Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Wat doen jullie trouwens met assen van verschillende diameter?
Ik heb koppelingen van 3 en 4mm diameter.
De schroefassen zijn 4mm, de motorassen 3mm.
Kan je verloopassen kopen die aan één kant 3mm en aan de andere kant 4mm zijn, of gebruiken jullie opvulstukjes?
Ik zou messing staaf kunnen bestellen van 0,5mm dik, en daar opvulstukjes kunnen van zagen en plooien, om het verschil op te vullen.
 
de kardankoppeling die er tussen komt kan je aan elke zijde in de juiste diameter bestellen.
Of aan 1 zijde een opvulbuisje er in steken om van 4 naar 3mm te gaan
 
Ik zou messing staaf kunnen bestellen van 0,5mm dik, en daar opvulstukjes kunnen van zagen en plooien, om het verschil op te vullen.
Ja, dat kun je doen, maar... de kans is groot dat het geheel gaat slingeren. Een kwestie van 'pennywise and poundfoolish'.
Met (dubbele) cardanassen tussen motor en schroefas kun je een en ander exact op maat kopen.

En... Weet je zeker dat de motorassen 3mm zijn?
En niet toevallig 3,17mm? Want dat is een vrij veel voorkomende maat...
 
Een opvulbusje om van 3 naar 4 mm te komen werkt goed. Dan een 4 mm kruiskoppeling, 4 mm tussenasje en dan nogmaals een 4 mm kruiskoppeling naar de schroefas. Dan heb je een geruisloos lopende verbinding tussen motor en schroefas en is uitlijnen geheel niet kritisch. Een enkele kruiskoppeling blijft "bonken". Dat wordt veroorzaakt omdat er in de knik een versnelling/vertraging ontstaat. Let wel op dat er tijdens het samenstellen geen cardanfout ontstaat. Gr. Klaas.

 
De motoras is ± 2.90/2.92mm. Met de normale afwijkingen (-0,10/+0,10) is dit 3.00mm.
kun je een en ander exact op maat kopen.
Niet de overgang van een 3mm kruiskoppeling naar een 4mm kruiskoppeling

Dat was ook mijn eerste idee. Ik heb kruiskoppelingen van 4mm om van de schroefas te starten, dan een overgang naar een 3mm kruiskoppeling die ik ook heb, die op de motor past met opvulstukjes tussen de kruiskoppelingen.
Ik kan ook een 4mm as laten zagen in stukken van 4cm, en dan telkens de helft laten afdraaien naar 3mm.
Die kan ik dan later op lengte zagen, want ik weet nu nog niet hoe lang de assen tussen de twee kruiskoppelingen moeten zijn.
Dat is wss minder miserie dan opvulstukjes gebruiken.

En kunnen ze gvd niet gewoon allemaal dezelfde diameter gebruiken?!?

Het is niet veel, maar het is een begin.

100_0800.JPG


100_0801.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik ga even moeten bekijken als dit mogelijk is, maar ik was net dit aan het denken:
Kan ik een 4mm koppeling en een 3mm koppeling niet uit elkaar halen, en de ene kant van een 4mm kruiskoppeling, aaneen zetten met een kant van een 3mm kruiskoppeling?
Als het middenstuk hetzelfde is, moet dat toch kunnen?

Of je kan een 3mm kruiskoppeling aan een kant uitboren naar 4mm.
Ik heb wel een mini freesmachine, maar die staat al jaren werkloos te zijn, omdat ik geen plaats heb om die te zetten. En het is niet iets dat je even snel uithaalt om te gebruiken, want dat ding weegt teveel.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga even moeten bekijken als dit mogelijk is, maar ik was net dit aan het denken:
Kan ik een 4mm koppeling en een 3mm koppeling niet uit elkaar halen, en de ene kant van een 4mm kruiskoppeling, aaneen zetten met een kant van een 3mm kruiskoppeling?
Als het middenstuk hetzelfde is, moet dat toch kunnen?
Theoretisch wel, maar dit soort koppelingen zijn vanwege hun formaat, NIET gemaakt voor demontage van het kruisstuk, zoals bij vrachtwagens en trekkers en dergelijke wel kan.
Vaak is het een geklonken of gestuikte verbinding bij deze kleine dingetjes, en dan is de kans op latere "unscheduled rapid disassembly" vrij groot, met kans op redelijk desastreuze gevolgen.


