Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Dank jullie wel heren voor de complimenten, er komen wel nog wat lagen aan wanttouwen bovenop. Dus ik ben wel een paar weken zoet met die mastworpjes.
Ik heb me een workmate gekocht bij de Action. En daar kan straks het bootje ingeklemd worden en dan lekker buiten op het balkonnetje weeflijntjes knopen. :confused::oops::rolleyes:
Wel fijn dat medeleven hier.:):)

Bezig met de fokkestag. En voor de bevestiging van de stag aan de boegspriet de documentatie door aan het bladeren
Maar wat is nu "op de nok van de boegspriet stijf gezet" zie onderstaande gemarkeerde tekst (ook even de tekening aangepast om verwarring te voorkomen

nok.jpg

Dit vond ik online:
"De boegspriet draagt aan beide uiteinden een nok; de onderste steekt in de oven onder de bak, de bovenste in het ezelshoofd, dat bij de boegspriet het schild heet.
Het gedeelte vóór de boeg is rond van doorsnede, terwijl het middelste vierkant is met afgeronde hoeken. De boegspriet was ongeveer 1/3 van de lengte van de grote mast."
stond hier: http://zienenweten.blogspot.com/2019/01/
maar geen tekening erbij en alleen maar meer vraagtekens.

Ik definieer nok ook met het hoogste punt. Bij de Halve Maan vindt je het dus halverwege.
Ik vermoed dat dit bedoelt wordt. Ook op je andere tekeningen wordt dit gezet halverwege de Spriet.
Wat het laatste gebrabbel "zien en weten"... betreft.. ik zie het niet en weet het ook niet.
Maar op diverse tekeningen zie je dus "hoe of wat". Waardoor dan je vraagtekens?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp uit het boek dat hij van de nok naar het midden is verhuisd. Ik definieer nok ook met het bovenste punt. Maar zo zie ik de fokkestag nooit getekend. In de tekening van Kitsch zit hij ook op tweederde van de spriet.
Ik zal hem zo ook maken. Maar in mijn studie wil ik dit wel weten wat er bedoeld wordt. Helaas zit ik zo in elkaar.

De woeling van de boegspriet. Ik heb er maar eentje gemaakt en nu denk ik dat ik dit galjoen te kort doe.
Er zijn wat mogelijkheden om er een bij te maken. Op A en B is het goed te doen, C is een probleem. En D is ook nog een plek, maar waar dan naar toe? Ik zou dan langs het boegbeeld af tussen het hek door onder het galjoen uitkomen.

IMG_0440.JPG

IMG_0441.JPG

heb ook nog die belegpunten 4x of is het gewoon sier?

volgens tekening Kirsch:

Naamloos-1.jpg

Maar die heeft onder het galjoen meer ruimte
Het zou dan B of C moeten worden. B is het eenvoudigst tov C

Laatst bewerkt:
Back