Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Met de passer de ronding van de roundel afgetekend. Dit is heeeel leuk werk!! En veel met totaal 4 vleugels, maar we denken maar aan het eindresultaat.

full
\uc0\u8236 }

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, weer eens even mijn draadje ergens vanaf pagina 3 omhoog gehaald! Gemotiveerd door de Dawn Patrol en het regenachtige weer (en vrij) alle redenen om weer lekker aan de Pup te beginnen.

Het tussenstuk van de bovenste vleugel was al klaar, althans, dat dacht ik. Maar ik vond het te slap. Veels te slap zelfs. Maar alles volgens tekening en dacht dat dit dan wel zou kloppen. Niet dus!! Afgelopen DP in Gouda eens goed gekeken naar andere kisten en die tussenstukken waren zo hard als een plank. Dus vanmorgen rigoreus het mes erin, de bespanning er af ( en de lak, en de Glitsa, en het gestitchte werk!!).

Zo zat het:
Afbeelding.jpg

Dat nog eens gezien te hebben kan ik mijzelf wel voor mijn kop slaan dat ik daar niet heb opgelet. Dat moet anders en is reeds bij de andere kant gedaan. Aan de zijde van de opening een 3mm triplex rib gezaagd, pas gemaakt en verlijmd. Met balsalatjes alles verstevigd, en……… super stevig ( als een plank!)

Afbeelding_1.jpg

Even mijn eigen draadje ophoog trekken! Ben met de ribstitching bezig, van het zelfde laken een pak. Weinig nieuws maar het vordert! Volgende week kunnen we het verstevigde middenstuk en weer een vleugel verven. We komen er wel!

Michiel,

Je hebt bij jouw Pup in het middenstuk van de vleugel ook een stuk open gelaten.
Zijn de ribben hier dicht gemaakt met hout of worden de ribben bespannen.
Wat staat er in de bouwbeschrijving van Toni Clark hierover.

Ton

Een goedemorgen Ton,

De ribben zijn bespannen met Proficover en het middenstuk is opgelaten. De bouwbeschrijving van Toni Clark zegt niets over driehoekjes.Vandaar dat ik het ook niet had gedaan. Had er geen goed gevoel over en op de Dawn Patrol eens bij een andere Pup gevoeld hoe stevig het middenstuk was. Dat was beter! Eenmaal thuis alle bespanning weggehaald en de driehoekjes geplaatst plus een 4 mm triplex rib uitgezaagd en tegen de ribben rondom de opening gelijmd. Daarna bespannen en nu is het een stevig geheel. Vond het vreemd dat er niets in de (zeer) uitgebreide beschrijving over stond. Grt Michiel

Zo, ook maar eens een fotootje plaatsen. De laatste vleugel is aan de beurt. Hier de servo hevel uitgezaagd, gaatje geboord en met epoxy ingelijmd en geborgd met saté prikkers.

Vanavond kabels solderen en het bespannen kan weer beginnen.

foto.jpg

• Like
Reactions: Cnn
Leuk om je verslag te volgen.
De fotos zijn zeer herkenbaar.
Het lijkt wel 21 jaar geleden toen ik bezig was om de Pup van Toni te bouwen.
Succes verder.

Ton

Moest even graven naar het draadje, maar achter de schermen wel doorgewerkt. Alle 4 de vleugels zijn bijna af. Alleen nog de Glitsa parketlak erover. En dan zou het moment moeten komen om de kist eens helemaal op te tuigen om de struts en de spandraden te bevestigen maar daar heb ik de ruimte hier niet voor. Begin april wel, een nieuwe garage met perfecte hobbyruimte. Je zou bijna zeggen dat we daarom gaan verhuizen!!

De 4 roundels zijn ook klaar.

IMG1378.jpg

IMG1379.jpg

Zoals de oplettende kijker kan zien heb ik een fout gemaakt en dat is dat op de rechter ondervleugel je geen servo aansturing ziet. De fout is dat die aan de andere kant zit!! Tussen vleugel 3 en 4 zaten wel 3 maanden, het bekende " uit je werk gaan" Toen ik weer begonnen was daarop niet gelet. Om het te veranderen kost me heel veel werk en wil na 2,5 jaar toch maar eens gaan vliegen. Heb maa besloten het zo te laten. Eenmaal opgetuigd op het veld zal het weinig mensen op vallen, behalve jullie dan!

• Like
Reactions: Cnn
Zo, de verhuizing zit er aan te komen en gister in de garage de nieuwe werkbanken maar eens getimmerd, zodat ik er rondom goed bij kan, kisten kan balanceren door ze op te hangen en gewoon meer werkruimte!! Gereedschapsborden nog ophangen en alles opnieuw inrichten. Ook een leuke klus!

IMG0221.jpg

Mooie ruimte Michiel :thumbsup:!
Zag afgelopen woensdag de TC Pup van Ronald vliegen, wat een prachtkist is het toch :yes:

DSC_1263_zpsfhn5qzgw.jpg

We wachten met smart op het vervolg

Groeten, Ralf

Ach moet er nog kleine ditjes en datjes aan doen en daar ben ik nu mee bezig.
Die grijze prop gaat er ook af eentje bij Schepers besteld zal stuk beter staan.;)

Zo, we kunnen weer eens gaan beginnen. Verhuizing is goed gegaan en alle dozen zijn uitgepakt. Hobbyruimte is er klaar voor, nu ik nog! Heb een heerlijke werkplaats nu. Kan om mijn kisten heen lopen.

IMG4470.jpg

We gaan ons best doen!! Ik ben er in ieder geval! Maar een dubbeldekker expert als jij gaat van mij nog een keer de vraag krijgen er kritisch naar te kijken voordat de maiden gaat plaatsvinden! To be continued!

Gisteren de vleugels er weer eens opgezet en de struts met de ijzeren staafjes er tussen gemonteerd. Gaat allemaal volgens plan. Volgende stap is het aanbrengen van de " zeil verspannung" oftewel de ijzeren draden. De vleugels moeten onder een hoek van 3 graden komen te staan, onder en boven. Maar hoe is dit gemakkelijk te doen?
Heb op mijn telefoon een digitale waterpas maar is niet heel handig. Het principe snap ik natuurlijk wel. Kist waterpas zetten ter hoogte van landingsgestel, op de vleugels een houten balkje en dan naar drie graden liften, eerst door het ondersteunen van de vleugels, later door het spannen van de verspanning. Maar punt is dat vleugel, ook door aanbrengen van de nietjes, niet overal gelijk is en ik dus uiteindelijk niet weet of hij overal op 3 graden zit. Hebben jullie adviezen?

Ben verder ook nog op zoek naar extra spanners. Per helft worden er 4 geadviseerd maar geef de voorkeur om alle draden na te kunnen spannen daar te verwachten is dat er rek op zit. Iemand een idee? Meen dat er iemand op dit forum was die ze kon maken?

Grt Michiel

IMG4153.jpg

IMG4151.jpg

Laatst bewerkt:
Back