Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Dank je Bart, het is ook erg leuk om te maken!!

Zo, de extra spanners zijn binnen, heb ze bij Toni Clark besteld. Ik denk dat de spandraden niet te strak moeten anders krijg ik de struts op het veld er niet onder lijkt me. Klopt dit?

De spandraden moeten toch redelijk strak opgespannen worden, dat gaat op het veld wel goed hoor.
Niet snaarstrak als op een gitaar maar ook niet te los.
Na de eerste vlucht zal je wat moeten na-spannen omdat de kabels en het beslag zich nog wat moeten zetten.
Het verbaasd me dat je spanners moest kopen, zitten ze niet bij de kit meegeleverd of ga je de vliegdraden verdubbelen zoals bij de echte?

Voor wat betreft het uitrichten, je idee is prima van het waterpas zetten van de romp en de vleugels ondersteunen op 3 graden.
Fixeer de romp goed.
Zaak is dan om met de landingsdraden (die naar de ondervleugel toe) de instelhoek van de ondervleugel goed in te stellen.
Dit doe je met een instelhoekmeter, ik zou je aanraden er een te kopen, zeker voor een dubbeldekker.

Daarna plaats je de struts erop en dan de bovenvleugel.
Door de strut lengte op maat te maken kun je de instelhoek van de bovenvleugels goed krijgen en de vliegdraden (naar de bovenvleugel toe) afstellen.
Meestal houd ik de voorste struts evenlang aan elkaar en zoek ik de speelruimte in de lengte van de achterste struts.
Deze hou ik langer dan op tekening (ca. 5 mm) en maak hem pas aan de juiste instelhoek.

DSCF0301_zps8vzk6org.jpg

Instelhoekmeter (b.v. Graupner) op de bovenvleugel en te zien is dat de achterste strut aan de onderzijde nog ingekort dient te worden

Oh ja, nog een handig truukje om te controleren of de onder- en bovenvleugels parallel aan elkaar lopen kun je draadjes met een gewichtje aan de voorzijde van de bovenvleugels plakken met plakband.
B.v. ter hoogte van de struts, liefst zo ver mogelijk naar de tip toe.
De afstand van het draadje naar de voorlijst van de ondervleugel dient links en rechts gelijk te zijn.
Afstellen hiervan kan met de kruisdraden tussen de struts.

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Ralf, dank voor de uitleg, geweldig!!!

Wat de spanners betreft, die zaten er bij, echter maar 4. Wil iedere draad kunnen spannen en had er daarom nog 8 nodig.

Ik ben op zoek gegaan naar een instelmeter. Stond toch al op mijn lijstje maar nu heb ik hem echt nodig
Die van Robart gaat maar tot 40cm en de vleugels van de pup zijn 50. Jouw graupner meter kan ik nergens vinden. Nog iemand een tip waar ik een goede meter kan kopen? Anders moet ik hem zelf maken maar dat zou het alternatief zijn.

Toch wel jammer dat er zoveel foto's weg zijn op het forum.
Ben aan het rondneuzen voor een WW1 kist. Waar er 2 op het lijstje staan. De Sopwith pup, of een Fokker DVII.
Maar dit form heeft niet meer veel foto's, alleen tekst. En het draadje van Frank over zijn grote Fokker DVII 1/3, daar is ook alleen maar tekst.

Maar niet te lang in de dip blijven hangen. Op de plaatjes die er wel nog zijn, is een mooie pup te zien.
Als je nog meer actie foto's hebt, laat maar komen

Michiel, Teus mailde me net dat je van Robart een langere bar kunt bestellen voor de instelhoekmeter welke tot zo'n 70-80cm gaat.
Dat zou moeten volstaan lijkt me ;) Hobby-in zou dat b.v. kunnen doen voor je.

Speciaal voor hoeby nog wat moois dan

DSC_1565_zpsycsgfeic.jpg

pupr_zpswr2evpzl.jpg

De Toni Clark Pup van Ronald

DSC_0877_zps0b14b8b0.jpg

En de 1/3 GTM Fokker DVII van Tilmann, Schlundt geared ZG62

Groeten, Ralf

Ben aan het vogelen geweest. De Robart met max koorde van 40 cm kost al Euro 69,00. En hij zal niet passen.
Tijdens het denken in de garage keek ik naar het dak en daar hing een oude aluminium rechte gordijnrails. En daar zaten bevestigingsstukjes op die kunnen schuiven! Idee! Dus twee identieke stukjes triplex gezaagd met een V waar de voor en achterkant van de vleugel in kan worden geklemd. Dat werkt prima, bevestiginsgstukjes gingen wel erg stroef maar met een druppel WD40 zijn ze prima te verschuiven zonder speling. Nu nog een digitaal graden waterpasje kopen en volgens mij ben ik er dan!! Of zie ik het verkeerd?

