Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

@pietsan het garen.

zie foto's

IMG_0587.JPG

IMG_0586.JPG

goldman WT 50/2 is sterk garen, 100% polyester, en slap. makkelijk te knopen en goed in vorm te brengen. Pluist erg, zie je ook op de foto. Wax helpt niet, je moet de pluis wegbranden.
Gutermann WT 50/2 is sterk en stevig, minder pluis en kan met wax glad gemaakt worden. (ook verkrijgbaar in WT100/2 500m, 5,95 geen ervaring mee)
Forbilux zou 120/2 zijn maar is bijna net zo dik als Gutermann, iets meer pluis als Guterman maar goed met wax te behandelen. Sterk en niet stevig, daarom goed in vorm te krijgen. Gunstige prijs!!!
Serafil 120/2 dunste op de markt verkrijgbaar. Ik schat 0,1 mm, sterk en weinig pluis. (moest onder de loep kijken) Gunstig prijs

textielstad te tilburg. Lage verzendkosten en snelle service.

Ik gebruik voor al mijn touwwerk serafil. Met dit dun touwtje kan je tot 3.5mm dik touw maken.
Dat forbilux is ook interessant daarvoor. Dat geeft het in meer kleuren en is de helft goedkoper. Vooral als je dikker touw wil maken. Het is wat minder stevig. Dus is je eindtouw ook beter hanteerbaar. Bij Gutermann dit is steviger als goldman merk je dat goed. Bij goldman krijg je mooiere knopen. Bij Gutermann zie je knopen waar het touw voor de mastworp aan de bovenzijde zit en erachter aan de onderzijde knoop. Dit heb je bij goldman niet omdat het slaper is. Daar zit de knop mooi strak en voor en achter de knoop gelijk. Alleen die pluis.

Normaal wordt dikte van naaigaren in gauge uitgedrukt.

wil je de dikte kennen van je draad, neem dan een stokje ,wikkel de draad er bv 10 keer rond , tegen elkaar aangedrukt. Is de afstand tussen de eerste en laatste wikkeling bv 5mm, dan is je draad 0,5mm dik.

Korte update.
Onderste wanten zijn klaar, we gaan een etage hoger.
Sorry voor de miserabele foto, maar duidelijk te zien de rechte lijnen en gelijke afstanden

IMG_0604.JPG

Kwam wel met knopen een heel grove fout tegen die ik over het hoofd heb moeten zien.
Aan stuurboordkant zitten de boven juffers van de bezaanmast onderste boven :stout: ach het is handwerk, een blinde ziet het niet

Back