, misschien dat ik het dan zie.
 
Ik loop tegen een probleem aan.
De brassen van de blinde lopen van de stag van de fokkemast naar de ra en terug. Maar de boegspriet zit vlakker als hoort. Dit is omdat ik met plaatsen van de masten de tekening van Billing Boats heb aangehouden.
Als ik de brassen zet trekken ze als het waren de ra omhoog ipv naar achteren.
Aangezien de ra door de takels toppenanten en Spaanse toppenanten naar voren wordt getrokken is er dus niks die de ra naar achteren op zijn plaats houd.
Is dit normaal of moeten de brassen toch naar achteren geplaatst worden op de boegspriet bijv. Of is het zo dat het rak de ra op zijn plaats houd?
Als je de brassen zet zoals de tekening op de vorige pagina in post 1888 laat zien zijn ze correct ingeschoren, vaste part aan de stag, dan naar de brasblokken aan de ranokken en via een geleide blok aan de stag ong. ter hoogte van het vaste part naar het belegpunt.
De brassen trekken de ra in feite ook naar achteren, en draaien de ra in het horizontale vlak, dus indien bijv. de bakboord word aangehaald, dan word stuurboord gevierd waardoor de ra draait en op de wind gezet kan worden. (als je de trens ook zet, die staat ook naar achteren aan de stag en houdt de ra naar achteren)

Het stellen van je raas is een samen spel van alle lijnen, waarbij de tuigage van het zeil ook een rol speelt, dit is een beetje een leerproces waar je van lief en leed steeds beter in word en is zeker geen gemakkelijke opgave. Ik gebruik wel eens een aantal hulplijnen die de ra in evenwicht houden en die ik weer weghaal als al het tuig gezet is. nagenoeg alle halende parten (vallen) gaan naar belegpunten op het galjoen of bak en die houden je ra naar achteren.

Toppenanten behoren in feite tot het staande want en niet zoals je zou denken tot het lopend want en dienen slechts om de ra horizontaal te houden. Met de brassen zet je de ra op de wind over bak- of stuurboord. Voor de ra (onder de spriet) komt ook nog een takel, het ratakel, waarmee de ra naar voren word getrokken indien nodig, deze takel houdt tevens de ra samen met rak aan de mast (spriet) op zijn plaats, zie foto;
JPG_9852_5230_bewerkt-2.jpg

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, anders heb ik je waarschijnlijk niet goed begrepen.
 
Laatst bewerkt:
@pietsan duidelijk, dit bedoelde ik. Ik ging twijfelen tijdens het stellen. Dus weer de boeken ingedoken. Maar zoals jij het uitlegt vind ik het ook alleen terug in de boeken. Ik moet dus alles monteren en dan lang genoeg stellen totdat alles op zijn plek zit dus. Ik had al een klem op de boegspriet gezet om de ra niet te ver naar voren te trekken.
Nog een vraagje over het rak. Zit dit er strak om of losjes?
 
@pietsan duidelijk, dit bedoelde ik. Ik ging twijfelen tijdens het stellen. Dus weer de boeken ingedoken. Maar zoals jij het uitlegt vind ik het ook alleen terug in de boeken. Ik moet dus alles monteren en dan lang genoeg stellen totdat alles op zijn plek zit dus. Ik had al een klem op de boegspriet gezet om de ra niet te ver naar voren te trekken.
Nog een vraagje over het rak. Zit dit er strak om of losjes?
Het rak zit losjes om de mast, zodat de ra langs de mast (of spriet) kan glijden, maar op een model speelt dit niet echt een rol, alhoewel ik zelf het rak altijd ruim en dus losjes om de mast zet. Het rak dient in feite om de ra tegen de mast te houden, maar de ra moet wel gevierd en gehesen kunnen worden en tevens gebrast, dus te strak is eigenlijk niet goed.
 
Bedankt Peter. Het wordt een vrolijk bootje :)
Het eindresultaat. Het is me zelfs gelukt om alle geplande tuigage te plaatsen. Het was zelfs niet echt een gefriemel. Het neemt tijd in beslag, maar het is een hobby en het hoeft niet morgen klaar.
Alleen nog de halzen en schoten maar die komen later. Ook moet ik de touwjes op de nagelbank korten en voorzien van trosjes.

eerst een foto van het bollen van de zeilen. doordrenkt met verdunde houtlijm op de ventilator gespannen en laat maar blazen. Het koelde gelijk de omgeving. 2 vlieg....

IMG_0647.JPG


de andere foto's spreken voor zich denk ik

IMG_0648.JPG


IMG_0650.JPG


IMG_0651.JPG


IMG_0653.JPG


IMG_0654.JPG


IMG_0656.JPG


IMG_0658.JPG


de wind blaast er vol in

IMG_0661.JPG


Zo en nu een :beer:
 
Mooi hoor, heb je je weer druk gemaakt om niets, je zeil staat er keurig bij:thumbsup:

(En halzen komen niet op het blinde zeil, alleen schoten. Halzen worden alleen gezet op de onderzeilen van de staande masten)
 
Mooi hoor, heb je je weer druk gemaakt om niets, je zeil staat er keurig bij:thumbsup:
Ja, echt wel. Ik denk dat ik te lang bezig ben geweest en toen het niet op zijn plek bleef sloeg de paniek toe. Maar na een wandeling en jouw wijze worden ben ik verder gegaan.
Heb het zeil gespannen en mbv de klemmen, die als gewichten functioneerden. Toen alles op zijn plek zat en alles gespannen heb ik de nagels in de nagelbanken gestoken en zat alles vast.
 
Ben begonnen met de Fok.

Probleempje zie tekeningen:

IMG_0664a.jpg


fok.jpg


De buikgordings zijn me niet duidelijk in de tekening hoe die lopen. Gaan ze naar de blokken in de stag boven de lus. Ik zie het niet, heb er ook geen beschrijving van

Andere vraag is het blok van de nokgordings, lijkt op een vioolblok, maar ook weer niet.
Iemand?
 
Back
Top