Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Peter merkte het op en dan kan ik er niet meer naar kijken, heb hem verandert

IMG_0549.JPG


IMG_0552.JPG


De spinnen achter de takel zinnen mij nu ook niet meer. Maar daar moet ik nog over nadenken, die zijn niet meer makkelijk te verwijderen.
 
De spinnen constructie op de stag achter de takel voor de bijboot is onderdeel van de marseval. Ook zitten de spinnen wat te hoog op de stag en moeten ze een cm of 2 naar de fokkera toe beginnen. en de spinnen moeten ook iets langer gerekt zijn.
Misschien dat ik het geheel vervang incl. het bovendeel van de stag, spin op het kraaiennest en de marseval.
 
Ik begrijp het extra blok niet onder je spinblok of spinnekop. Waar gaat nu het halende part naar toe? Die zal toch naar je mars moeten gaan en daar belegd moeten worden?
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het extra blok niet onder je spinblok. Waar gaat nu het halende part naar toe? Die zal toch naar je mars moeten gaan en daar belegd moeten worden?
Zover ik weet wordt die naast dat blok op de stag belegd. Ik kan geen andere manier vinden

edit. Bij Koos zijn Batavia laat hij het onderste blok weg en laat hij ruimte tussen spin en bovenste blok. Vervolgens legt hij een touw door het blok dat hij dan op 2 punten belegd op de stag.
Ik vind eerlijk gezegd dit zoals ik het nu deed, verzorgder uitzien, maar of het helemaal correct is?
 
Laatst bewerkt:
Zover ik weet wordt die naast dat blok op de stag belegd. Ik kan geen andere manier vinden

edit. Bij Koos zijn Batavia laat hij het onderste blok weg en laat hij ruimte tussen spin en bovenste blok. Vervolgens legt hij een touw door het blok dat hij dan op 2 punten belegd op de stag.
Ik vind eerlijk gezegd dit zoals ik het nu deed, verzorgder uitzien
Het zou ook kunnen dat het blok aan de stag een 2gats was. Dan zou je kunnen beleggen aan de scheenrand van de mars. Want hoe zou je dat daar vast kunnen knopen. Deze hanepoot was bedoelt om te verkomen dat marszeilen niet onder de mars konden slaan. inhoudelijk waren hier niet overdreven krachten nodig om te spannen. Maar wel een stukje bereikbaarheid om te beleggen.
 
Volgens mij liep er onder de stag een klimtouw, net als bij de ra. Dit maakte het mogelijk om op onbereikbare plekken toch te kunnen komen. Er worden dadelijk ook de spinnen voor de marseval op de stag bevestigd, die zullen ze ook op die manier belegd hebben.
 
Volgens mij liep er onder de stag een klimtouw, net als bij de ra. Dit maakte het mogelijk om op onbereikbare plekken toch te kunnen komen. Er worden dadelijk ook de spinnen voor de marseval op de stag bevestigd, die zullen ze ook op die manier belegd hebben.
Ik lees net inderdaad bij Mondfeld precies zoals jij het ook maakte. Het halende part op de stag vast gezet. Onlogisch maar hij schrijft het:)
 
De belangrijkste stagen zitten er zo'n beetje allemaal op nu. Dus...........
Weeflijntjes en mastworpjes

IMG_0562.JPG


De eerste zit
M.b.v. 2 latjes balsa en twee afstandsblokjes de juffers gefixeerd. (omdat de talies nogal lang zijn en de neiging hebben om te torderen.

IMG_0563.JPG

Het geheel

IMG_0565.JPG

Midden gedeelte ook gefixeerd om te zorgen dat het wand recht blijft.

IMG_0564.JPG

3 rijen klaar en ik ben er eigenlijk al klaar mee..... :p:cool::p
maar er moeten er nog een aantal, 4 masten, 6 marsen, dat zijn 10 wanten, andere kant ook....... dat zijn veel mastworpjes:rolleyes:
 
Mijn eerste gedacht is ;
Tijd heb je niet, tijd maak je. Rome en Parijs zijn ook niet op 1 dag gebouwd.Maar wel gek, toen in ik gisteren in Rotterdam was stond de Euromast er nog niet en vandaag ineens wel :frustie: :) Het kan dus wel.

Overigens zeer mooi wat je laat zien.

groet Cor
 
Back
Top