Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Papier machee is alleen niet zo sterk.
Maar het kan. Als je het afdekt met een wat slagvastere glasdork epoxyhuid.

Maar papiermodellen, verf doordrenkt, kan je scheepsmodellen van maken. Vooral in de jaren 50 en 60 vorige eeuw.
Die modellen waren niet eens radiografisch, dat werd veel te prijzig, maar men stuurde de modellen rechtuit van overkant naar overkant, met exentriek, motor aangedreven of met elektromotor.

De bulb steven schuur ik zo uit de hand.
Een vorm kan je ook genereren door stapeling.
Door de vormen te stapelen als geografishe hoogtelijnen, en de scherpe hoeken te vlakken.

Kan ook via timmermansoog.
Iedere plank hout te lakken, daarna te plakken. Bij het modelleren krijg je dan de keur te zien, en kan je de vorm die je schuurt inzichtelijk houden op symmetie ter ondersteuning van het timmermansoog.

Zo kan je keurig een kabinekapje schuren met de schuurlat, om een matrijs te maken voor dieptrekken.

Zo een bulb heb je in een hanomdraai ineen geflanst en in vorm.

Kan ook via timmermansoog.
Die van mij staat wat uit het lood
1748471726551.png

Wat teveel materiaal afgehaald, dus houtpasta erop, en laten drogen.
Morgen schuren en kijken als ik tevreden ben met mijn boegbulb.
Het ziet er niet slecht uit, maar het kan wss beter...

De boegbulb word een beetje een zooitje.
Bij het opmeten er geen rekening mee gehouden, dat ik de kielbalk nog moest uitsnijden.
Nu kom ik die paar mm tekort in de breedte.
Dus aan beide zijden een beetje hout bijgeplakt.
Je mag gvd toch niets vergeten hé.

Het helpt wel om mijn mini beitels wat gewoon te worden lol
Die werken best goed in hardhout.
In balsa wat minder als je (bijna) recht tegen de nerf gaat, dan is een scalpel beter, met de nerf mee is zijn de beitels wel makkelijk, ook als je door de nerven moet snijden, doen de beitels wat je wil.

Nog even en je maakt houtsculpturen Jumo. Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is. En balsa bewerken is moeilijker dan het lijkt. Maar al doende leert men. Gr. Klaas.

Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is.
Het gaat niet over het moeilijker maken dan het is, maar het maken zoals het op het echte schip eruit ziet, want dat is toch de bedoeling.

Ik zal hier even Wump als voorbeeld nemen.
Alle respect voor iemand die dit van nul kan bouwen, hoe de latjes aansluiten en hoe goed dit model eruit ziet, ik heb zoveel geduld niet en ik zal wss een hoop filler moeten gebruiken.
Maar ik wil de boegbulb zoals in deze foto niet op mijn SR/L, want die klopt imo niet.
Ook de smalle kiel erachter klopt volgens mij niet.
Ik vind het spijtig dat je zoveel werk en liefde in een model steekt, en dat dat detail er dan zover naast zit.
Maar ik heb nog niet de volledige thread gelezen, en weet dus niet als dat nog aangepast is.

Het is trouwens deze foto, waardoor ik online beginnen zoeken ben.
Het klopte volgens mij niet, omdat een sleper vlot moet kunnen sturen, en dan glijd een plattere kiel beter dan zo'n scherpe, die tegen het water duwt ipv erover te glijden.

Zoals iemand eerder zei, vroeger was het makkelijker, want je had geen internet.
Nu dus wel, en dan ga je opzoek naar foto's, en de enige die de boegbulb juist heeft is de Heller 1:200.

1748559638557.jpeg

IMG_5107.jpg

DSC02479.JPG

Back