Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Weer een stuk verder met de sloep.
Allen de messing rand (no 95) op de reling vind ik vreemd. Die hoort toch geschildert te worden?
20191120_193152.jpg
20191120_193140.jpg
20191120_193125.jpg

Ik weet wel hoe dat gaat. Omdat er veel etswerk in de doos zit is het vrij makkelijk om zo'n afwerkrand bovenop de sloep ook hierin mee te nemen. Gaat in hetzelfde productieproces. Maar het materiaal is eigenlijk "fout", dus ik zou dit zeker donker verven, of uit hout maken.
Bij het schip van Willem Barentsz zitten ook twee kleine boten met een vergelijkbare afdekrand. Ik laat deze uit 1 mm hout laseren.

Misschien wel aardig om te weten dat deze 'afwerkrand' het zogenaamde 'dolboord' word genoemd (om de reden dat in deze rand de dollen voor de roeiriemen werden gestoken) Deze naam word nog steeds gebruikt, op bijv. reddingsloepen op moderne schepen, indien het open sloepen zijn. Tegenwoordig heb je ook van die overdekte motorsloepen en daar heb je geen dolboord meer.

Die ken ik. Ik ben al jaren vaste klant bij Danny van https://hout-fineer.nl/
Heb vele restukken liggen vanwege m'n zelfbouw luidspreker hobby. Kan het nog even met noten hout proberen maar dat splintert ook vrij snel.
Fineline vond ik er erg mooi voor maar dat gaat helaas niet goed.

Dan zou ik ze maar mooi zwart schilderen :rolleyes:
Of anders met je huishoudschaar het fineer wat je hebt in de juiste vorm knippen. Dat lukt wel in elke fineersoort lijkt me

Laatst bewerkt:
Ik ga het messing schilderen. Het dolboord is zo'n 3 á 4 mm breed. Een recht stuk is geen probleem maar een bocht maken gaat niet.
Geprobeerd met tape en mesje maar ook met de lexaanschaar ging het niet.

Back