IMG0125.jpg

Als ik de instelhoek klaar heb moet ik de kist waterpas zetten in de lengterichting! Maar ........ waar? Op de romp tussen cockpit en staart? En door de vele schaaldetails is dit niet overal even recht. Iemand nog een idee?

Opmerkingen zeer welkom!!
Grt
Michiel

Laatst bewerkt:
Wat een prachtig stukje huisvlijt Michiel, een echte modelbouwer doet dat zo, TOP!!
Waarom een waterpas, je had je IPhone met gradenmeter toch die je erop kunt plaatsen?

Als je het mij vraagt wordt de bovenste rompligger als 0 graden aangehouden.
Wellicht kun je hem binnenin de cockpit vinden en er een plaatje op leggen?
Je zou ook de hoek van de onderste vleugels aan kunnen houden als deze nauwkeurig geplaatst zijn.
Als ik het goed heb onthouden hebben zowel de beide vleugels alsook het stabilo dezelfde instelhoek (2,5 graden)

Groeten, Ralf

De app op de Iphone werkt idd goed maar moet een beter houdertje maken. Ga ik toch maar doen denk ik. Instelhoek is 3 graden! Morgen ga ik er mee verder.
Grt.

Heb toch wat problemen met het vinden van de 0 graden, hoewel dat misschien vreemd klinkt. Als ik de bovenste ligger gebruik, en volgens tekening zou dat ook zo moeten zijn dan zegt mijn oog en dat de romp niet recht maar te schuin staat!!
En heb de waterpas en de app gebruikt. Die liegen niet! Aan de binnenkant kan ik er eigenlijk niet bij om een recht balkje te vinden.

Heb nog geprobeerd om een laser op afstand waterpas op de romp te laten schijnen waardoor ik een rode lijn op de romp projecteer en door romp hoger en lager te plaatsen zou ik ook de o graden moeten krijgen. Theoretisch klopt het wel maar praktisch is bijna niet uitvoerbaar.

Ralf, nog tips?

hoi michel,

als ik het goed heb staat de motor op 0 gr. douwn en 0 gr side
als het zo is kan je via motor as de 0 lijn bepalen.

groet jacques

Juist.
En anders kun je je toestel willekeurig opstellen en de tafel als 0 nemen.
je meet dan de 3 instelhoeken (boven, onder en achtervleugel) en die van de prop-as.
Reken de prop-as om naar 0, en bereken hieruit die van de vleugels.
Het gaat namelijk om de verschillen t.o.v. elkaar

Groeten, Ralf

Michiel, je hebt het steeds over een instelhoek van 3 graden, ben je niet in de war met de V-stelling?
Heb deze plaatjes opgezocht welke ik eens van Alexander zijn TC Pup gehad heb

voor%20vleugel_zps7kypobxa.jpg

Boven en onder +1,5 graden onder de vleugel gemeten, de werkelijke instelhoek is dan 2,5 graden (neuslijst/achterlijst)

staart_zpsqnpgvgjc.jpg

En het stabilo staat op +2,5 graden
Ik had deze informatie verzameld voor mijn n SE5a

Is het op jouw tekening anders? Wellicht nieuwe inzichten bij TC??

Groeten, Ralf

Ralf en jacques, jullie zijn helden!! Dank voor het inzicht. Zat teveel in mijn gedachte rondom de 3 graden. Ik kan de instelhoek niet meer veranderen, zitten gefixeerd. Het gaat om de V stelling, en die kan ik gemakkelijk met de spandraden op 3 graden zetten met de App. En dan nu maar hopen dat ik de instelhoeken 2 jaar geleden goed heb ingelijmd!!

Dat lijmen zal gerust nauwkeurig gedaan zijn door je.
Je kunt met jouw instelhoekmeter zorgen dat de tip dezelfde instelhoek heeft als de wortel
Was de V-stelling niet al bepaald door de hoek waaronder de vleugelpennen ingelijmd zijn?

Groeten, Ralf

Klopt. de vleugelpennen zijn ingelijmd in messing buisjes in twee ribben die onder een hoek staan. Maar aan het einde (of begin) bij de vleugeltip " hangen ze mogelijk" door. En dat tackle ik dan door de spandraden.

