Bouwverslag Prins Willen van Corel

Patrick,

Wij hebben alleen de tekeningen van de Prins Willem dus volgen jou met grote belangstelling.
Mijn vrouw heeft zich voor genomen om deze te scratchen.
Tot nu toe heeft ze al een grote kluif om jou te evenaren.

Patrick,

Wij hebben alleen de tekeningen van de Prins Willem dus volgen jou met grote belangstelling.

Sjors,
Leuk dat je het bouwen samen met je vrouw gaat doen. Het is een fijn ontspannend werk maar je moet een goede relatie hebben. Mijn vrouw help ook gaar mee. Ze heeft van die fijne slanke handen en kunnen dus gemakkelijker overal bij.
Succes met de bouw.

Wat hebben jullie een geluk, mijn admiraal keek heel minachtend toen ik de naaimachine op de tafel neerzet en ik vroeg: zou jij.... verder durfde ik al niet te gaan. :)

We komen op een punt waar we aan de kleine details gaan beginnen. Als eerste ga ik de lantaans plaatsten. Na het in elkaar zetten buigen de de steel en kunnen ze via een gaatje aan de zijkant, fortuining, geplaatst worden.

DSC_0354.JPG

DSC_0358a.jpg

Na de lantaans zijn de ankers aan de beurt. Het is niet helemaal duidelijk hoe de ankers gemonteerd moeten worden. Op elke tekening staat het weer anders en ook het boek van Herman Ketting geeft geen duidelijke oplossing. met een beetje fantasie en het vergelijken van de verschillende tekeningen heb ik een besluit genomen en ik ben daar tevreden mee. Na de nodige touwen geplaatst te hebben volgt nog een lijn met de dobber maar daar zal men in die tijd wel weer een mooi ander woord voor hebben gehad, heb ik het anker opgehangen aan de Kraanbalk en hulp van de penterblak. Deze penterbalk staat niet in het boek getekent maar wel omschreven.

DSC_0355.JPG

Weet iemand op het forum misschien een goed en betrouwbaar adres waar ik een vitrinekast kan laten maken voor mijn Prins Willem. Liefst van glas.

Patrick,

Tot nu toe heeft ze al een grote kluif om jou te evenaren.[/QU
Patrick,

Patrick,

Wat ik ook nog wil zeggen Sjors, lees het bouwverslag van Andy Brouwer een door over de Prins Willem. Zeer uitgebreid en met veel informatie.

Weet iemand op het forum misschien een goed en betrouwbaar adres waar ik een vitrinekast kan laten maken voor mijn Prins Willem. Liefst van glas.
Ik ken wel een goed adres in Oostende, voor het glazen gedeelte. Volgens de gevraagde maat en UV-verlijmd mag je rekenen op minimum 250 euro, heel mooi, maar het blijft zwaar en breekbaar.
Daarom heb ik voor mijn laatste project (de Bismarck) plexi op maat besteld in Nederland, en zelf verlijmd. Met wat oefening (die ik dus maar met mondjesmaat opdoe als elk model 2 tot 10 jaar modelbouwplezier verschaft :) ) haal ik best een leuk resultaat.
Als je absoluut bij glas zweert, en niet naar Oostende wil rijden om hem te gaan halen, dan zou ik een lokale glashandel contacteren. Die kan waarschijnlijk ook die service leveren.
Ben je toch geïnteresseerd in dat adres in Oostende, zend me dan gerust een PBtje.

Eidelijk kunden de vlaggen gehesen worden voor vertrek. De eerste reis startte op 5 mei 1651 vanuit Wielingen naar Batavia waar het op 30 oktober 1651 aankwam. Op 19 december vertrok de Prins Willen weer terug naar Wielingen.
In 1652 werd de Prins Willen korte tijd ingezet voor een oorlog tegen de Engelse admiraal Blaak. Daarna volgde nog en aantal reizen naar Batavia maar ook andere steden. Op 23 december 1661 vertrok de Prins Willem voor de laatste keer uit Batavia om op 10 februari 1662 bij het eiland Brandon in zwaar weer te vergaan met aan boord de Gouveneur-Generaal J. Maetsuyker en zijn gezin.

DSC_0387.JPG

DSC_0388.JPG

DSC_0392.JPG

DSC_0391.JPG

DSC_0390.JPG

DSC_0389.JPG

DSC_0394.JPG

Dit was dan mijn verslag. Helaas geen lang verhaal maar dat laat ik aan andere over die beter kunnen schrijven. Ik dank een ieder die belangstelling voor mijn bouwverslag heeft getoond en wenst andere bouwers veel plezier en succes met hun model. Tot slot wil ik aan Sjors Blomberg zeggen, (mijn reactie was niet helemaar goed gegaan),l ees het verslag van Andy Brouwer eens door. Dat is een uitgebreid en leerzaam verslag van de prins Willem.

Dat is een mooi eindresultaat geworden.
Al plannen voor een volgend model?

Denk het wel. Zoals ik in begin in mijn verslag omschreef heb ik ook een zwak voor zeeslepers, iets het anders. Na het verzamelen van tekeningen ben ik van plan de Zwarte Zee 3 vanaf tekening te bouwen uit 1933.
Daarna wellicht weer een Hollandse VOC er.
Daar zijn er niet zoveel van als kit. Misschien de Friesland.

Back