Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Stephan, vind jij de talies niet wat aan de gelige kant? Misschien is het de foto maar wat ik zie vind ik wat (te) geel. sorry.

Stephan, vind jij de talies niet wat aan de gelige kant? Misschien is het de foto maar wat ik zie vind ik wat (te) geel. sorry.
Ja, koffie geeft het een geel bruine kleur, heb het nog eens overgedaan met de koffie met wat zwarte verf erdoor. Oost Indische inkt was beter, maar die heb ik niet. Als het dan nog geel blijft , nog meer zwart of donkerbruin erdoor. Lukt dat ook niet, haal ik Oost Indische inkt en maak ik de touwen helemaal zwart

Ik denk dat het zo goed is, het lijkt nu op dat henneptouw dat ik ook voor de stagen heb gebruikt
En op de eerdere foto's was het ook iets geler dan in het echt.

IMG_0503.JPG
IMG_0506.JPG

Vandaag de stengenwanden afgewerkt. Moet er nu nog 2 maar maak eerst de stagen verder af.
En toen ontdekte ik een fout, verkeerde bouwwijze. Ik volg nu het boek van Ketting met de tuigage, die is duidelijker dan de oorspronkelijke bouwtekening en corrector met de werkelijkheid.
De boegspriet had ik voorzien van klampen en die had ik verrassend genoeg op de juiste plek gezet, ik deed dit naar mijn gevoel. Maar toen ik de fokkestag ging plaatsen heb ik de bouwtekening van BB geraadpleegd en die zgaf aan dat deze op 2/3 van de spriet bevestigd moest worden. Dus klampen bijgeplaatst en zo gemonteerd. Intussen verder gegaan en het boek van Ketting kwam. Nu wilde ik de voormarsstag aanbrengen en kwam ik tot de ontdekking dat de fokkestag te ver naar voren zat op de boegspriet.
Dus de boel maar slopen, en opnieuw bevestigen. Gelukkig ging die vrij goed, alleen de talie moeten vervangen en de hanenpoot onder een andere hoek vastzetten. Schijnbaar moet deze evenwijdig lopen met de grootstag.
Nu heb ik genoeg plaats voor de andere stagen met hun ingewikkelde bevestiging.

IMG_0507.JPG
IMG_0507a.jpg

de paarse pijl en gele stippelijn was de oude situatie en nu lopen de 2 groene lijnen (stagen nagenoeg evenredig aan elkaar.
IMG_0511.JPG

hier het overige werk van 1,5 week:

IMG_0508.JPG

IMG_0509.JPG

IMG_0510.JPG

en het volgende moet ik nu gaan construeren, ik denk de blokjes afgebeeld te gebruiken en in de onderste 2 blokjes een gaatje extra te boren, zodat ik 5 hanenpoten per blok heb.
IMG_0512.JPG

Ja nog werk genoeg te doen, voordat ik aan de weeflijnen toe ben.

Ook ben ik natuurlijk in mijn hoofd nog steeds aan het dubben over het geschut van de Prins Willem, en ik heb nu een oplossing bedacht om het te realiseren, binnenkort daar ook een update.

Hoe zitten die hanenpoten trouwens bevestigd aan de boegspriet. Gewoon eromheen knopen of moet ik een lat met gaatjes monteren?

Naamloos-2.jpg

ik heb 5 hanenpoten in de tekening en wil dit realiseren door het touw aan het blok boven en onder een stuk mee te geven zodat deze als vijfde poot kan dienen.
Iemand een tip om dit mooi te doen

Laatst bewerkt:
Hoe zitten die hanenpoten trouwens bevestigd aan de boegspriet. Gewoon eromheen knopen of moet ik een lat met gaatjes monteren?

Bekijk bijlage 382003

ik heb 5 hanenpoten in de tekening en wil dit realiseren door het touw aan het blok boven en onder een stuk mee te geven zodat deze als vijfde poot kan dienen.
Iemand een tip om dit mooi te doen
Ik maak altijd kleine spinnekoppen voor de hanepoten i.p.v. blokken en zet dan de hanepoten vast met een mastworpje om het rondhout of een stag,
JPG_5581_3056_bewerkt-2.jpg

maar je kan ook kleine ringen in de spriet zetten en daar de hanepoten aan knopen... of zoals op je eigen foto(s) met een extra latje met gaten.

@pietsan die spinnenkoppen ga ik proberen, een blokje vind ik toch te grof, het moet iets smaller. Kan ook een bestaand blokje aanpassen. Ga iets proberen.
In het Spaanse document heb ik iets ontdekt dat lijkt op die extra lat met gaten. Lijkt een beetje op de dwarsdoorsnede van een golfplaat.

@Heinrich als je eenmaal begint met de tuigage en het stap voor stap doet, valt het reuze mee. Is voor mij nu de eerste keer dat ik mij er zover in verdiep.

Laatst bewerkt:
Wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat dit houten plankje met gaatjes op de bezaan ra werd toegepast. Of dit ook zo op de boegspriet zit is me niet duidelijk. Persoonlijk vind ik dit wel mooier om te zien. En makkelijker om te tuigen. Het gaat dan net zoals de spin op de mars uit 1 stuk touw.
Wat ik eerder aanhaalde van die golfplaat vorm dat heeft te maken met de nagelbank

Het gaat trouwens over deze afbeelding. Een ets uit een 16 eeuws boek over galjoenen

Naamloos-21.jpg

Links onder de onderdelen rak en nagelbank galjoen
Rechts onder het takelblok de balk voor op de ra/boegspriet om de hanenpoten te bevestigen
Er onder een spinnen blok

Back