De spandraden moeten toch redelijk strak opgespannen worden, dat gaat op het veld wel goed hoor.
Niet snaarstrak als op een gitaar maar ook niet te los.
Na de eerste vlucht zal je wat moeten na-spannen omdat de kabels en het beslag zich nog wat moeten zetten.
Het verbaasd me dat je spanners moest kopen, zitten ze niet bij de kit meegeleverd of ga je de vliegdraden verdubbelen zoals bij de echte?
Voor wat betreft het uitrichten, je idee is prima van het waterpas zetten van de romp en de vleugels ondersteunen op 3 graden.
Fixeer de romp goed.
Zaak is dan om met de landingsdraden (die naar de ondervleugel toe) de instelhoek van de ondervleugel goed in te stellen.
Dit doe je met een instelhoekmeter, ik zou je aanraden er een te kopen, zeker voor een dubbeldekker.
Daarna plaats je de struts erop en dan de bovenvleugel.
Door de strut lengte op maat te maken kun je de instelhoek van de bovenvleugels goed krijgen en de vliegdraden (naar de bovenvleugel toe) afstellen.
Meestal houd ik de voorste struts evenlang aan elkaar en zoek ik de speelruimte in de lengte van de achterste struts.
Deze hou ik langer dan op tekening (ca. 5 mm) en maak hem pas aan de juiste instelhoek.
Instelhoekmeter (b.v. Graupner) op de bovenvleugel en te zien is dat de achterste strut aan de onderzijde nog ingekort dient te worden
Oh ja, nog een handig truukje om te controleren of de onder- en bovenvleugels parallel aan elkaar lopen kun je draadjes met een gewichtje aan de voorzijde van de bovenvleugels plakken met plakband.
B.v. ter hoogte van de struts, liefst zo ver mogelijk naar de tip toe.
De afstand van het draadje naar de voorlijst van de ondervleugel dient links en rechts gelijk te zijn.
Afstellen hiervan kan met de kruisdraden tussen de struts.
Groeten, Ralf