Of je kan een 3mm kruiskoppeling aan een kant uitboren naar 4mm.
Dat kan, ALS je daar goede apparatuur voor hebt. Dwz: iets wat zuiver uit te lijnen is en recht boort. Anders gaat je hele koppeling en tussenas trillen en dan gaat je boot herrie maken. Wil je ook niet.
Heb je die spullen, dan is er geen bezwaar tegen uitboren.


Dit soort dingen zijn vaak een hoop gedoe om goed te krijgen, maar wel de moeite waard, want een boot die rare geluiden maakt als ie vaart, daar krijg je vrij rap het zuur van. Zulke dingen kunnen de lol van het bootje vlot bederven.
 
Jumo zei:
En kunnen ze gvd niet gewoon allemaal dezelfde diameter gebruiken?!?
Blijkbaar niet.

Een 4mm as terugbrengen naar 3mm is niet zo moeilijk. Ik heb een 6mm as naar 4mm teruggebracht. Zonder draaibank.
De as in de accuboormachine, vlak voor het eind de as goed ondersteunen met een lagertje.
Powerfile pakken met een korrel 400 lint er op.
Accuboormachine aanzetten en de powerfile er op. Zorg dat ze tegengesteld draaien en niet teveel kracht zetten.
Regelmatig meten. Na tien minuten was het klaar. Volgende as...
En anders is er vast wel een metaalbedrijf in de buurt wat de handel even voor je af wil draaien voor een kratje bier of een matsprijs.
Als je laat zien war het voor is, doen ze dat desnoods in de middagpauze.

De duurdere oplossing?
Men neme Raboesch kruiskoppelingen. Zie: https://raboeschmodels.com/product-categorie/download-catalog/
Voor elke schroefas:
106-40 2x (Cardankoppeling)
106-30 1x (Verbindingsbus tussen de koppelingen)
106-04 1x (koppelstuk naar motor)
106-05 1x (koppelstuk naar schroefas)
Allemaal te vinden op blz 24 van de Raboesch catalogus.
Geen gedoe met opvulstukjes e.d. Het past gewoon. Niet goedkoop, wel goed.
 
Kruiskoppelingen van 3 naar 4 mm kan Ali wel leveren, dus weet niet waarop de klacht is gebaseerd. Verder valt me op dat met adviezen weinig of niets wordt gedaan. Helemaal niet erg, maar dan moet je ook niet gaan sakkeren. Alles zelf uitvinden is natuurlijk ook een methode. Dus bij deze is dit mijn laatste bijdrage aan dit verhaal. Gr. Klaas.

 
Laatst bewerkt:
Kruiskoppelingen van 3 naar 4 mm kan Ali wel leveren,
Blijkbaar verkeerd begrepen en niet goed gekeken, ik dacht aantallen ipv diameters, en ik niet alleen blijkbaar anders had iemand anders het wel opgemerkt.
Bij deze 3x4 besteld.
 
Laatst bewerkt:
Ik had eerder deze week geen zin om te herbeginnen in linde triplex, nu dus wel maar dit moet wel de definitieve versie worden, anders blijf ik hiermee bezig.
Nu in linde triplex, omdat ik de naad/overgang wil zichtbaar houden, ook na het schilderen.
Hier kan ik een scherpe hoek in schuren hoop ik, die je ook ziet op het echte schip.
Ik ga nog de dwars stukjes maken in linde triplex zoals eerder, en dan wss opvullen met balsa.

Ik heb nu ook twee openingen en "geen idee hoe de stukjes heten die erin passen" gemaakt, zodat alles wat steviger ineen past.
Alles ziet er betrekkelijk goed uit, tot je het 2,5x uitvergroot ziet op je computerscherm (60mm vs 145mm), dan is het nogal k*t.

Mijn eerdere poging kostte enkel wat tijd en balsa en was goed om van te leren, dus zeker geen verloren tijd.

100_0803.JPG


100_0804.JPG


100_0805.JPG
 
Verder gedaan met de dwarsstukjes voor het boegsteven, en een scherpe boord geschuurd aan de voorzijde van het boegsteven.
Het is te smal om deftig op foto te krijgen, maar van de zijkant is het beter zichtbaar.

100_0807.JPG


100_0810.JPG
 
Laatst bewerkt:
Back
Top