Bouwverslag Smit Rotterdam Jumo

Volgens mij bestaat die asuithouder uit twee delen die je samenstelt met één M2-boutje erin. Het zou ook een passtift kunnen zijn. Zo'n M2-boutje heeft in 2 mm triplex niet zoveel houdkracht en is denk ik meer bedoeld voor de juiste positie. Mijn ervaring met BB bouwbeschrijvingen is dat die vrij summier zijn en je een hoop info uit de tekening en onderdelenlijst moet halen. Dat kost een hoop tijd en voorbereiding. Bij BB valt de Smit Rotterdam in de categorie experts, dus niet eenvoudig om te bouwen. Je hebt dus zonder meer een uitdaging. Ook ik heb, ondanks mijn ervaring, bij de bouw van mijn Smit Finland de nodige fouten gemaakt. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij bestaat die asuithouder uit twee delen die je samenstelt met één M2-boutje erin.
Dat klopt idd, aan de ene kant dan toch.
De ashouder aan de andere kant zijn ook twee delen, maar enkel met een asje van 15x2mm, ipv een M2 boutje en moer.
Wat mij betreft slaat het nergens op.
Ik denk dat ik beter enkele M2 boutjes en moertjes bestel, want in het BB bouwverslag zijn beide zijden hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jumo,
Hier zie je wat de bedoeling is van die M2 boutjes:
upload_2025-4-7_20-32-51.jpeg


Neem ze dus gerust 15 tot 20 mm langer dan het deel dat in de uithouder gelijmd wordt, want er komt een blokje hout aan de buitenzijde EN aan de binnenzijde van de romp, een rondelletje en dan het moertje om de uithouder goed vast te zetten.

Wat de 2 verschillende asuiteinden betreft: als je goede kruiskoppelingen koopt kan je de diameter van het eindstuk los kopen in functie van de benodigde diameter. Raboesch heeft ze in het assortiment, maar ook bij Neverland in de Blankenbergse steenweg kan je merkloze vinden.
upload_2025-4-7_20-38-1.jpeg


PS voor Klaas: je ziet het goed: enkele kruiskoppelingen, maar het uitlijnen is gedaan met een messing buis over schroefas en motoras, dus met minimale afwijking. Ik weet dat je daar gevoelig aan bent :)
 
schroefje heeft tot doel dat je deze dan perfect kan uitlijnen met degene die een pennetje heeft.
pennetje boor je een passend gaatje voor die met het schroefje kan je indien nodig een gleufje vijlen en dan tijdens het lijmen vastzetten met het schroefje.

waarom de ene as is afgedraaid en de andere niet , daar heb ik geen idee van. is de andere zijde ook zo?
 
Bedankt Herby :) Ik had gezien dat er bij de BB versie een extra plankje aan de binnenzijde zit, bij mijn versie dus niet, zoals je op de foto kan zien.
Ik heb in de plaats van het ?balsa? plankje, dat zeer flexibel is en waar de schroefas op vast zit, nieuwe plankjes gemaakt van linde triplex, dat voelt al een stuk steviger, en ik zal nog een stukje linde aan de binnenzijde lijmen ook.
Goede tip voor de schroefas. Ik kan ze ook zagen, zodat beide hetzelfde zijn, als de lengte dat toelaat. Ze zijn nu 22.5cm inclusief schroefdraad.

upload_2025-4-7_22-10-50.jpeg


Ik vind dat pinnetje eigenaardig. Je kan hetzelfde net zo goed doen met 2 vijzen en moeren.
En de andere zijde is idd schroefdraad :)
 
Laatst bewerkt:
De nieuwe plankjes in linde triplex, met een originele in balsa, zodat ze nu wat steviger zijn.
Wel een paar keer te dicht bij het lijntje met de figuurzaag.
Als ik nog een paar keer nieuwe plankjes moet maken, had ik net zo goed van nul kunnen starten haha

WP_20250407_005.jpg
 
Ik wilde net het dek opnieuw proberen plaatsen, na wat aanpassingen aan de spanten, en er klopte precies iets niet.
Even gemeten, en het ene deel rechts is 2.18mm dik; het andere 1.86mm, en het linkse 1.97/8mm. De 1.97/8 dezelfde dikte als de linde triplex die ik heb.
Dus wat nu? Zo laten? De rechtse delen zelf maken in linde triplex?
Het verschil kan je makkelijk voelen als je beide delen samen vast hebt, dus zal je het wss ook duidelijk zien als het geschilderd is.

WP_20250407_006.jpg


Edit: ik zit net nog iets anders te denken.
Misschien kan ik het verschil aanpassen met papieren schilderstape?
Een paar lagen op de achterkant kleven, zodat de dikte overeen komt?
 
Laatst bewerkt:
Herby, hoe diep zitten de straalbuizen in de romp?
Kan ik aan de binnenzijde meteen een plankje lijmen, waar die M2 boutjes op je foto doorkomen, en meteen ook het gat afdekken waar de straalbuis in de romp zit? Of moeten die dieper in de romp gelijmd worden?
Als het niet duidelijk is, probeer ik er een foto van te maken.

Ik heb een vandiktebank waar we de 2 dikste delen even kunnen doorhalen.
Het probleem is dat ik niet wanneer ik buiten raak, letterlijk. Als ik buiten ben gaat het wel, maar de deur uitraken...
 
