Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

De wasmachine ligt nu helemaal uit elkaar. Maar ook echt helemaal. Een trommel met as besteld en dan alles weer in elkaar. Tegen het weekend zal de trommel wel komen. Dus tijd om te hobbyen :)
Eerst een schipje tussendoor gemaakt op verzoek van de directeur.

20200617_202236.jpg

Van de action, piratenschip. Wel even grappig om te maken.
De schelp en het stuk koraal ernaast heb ik al heel lang en stamt nog uit de tijd dat ik een tropisch zeewater aquarium had. Deze hebben een eerdere stroomuitval tijdens een vakantie niet overleefd. Het is een doopvondschelp en een hardkoraal. Ik moet nog ergens foto's hebben.

Laatst bewerkt:
Vandaag effe geen piraten schepen en wasmachines

IMG_0460.JPG

IMG_0461.JPG

De eerste heb ik klaar, voordat ik verder ga met de rest wil ik eerst de zwichting aanbrengen. De touwen die tussen de spreeworsten in gespannen zijn.
Wat ik begrijp worden die gebruikt als het wand opgebouwd wordt en naderhand zijn ze eigenlijk overbodig (dit was 1 theorie) De andere was het tegenovergestelde dat ze er altijd gespannen bijstonden. Dit maakt de keuze moeilijk om blank of zwart touw te nemen.
Ook hadden de schepen in die tijd de touwen met 2 spinnen aan het wand.

IMG_0462.JPG

Maar dit is echt moeilijk om dat op die schaal te maken. Misschien dat ik het probeer met een eigengemaakt samengesteld blok. Als Peter zulke mooie dingen van messing in elkaar kan friemelen moet dit zeker kunnen lukken. Ik ben er alleen nog niet aan uit waar het halende part op belegd wordt. Wel weet ik dat de touwen naar de juffer gelust worden om de stagen.

Maar dan de etnische vraag. Ziet het eruit op die schaal, wordt het rommelig??? Niet beter de modelbouw manier? Daar ga ik eens over nadenken. Ook nog wat meer onderzoek naar de methodes. Alle input is welkom.

Met het aanspannen van het puttingwant worden de hoofdtouwen soms wat uit elkaar getrokken en de zwichting compenseert dit weer, hetgeen de reden is dat ik de zwichting maak op het model. Er zijn natuurlijk legio mogelijkheden om de zwichting te maken, in het boek van Mondfeld in het hoofdstuk 'wanten' geeft hij op pagina 276 enkele voorbeelden, waarvan ik de 1e en tevens de simpelste gebruik, die voldoet prima. De simpelste omdat het best een heel gepiel is om op die plek een moeilijke constructie aan te brengen die later met een vol getuigd model nauwelijks meer te zien zal zijn en waarschijnlijk ook nog behoorlijk in de weg gaat zitten voor het later aan te brengen rak van de ra....
Ik heb als voorbeeld een detail foto gemaakt van de zwichting aan de grote mast van de Caroline en verder ben je uiteraard de baas over je eigen werk en moet je altijd doen wat je leuk en mooi vind:)
JPG_9730_5148_bewerkt-1.jpg

Ik heb er een heel aantal bekeken op internet Piet, en deze manier van jouw en nog een andere die er een dun gebonden touw tussen plakt vind ik nog het rustigste overkomen. Ik heb ook die bij elkaar gebonden zwichtings gezien en 1 keer met blokjes. Daar is de schaal te klein voor. dat is rommelig. En ziet niet uit. Er komen straks ook allemaal touwen nog langs
Hier eentje die stale pennen ertussen heeft

8e56439ea63ecfe23c27995aa1a3b5f6.jpg
maar die ga ik niet doen. te modern. Maar die pen vervangen door een gebonden touw lijkt me wel mooi

Bedankt Peter voor het vertrouwen. Maar het wordt denkelijk te rommelig

Ik had een fotogezien die de zwichting net zo maakte als ik mijn spreeworst. Maar dan een maatje dunner.
Dus aan de slag en dit is het resultaat in dryfit Ik zet ze vast met een enkel knoopje aan de touwen en een drupje lijm. Dan gelijk met wandtouw afsnijden.
De achterste die voor de mast zit zit krom. Ik moet die dus aan de buitenzijde van het wand monteren of helemaal niet. en die weglaten

IMG_0463.JPG

IMG_0465.JPG

Yup, afgelopen zondag het laatste gedaan. Wasmachine draaide weer als een zonnetje en dat was een aanslag op mijn handen.
Ben nu de hobbyruimte om aan het gooien en dan weer verder.
Intussen ben ik ook nog aan het bakkelijen over het geschut van de PW. Die ligt ook stil.

De werf is weer open
bezig met de stengen wanden en de talies minder wit maken.

IMG_0495.JPG

Hier is duidelijk het verschil tussen wel en geen koffie te zien

IMG_0497.JPG

volledig en de doorvoeren bij de juffers wat donkerder met verdunde verf om het vet dat gebruikt werd zichtbaar te maken. Bij het laatste stukje aanspannen werd op de touwen vet gesmeerd bij de juffers. Deze methode zag ik bij de bouw van de Norsk Love.

IMG_0498.JPG

IMG_0502.JPG

IMG_0496.JPG

Naamloos-2.jpg

Voor de spinnen stagen (of hoe ze ook heten) zijn speciale blokken nodig. In het Nautisch Museum in Barcelona vond ik een Spaanstalig essay en daar waren deze blokken afgebeeld. Weliswaar heel klein, maar het geeft mij een idee hoe deze te maken

Naamloos-1.jpg

Ook is hier eerder een discussie geweest over waar de blokken gemonteerd zouden worden op de kraaiennesten. Worden ze op de Mars gemonteerd of op de rand van het kraaiennest. Je ziet in allerlei bouwpakketten beiden methoden voorbij komen.
Maar bovenstaande foto spreekt voor zich.
Oja ik spreek bijna geen woord Spaans, Ja alleen: "olla, una servesa por favor" en als die dan voor me staat: "gracias".:):beer: Maar de duiding mag er zijn, kost nogal wat om een en ander uit te zoeken.

Ik heb in dit document veel gevonden, ook hoe de lijken op de zeilen gemonteerd werden en hoe de buikgordings zaten. Hoe de touwen belegd werden op de nagelbanken, bijna alles.
Indien er interesse is naar het document stuur maar je email via pm.

Back