Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Dat vraag ik mij ook steeds af, staat in 2 tekeningen die ik gebruik als leidraad. Ik heb op facebook 1 antwoord gekregen met betrekking tot deze. Alle andere gingen over al die andere spinnen die erop zitten. Ze zijn allemaal wel een keer langsgekomen.

hij schreef: They are used to spread out the load on the line. Also used on sails.
Zoals ik het kan zien zet je hier een spinnekop met hanepoten op de loze-grootstag die vervolgens via een blok onder de fokkemars naar beneden loopt, het is net niet te zien waarheen, zal de verschansing of een rust zijn? Dus de enige functie die ik dan kan bedenken is om de loze stag op te houden en dat is met alle respect toch wel een tikkie onzinnig:rolleyes:

Misschien moet je eerst eens nagaan hoe de lijnen heten en welke functie ze precies hebben...

Ik heb mij ook het nut van deze dingen afgevraagd. En dan de kreet "to spread out the load on the line" Welke load? Zoals je deze constructie nu aan de grote (loze) stag en de fokkemars bevestigd hebt doet ze niks en voegt ze ook niets toe.
In de tekening in post 1652 hierboven zit deze constructie een mastsectie hoger - aan de mars op de steng. Dit zou dan als alternatief voor een pardoen hebben kunnen functioneren.
Je zou haast kunnen gaan denken dat er bewust dit soort extra dingen getekend werden omdat het wel interessant stond. Los van dit schrijft de auteur in het getoonde boek dat backstays (pardoens) pas na 1670 ingevoerd werden. Maar deze waren al sinds begin 17e eeuw bekend.

Maar - alles is opbouwend bedoeld - geen kritiek! :-)

Zoals ik het kan zien zet je hier een spinnekop met hanepoten op de loze-grootstag die vervolgens via een blok onder de fokkemars naar beneden loopt, het is net niet te zien waarheen, zal de verschansing of een rust zijn? Dus de enige functie die ik dan kan bedenken is om de loze stag op te houden en dat is met alle respect toch wel een tikkie onzinnig:rolleyes:

Misschien moet je eerst eens nagaan hoe de lijnen heten en welke functie ze precies hebben...
Dat is nu het punt. Hoe heet dat ding en waarom.

Ik heb mij ook het nut van deze dingen afgevraagd. En dan de kreet "to spread out the load on the line" Welke load? Zoals je deze constructie nu aan de grote (loze) stag en de fokkemars bevestigd hebt doet ze niks en voegt ze ook niets toe.
In de tekening in post 1652 hierboven zit deze constructie een mastsectie hoger - aan de mars op de steng. Dit zou dan als alternatief voor een pardoen hebben kunnen functioneren.
Je zou haast kunnen gaan denken dat er bewust dit soort extra dingen getekend werden omdat het wel interessant stond. Los van dit schrijft de auteur in het getoonde boek dat backstays (pardoens) pas na 1670 ingevoerd werden. Maar deze waren al sinds begin 17e eeuw bekend.

Maar - alles is opbouwend bedoeld - geen kritiek! :)
kritiek bestaat niet

Heren zou het niet zo zijn dat dit de voorloper was van de loze stag. Ik begin ook meer te twijfelen aan wat Hans zegt over het maken van tekeningen. De tekeningen van Peter Kirsch laten geen twijfel over omdat hij het wel erg gedetaileerd weergeeft. En niet zoals ik het nu gemaakt heb. Ook is er geen loze stag in zijn tekeningen

De andere tekening komt uit het boek van Anderson, het is de st George uit 1701, die tekeningen zijn genomen naar een heel oud model.

Als ik naar de tekening van Kirsch kijk dan lijkt het of de mast middels 4 punten recht gehouden wordt. beiden zijden het want, de stag naar voren en dan het "ding" waar we naar het zoeken zijn naar achteren. Alleen wordt die niet bevestigd aan een mast of dek, maar aan de stag en dan kan je de spin ook verklaren om de krachten te verdelen. Ja ik denk nu hardop. En over de pardoens en de kruisstengen is heel veel bekend en ook niet. want gezegd wordt dat deze pas na 1690 er kwamen, maar Hollandse schepen hadden ze al eerder.

nog 2 tekeningen die ik vond:
The Galeon_031.jpg
The Galeon_033.jpg

Tja en dan dacht ik dat mijn kruisstag al moeilijk was.... maarruh puzzel nog maar wat Stephan, dan lezen wij hier de komende dagen wel wat de naam en functie is :rofl::rofl::rofl:

Ze hebben inderdaad de functie van pardoen, en gaan naar de marsen op de stengen (het tweede deel van de masten) en naar de top van de mast.

Dus als je deze opnieuw plaatst (@Stephan) dan niet onder de fokkemars vastzetten, maar hoger.

Ik ben bang dat dit plaatje slechts een artistiek indruk van dit schip is.
1. Hoe moeten de zeelieden in de fokkemast klimmen met weeflijnen die halverwege ophouden?
2. De spinnekop van de derde mast (kruismast?) wordt naar voren geleid.
3. De grote mast heeft geen bakstagen(pardoens) en zal bij enige wind over boord gaan. Zeker omdat het bakstag(spinnekop) van de fokkemast is bevestigd aan het stag van de grote mast.

Dat is nu het punt. Hoe heet dat ding en waarom.

Heren zou het niet zo zijn dat dit de voorloper was van de loze stag.
Een stag kan het nooit zijn, want stagen staan altijd naar voren en nooit naar achteren. Een loze stag heeft slechts de functie als 'reserve' stag voor het geval de eigenlijk stag breekt en staagt de mast (of steng) net als de stag waar hij bij hoort naar voren.

Ik ben bang dat dit plaatje slechts een artistiek indruk van dit schip is.
1. Hoe moeten de zeelieden in de fokkemast klimmen met weeflijnen die halverwege ophouden?
Dat zie je vaker in tekeningen, ik denk om er geen wirwar van te maken
2. De spinnekop van de derde mast (kruismast?) wordt naar voren geleid.
Dat zijn de kruisstengengestag die naar het want lopen, zie foto Hans Groenenberg over het schip van Koos. Een aantal posts terug
3. De grote mast heeft geen bakstagen(pardoens) en zal bij enige wind over boord gaan. Zeker omdat het bakstag(spinnekop) van de fokkemast is bevestigd aan het stag van de grote mast.
Die weet ik niet, de tekening is daar erg onduidelijk. Er loopt wel iets met een blok maar die gaat tot de eerste mars

@pietsan je hebt gelijk, Hans opperde al het idee dat het de voorloper is van de pardoens. Omdat ze in de tekening helemaal naar boven lopen.
De loze stag die ik erop heb zitten kan dan niet, sowieso niet want in die tijd bestonden ze echt nog niet. Kijken wat ik daaraan kan doen.

Back