Nu wordt het weer een interessante bouw om te volgen. Het overige tuigage.
Allereerst:
De Mizzen-Topgallant stay of in Nederlands De Kruisstengestag van de bezaanmast naar het grote want van de hoofdmast. Die namen zijn nogal een dingetje.
Herman Kirsch heeft hem in de tekening mooi erop staan. Beetje onduidelijk en niet volledig, ook de beschrijving zegt er niks over alleen de naam algemeen.
De tekening van waaruit ik moest werken. Het geel gearceerde is wat erop moet komen
Niet echt duidelijk, dus in verslagen hier op het forum gekeken van Koos, Danny, Hans en Piet. Maar die weken af van de tekening die ik heb. Dus een avond en ochtend diverse boeken geraadpleegd. Curti, Mondfeld, Biddlecomp, Andersen etc...
R.C. Anderson gaf het antwoord, wel moeilijk te lezen (oud Engels) maar toch met vertalen goed te volgen. Anderson heeft 2 boeken op de markt die echt een aanrader zijn. Het gaat niet alleen over Engelse schepen maar ook over Nederlandse, Noorse en Spaanse schepen. Een goed naslagwerk als je meer wil weten over tuigage.
Dit is het resultaat:
A is de lus om de steng (bindseltje afgeleid uit Pietsan zijn vaardigheden
B is een 5-1 blok waarmee de touwen naar de spinnenblokken D opgedeeld worden. 1 voor Stuurboord en 1 voor bakboord aan het grootwant.
C is een 3-1 blok die als spaninrichting in het eerstgenoemde gedeelte zit.
Vanuit blok C gaat het dan richting de hoofdmast naar een 3-1 blok H (geleide blok) naar:
de takel op het dek
Die bestaat uit een 3-2 blok F, een 3-1 blok E die in een oog gehaakt zit met aan de onderzijde van het blok met een haak. Het halende part wordt op een oog G belegd op het dek
Overzicht
En nu gaan we banken en een biertje

, dat weer mat je helemaal af

, Lijkt wel of ik onder de douche sta.