Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Master class rigging. Ik volg met interesse maar wordt bang en kriegelig :(:confused: als ik dit allemaal zie.

Niet doen is voor mij ook de eerste keer. Er is wel een boekje wat ik helemaal scheel blader. Daar staat zulke mooie info in. Misschien iets voor jou. R.C.Anderson - Seventeenth Century Rigging als goed is heeft Janzwart daar een digitale kopie van maar online heb je het boekje 2e hands voor 7-20 euro.
En dit boek the Ashley book of knots gratis te downloaden hier:
https://archive.org/details/TheAshleyBookOfKnots/page/n497/mode/2up

Mijn ogen staan op steeltjes, wat een mooie bouw zeg!
Ik heb nog even te gaan :)
valt wel mee, een kleine anderhalf jaar geleden bouwde ik mijn eerste scheepje. Dit pas mijn 2e. Ik kan je 1 belangrijke tip geven. Heel veel geduld. En als 2e het is hout en daar kan je alles mee.

De stagtakel is ook een feit. Na bestuderen van 3 verslagen, 1 advies en bestuderen van Mondfeld is dit het resultaat:

Mondfeld
IMG_0393.JPG

IMG_0394.JPG

De losse onderdelen
IMG_0392.JPG

de takel op zijn plek
IMG_0395.JPG

IMG_0396.JPG

IMG_0397.JPG

IMG_0398.JPG

IMG_0399.JPG

IMG_0401.JPG

IMG_0402.JPG

Het vioolblok heb ik deze keer niet zelf gemaakt, het zat bij de vele onderdeeltjes die met de PW meekwamen.

Laatst bewerkt:
Is inderdaad netjes gedaan en zo te zien helemaal correct uitgevoerd, met slechts één puntje en dat is dat de hanger eigenlijk geteerd touw is (dus zwart) en ook zwaarder uitgevoerd als het lopend tuig. Je hebt het uit het boek van Mondfeld en daar word niet gesproken over een geteerde hanger, maar op de tekeningen boven je foto's is wel goed te zien dat de hanger een stuk(je) dikker is als de rest van de takel(s). Is niet bedoeld als kritiek hoor, maar gewoon als 'weetje'

Definitie; Hangers zijn korte henneptouwen even dik als de hoofdtouwen. Ze zijn kabelslag geslagen en dienen als schinkel voor sterke takels waarmee men lasten ophijst. De hangers zijn geheel gekleed met geteerd schiemangaren en in het ondereind is een oog of kous gesplitst waarin weer een oog of kous komt van het bovenblok van het desbetreffende takel.

Is inderdaad netjes gedaan en zo te zien helemaal correct uitgevoerd, met slechts één puntje en dat is dat de hanger eigenlijk geteerd touw is (dus zwart) en ook zwaarder uitgevoerd als het lopend tuig. Je hebt het uit het boek van Mondfeld en daar word niet gesproken over een geteerde hanger, maar op de tekeningen boven je foto's is wel goed te zien dat de hanger een stuk(je) dikker is als de rest van de takel(s). Is niet bedoeld als kritiek hoor, maar gewoon als 'weetje'

Definitie; Hangers zijn korte henneptouwen even dik als de hoofdtouwen. Ze zijn kabelslag geslagen en dienen als schinkel voor sterke takels waarmee men lasten ophijst. De hangers zijn geheel gekleed met geteerd schiemangaren en in het ondereind is een oog of kous gesplitst waarin weer een oog of kous komt van het bovenblok van het desbetreffende takel.
Dus eigenlijk is het touw wat van de hoofdmast komt bekleed met touw en teer. In de bovenste tekening nummer 1. En nummer 4 ook maar dan een kleine slag dunner. De rest is gewoon touw. Ja ik zie nu als ik de foto uitvergroot duidelijk de verschillen in touwdikten. Misschien pas ik het aan. Heb toch tijd teveel.

Dus eigenlijk is het touw wat van de hoofdmast komt bekleed met touw en teer. In de bovenste tekening nummer 1. En nummer 4 ook maar dan een kleine slag dunner. De rest is gewoon touw. Ja ik zie nu als ik de foto uitvergroot duidelijk de verschillen in touwdikten. Misschien pas ik het aan. Heb toch tijd teveel.
Klopt, bovenste tekening nr. 1 is de hanger (op de onderste tekening nr. 2) en 4 op de bovenste word de 'lus' genoemd is over het algemeen ook geteerd. De rest is allemaal lopend tuig en dus gewoon touw wat blank is.
Hier kun je zien dat ik de hanger en lus ook van donker touwwerk heb gemaakt, https://www.modelbouwforum.nl/threa...-1749-schaal-1-47.268074/page-59#post-4054173 (post 1179)

Na de takel ben ik gaan nadenken om een mooie steun te maken waar hij straks op komt te staan.
Bij de Action kwam ik een snijplank van Acacia hout tegen :) (tja ik ben kok geweest, dus die dingen vallen mij op)
Beetje stoeien met de zaag en schuurmachine.
Laatste foto staat hij in de Danish Oil

IMG_0405.JPG

IMG_0406.JPG

IMG_0407.JPG

Back