We beginnen lekker te vorderen. Vleugeldraden zitten allemaal, of de V stelling nu 3, 3,5 of minder is, ik weet het niet. Heb het op het oog gedaan omdat met meten het toch iedere keer anders is. Het zou niet mogen maar heb ben er zo lang mee bezig geweest dat ik het voor nu goed vind. Alle 4 de vleugels staan recht ten opzichte van het stabilo. En dat is voor mij het belangrijkste. Op de dawn patrol mogen jullie experts tips geven, welkom!
Deze week komt er weer een pakketje, dit keer van Aerobertics. Geen ervaring mee maar we zullen zien. Een goede ontvanger van futaba gekocht. Verder de emcotec dpsi duel, twee lipos voor de stroomvoorziening en aan/uit schakelaar met magneet. Als dat is gemonteerd kan het zwaartepunt bekeken worden, en het gewicht! Ben benieuwd. En dan de motor maar eens starten, kortom, het worden weer leuke weken!

Alle spullen binnen, op zaterdag betaald, op dinsdag verstuurd en gisteren pakket binnen. De DPSi is echt een mooi systeem. Dit weekend inbouwen, samen met de lipo's. En dan ben ik heel benieuwd naar het zwaartepunt. Dat verwacht ik volgende week af te ronden. Ale spannertjes nog borgen met dun ijzerdraad en als de motor lekker start komt de maiden in zicht! Als dat lukt heb ik hem vliegend op de Dawn Patrol. Lukt het niet, dan neem ik hem statisch mee op vrijdagavond.

Hoi jongens,

Ik lees het één en ander over meten, uitrichten en instelhoek bepalingen....en dat dit soms lastig is.

Nu zit ik over het algemeen wat grotere kisten te bouwen...en het inmeten van al deze zaken lijkt dan nog lastiger te zijn..of...

Ik gebruik één zeer belangrijk en zeer nauwkeurig meetapparaat van waar uit alles afgeleid wordt...

Een schietlood. Je weet wel een gewichtje aan een touwtje.

Allereerst bepaal ik de standhoek van de romp en zet de romp in deze gewenste positie. Dit is de stand waaronder je wilt dat de romp tijdens een horizontale vlucht staat. Van uit deze positie wordt de domping, instelhoek van de vleugel en instelhoek van het stabilo ingemeten.

Vleugel(s):
Het schietlood word dusdanig opgehangen dat het net achter de achterlijst langs gaat. Op de tafel (of bij grotere modellen/echte kisten op de grond) wordt een lat ( van minimaal de koorde lengte) in koorde richting gelegd. Met een (zeer) grote driehoek controleer ik de hoek van de lat tov het schietlood en zo nodig wordt de lat iets opgevuld aan een uiteinde totdat lat en draad van het schietlood haaks staan.
Vervolgens kan ik met een stok de afstand van referentie lat tot onderkant achterlijst vaststellen en op de stok aftekenen.
Dan de instelhoek omrekenen naar afstand (hoek versus koorde) en deze afstand ook op de stok aftekenen (bovenop de markering van de achterlijst). Dit is dus de maat voor de positie van de onderkant van de voorlijst.

Op deze wijze kan ik zelf bij koordes van een meter of desnoods twee meter de instelhoek tot op de mm nauwkeurig meten/afregelen.
De tippen krijgen tov de wortel een halve graad minder instelhoek (dus achterlijst hoger dan de voorlijst) indien de instelhoek rond de 2 tot 4 graden ligt. Is die ruim groter (bv 12 graden op een Blériot) dan gaat de tipverdraaiing zelfs naar de 1,5 tot 2 graden.

Stabilo:

Gelijke procedure

Domping:

De dompinghoek omrekenen naar afstand bij de diameter van de gebruikte prop. Prop verticaal zetten en het schietlood er voor hangen. Maat verschil vaststellen van de boven- en de ondertip.

"V' stelling:
Hoogte van de onderzijde van voorlijst aan de wortel aftekenen op een stok. V stelling hoek omrekenen naar afstand (hoek versus vleugelhelft lengte). Deze afstand ook op de stok aftekenen (bovenop de wortelmaat). Tip hoogte meten aan beide tippen. Indien de tip rond loopt dan de zaak over een kortere lengte berekenen en meten (daar waar de voorlijst nog recht is).

Groet,

Henk

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Dank je Henk, dit is de wiskundeles waar ik vooral goed in was met propjes gooien naar de juf! Ik ga het nog eens heel goed doorlezen. Dit kwartje gaat wel vallen! Dank voor je moeite in iedergeval, meer lezers zullen er iets aan hebben. Grt Michiel.

Back