Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Voornamelijk op kleine zeilschepen of boten. Op de grote zeilschepen niet. Is ook onhandig om dit met 10 man te doen. Beetje het touwtje doorgeven en wachten. Dan lijkt het mij handiger om dit met losse lussen te doen dan met een doorlopende lus.

Ziet er erg mooi uit Stephan!

Watvoor hout gebruik je voor de blokken?

Alex
Hoi Alex,
Ik gebruik de standaard blokken van Corel, die zijn volgens mij van peer.
Peer is het meest ideale hout hiervoor.
Maar als ik ze zelf maak de blokken gebruik ik kersenhout. Dit heb ik namelijk liggen en is ook erg geschikt om te bewerken vanwege haar fijne structuur

Kleine update, zeiltje genaaid en ra in model. Nu alles samenvoegen incl. blokjes eraan.

IMG_0675.JPG

IMG_0678.JPG

IMG_0679.JPG

IMG_0680.JPG

De fok zit aan de ra en aan de mast. Een erg zenuwslopend klusje om het rak eromheen te krijgen. Ik heb de methode van de Batavia van Kolderstok toegepast. De onderdelen van het rak zijn glazen kraaltjes en de ........ tja plankjes die ikzelf gemaakt heb. 9 x 3 x 0,7 mm.

Nu optuigen en dan de volgende

IMG_0681.JPG

IMG_0682.JPG

IMG_0683.JPG

IMG_0684.JPG

deze tros blokjes wordt uitgedund want de meesten moeten niet onder aan de zaling maar aan de lus van de stag.

IMG_0686.JPG

Laatst bewerkt:
Bedankt heren. Ik heb voor de nokgordings maar 1 set hanenpoten gezet. Dus totaal 2 spinnekoppen per zijde. Zouden er eigenlijk 4 moeten zijn maar ik kreeg het niet mooi omdat het teveel was.

Ja kleurrijk is het zeker, dit hadden ze bij Billing Boats niet in de planning.

Back