Laatst bewerkt:
Jumo, Je kunt die delen met ongelijk dikte misschie ondersteboven op een plat vlak met de kopse einden aan elkaar lijmen. Dan is de bovenkant in ieder geval gelijk. Als de lijm droog is aan de onderkant een strip over de las plakken. Eventuele dragende spanten iets ophogen met één of meerdere laagjes papier of dun karton. Gr. Klaas.
 
hoe diep zitten de straalbuizen in de romp?
De straalbuizen zitten niet in de romp, maar de bovenzijde moet je schuin bijwerken tot deze perfect tegen de onderkant past.
Dit is niet gemakkelijk omdat deze in alle richtingen schuin is. In de horizontale steun heb ik een gaatje geboord en dwars door de kiel een pin gestoken. Tussen uithouder en romp komt een op maat gemaakt houten blokje.
Aan de binnenzijde van de romp komt zowel voor de straalbuis als voor de uithouder een op maat gemaakt blokje hout dat de rompvorm volgt en aan de bovenzijde haaks op de bevestigingsschroef staat.
ter illustratie voeg ik een deel van het BB-plan bij, dat ik zo-even opgediept heb.
upload_2025-4-8_17-57-45.jpeg
 
Bedankt Herby, zo is het tenminste duidelijk, want als je het met de plannen moet die ik heb...
Op de plaats van de straalbuizen zitten openingen in de romp, waar die uitsteeksels inpassen. Dus niet tegen de romp.
De steunen voor de assen zitten ook rechtstreeks op de romp
Heb foto's genomen van de "instructies".

Klaas, daar had ik ook aan gedacht, maar dan krijg je dat niet over de spanten, die iets naar binnen staan. En ik denk als ik dat probeer te buigen voorbij de spanten, de lijmnaad loskomen omdat die zo dun is.
Misschien een paar lagen schilderstape op de achterkant kleven, tot de dikte overeen komt?

WP_20250408_001.jpg
WP_20250408_002.jpg
WP_20250408_004.jpg
 
Sommigen die meelezen denken wss dat we gek zijn, maar het resultaat is er wel.
Enkele laagjes papier (0.10mm) op de spanten bij het deel dat te dun is, zoals Klaas voorstelde.
Er is nog een verschil in het stuk tussen de getallen, maar dat is omdat het ene deel daar wat buigt, dus dat is opgelost bij het lijmen.
Nu nog het achterste deel.
Bedankt voor het meedenken :)

WP_20250408_006.jpg
 
PS: leuke avatar :)
Dit over het hoofd gezien, sorry.

Ik ben fan van hardrock, en ook van hardcore en zowat alles waarvan "normale" mensen denken wtf.
Een middelvinger naar alle brave schapen, die altijd doen wat de overheid verlangt. De overheid kan de boom in.
Bij zijn overlijden wilde ik iets voor op FB om hem te eren.
Na wat zoeken vond ik deze, en die gebruik ik sindsdien als ik een avatar nodig heb :)
 
In de instructies staat dat je het plankje met de boog eerst moet lijmen, maar ik eerst enkele stappen overgeslaan, omdat dat plankje makkelijk aan te passen is.
Dit zou je dus eerst moeten lijmen:

eerst.png



Ik heb hier met alcoholstift aangeduid, waar ik nog iets moest bijvijlen, zodat het plankje met de boog, erboven mooi vlak aansluit.

WP_20250409_001.jpg



Maar het is veel belangrijker dat het plankje waar de schroef, straalbuis en roer opzit, correct geplaatst is, en dat alles zonder wringen werkt.
Dus met deze plankjes ben ik nu bezig, samen met de schroef en straalbuis. Als dat correct past, zou het roer ook moeten passen.
Dat komt normaal in een later stadium, maar als ik dit nu al doe, ben ik zeker dat alles past.
Ik heb nog niets van de straalbuis gezaagd of gevijld, enkel het plankje aangepast.

WP_20250409_003.jpg


De schroef aan de voorzijde van de straalbuis, om de speling rond de schroef te controleren.

WP_20250409_004.jpg



De positie van de schroef in de straalbuis. Nog niet 100%, ik moet de rechterkant van het plankje nog wat bijvijlen, zodat de straalbuis wat opschuift. Dan op naar de andere kant, voor hetzelfde.

WP_20250409_005.jpg
WP_20250409_006.jpg
 
Jumo, Misschien al eens geopperd, maar maak een paar schijven die in de straalbuizen passen. Daarmee kun je de schroefassen mooi centreren. Als die precies in het midden zitten is het mogelijk om grotere afgetopte schroeven te monteren. De schroeven op het plaatje zijn veel te klein. Tussen schroefbladen en straalbuis 1, hooguit 2 mm ruimte houden. Gr. Klaas.
 
Jumo, Misschien al eens geopperd, maar maak een paar schijven die in de straalbuizen passen.
Nog niet gehoord.
De gatenboor boven gehaald.
De schijf zit nu effen met de achterzijde.
Er is idd ruimte voor verbetering.
Mss een domme vraag, maar kan je elke schroef aftoppen, of koop je ze beter zo gemaakt?

De straalbuis kan niet meer zakken, dus dan een plankje onder de schroefashouder?

100_0009.JPG



100_0011.JPG
 
Laatst bewerkt:
Je moet natuurlijk wel een rond gat hebben voor de schroefas. Kijk even bij Raboesch in welke maat die afgetopte schroeven hebben. Zelf aftoppen gaat ook, maar vergt wel enig inzicht, kunde en hulpstukken. Heb in eerste instantie zelf schroeven gemaakt. Maar vond bij Ali via een tussenstap de juiste. Wat is de binnenmaat van je straalbuizen? Gr. Klaas.
 
Back
Top