TIMBERWOLF
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik blijf het een gaaf zeil vinden.
Als ik in de buurt kom van Ittervoort dan ga ik wel op de geur van hamburgers af![]()
Als je de brassen zet zoals de tekening op de vorige pagina in post 1888 laat zien zijn ze correct ingeschoren, vaste part aan de stag, dan naar de brasblokken aan de ranokken en via een geleide blok aan de stag ong. ter hoogte van het vaste part naar het belegpunt.Ik loop tegen een probleem aan.
De brassen van de blinde lopen van de stag van de fokkemast naar de ra en terug. Maar de boegspriet zit vlakker als hoort. Dit is omdat ik met plaatsen van de masten de tekening van Billing Boats heb aangehouden.
Als ik de brassen zet trekken ze als het waren de ra omhoog ipv naar achteren.
Aangezien de ra door de takels toppenanten en Spaanse toppenanten naar voren wordt getrokken is er dus niks die de ra naar achteren op zijn plaats houd.
Is dit normaal of moeten de brassen toch naar achteren geplaatst worden op de boegspriet bijv. Of is het zo dat het rak de ra op zijn plaats houd?
Het rak zit losjes om de mast, zodat de ra langs de mast (of spriet) kan glijden, maar op een model speelt dit niet echt een rol, alhoewel ik zelf het rak altijd ruim en dus losjes om de mast zet. Het rak dient in feite om de ra tegen de mast te houden, maar de ra moet wel gevierd en gehesen kunnen worden en tevens gebrast, dus te strak is eigenlijk niet goed.@pietsan duidelijk, dit bedoelde ik. Ik ging twijfelen tijdens het stellen. Dus weer de boeken ingedoken. Maar zoals jij het uitlegt vind ik het ook alleen terug in de boeken. Ik moet dus alles monteren en dan lang genoeg stellen totdat alles op zijn plek zit dus. Ik had al een klem op de boegspriet gezet om de ra niet te ver naar voren te trekken.
Nog een vraagje over het rak. Zit dit er strak om of losjes?
Ja, echt wel. Ik denk dat ik te lang bezig ben geweest en toen het niet op zijn plek bleef sloeg de paniek toe. Maar na een wandeling en jouw wijze worden ben ik verder gegaan.Mooi hoor, heb je je weer druk gemaakt om niets, je zeil staat er keurig bij![]()