Bouwverslag Prins Willen van Corel

Tijdens de warme dagen heb ik alle ra's een kleurtje gegeven en heerlijk buiten in de tuin de nodige blokken gemonteerd. Nadat dit gedaan is ligt het bouwwerk weer even stil en ga ik mij op de zeilen concentreren. Ik wil namenlijk de Prins Willem van zeilen voorzien en heb van Stephan de zeilen tekeningen ontvangen.( nog dank daarvoor). Eerst nog wat stof kopen en garen om de zeilen te naaien maar ook om de banen in het zeil met een donkere kleur garen aan te geven. Al met al gaan daar weer een aantal dagen inzitten om die tien zeilen te maken.
DSC_0308.JPG

In een stoffenwinkel heb ik een lapje stof gekocht waaruit ik de zeilen ga maken. Dun soepel katoen. Bij de kleur viel de keuze op beige achtig. Dit omdat ik vind dat deze kleur goed past bij het notenhout van de Prins Willem. Van de zeilentekening de zeilen geprint en uitgeknipt. Bij enkele zeilen moest ik een kleine correctie toepassen omdat ze iets groter waren dan de ra's van Corel waar ze aan vast gemonteerd moeten worden. Na het uitknippen van de zeilen zal ik de hulp inroepen van moeder de vrouw. Die is veel handiger met de naaimachine dan ik en zal het dus sneller gedaan zijn.
Omdat ik de Prins Willem van zeilen wil voorzien komt er nog heel wat denken en kijken op de tekeningen van pas. Het model van Corel is er een waar geen zeilen in het pakket zitten. Daarom zal het benodigde materiaal, blokken 3mm, 4mm enkel en dubbel, niet voldoende in de kit aanwezig zijn en staat er wat betreft de tuigage van de zeilen niets op de tekeningen vermeld. Daarom is het een puzzel om de tekeningen van Herman Ketting te combineren met die van Corel. Mocht ik, in verloop van tijd, blokken te kort komen dan is het een kwestie van bij bestellen. Maar dat is van latere zorg.

DSC_0310.JPG

Bijlagen

• DSC_0310.JPG
    DSC_0310.JPG
    188,9 KB · Weergaven: 66
Ik zit net als jij midden in het vervaardigen van zeilen. Jouw zeilen zijn wat complexer en het aantal ook groter. Veel succes met het maken van deze "jongens". Handig dat de stof al op kleur is. Succes, de voorbereidingen zien er goed uit!

Ik zit net als jij midden in het vervaardigen van zeilen. Jouw zeilen zijn wat complexer en het aantal ook groter. Veel succes met het maken van deze "jongens". Handig dat de stof al op kleur is. Succes, de voorbereidingen zien er goed uit!

Bedankt voor je berichtje Ptèr. Had eerst een zeilen set op Internet gekocht maar dat leek nergens op. Slechte afwerking en in hagelwitte stof. Daarbij waren de banen in de zeilen ook nog eens in het wit gestikt. Heb ze gelukkig kunnen verkopen.
Welk model ben jij aan het bouwen. Ook succes met de zeilen.

Het is zo ver. De zeilen zijn genaaid en klaar. Dat heeft ze toch maar weer eventjes netjes gedaan. Voorzien van banen en een lijkentouw rondom met de nodige lusjes. Nu is het zaak om de zeilen aan de ra's te bevestigen. Dit doen we met een Festonsteek. Als dat gebeurd is dan ga ik, een voor een, de ra's met hun zeilen plaatsen en voorzien van de nodige tuigage. Ben echt benieuwd of ik genoeg blokken geleverd heb gekregen. Zo niet dan moet ik maar wat gaan bestellen. Ik ben tevreden met het resultaat tot nu toe.
DSC_0311.JPG

Bedankt voor je berichtje Ptèr. Had eerst een zeilen set op Internet gekocht maar dat leek nergens op. Slechte afwerking en in hagelwitte stof. Daarbij waren de banen in de zeilen ook nog eens in het wit gestikt. Heb ze gelukkig kunnen verkopen.
Welk model ben jij aan het bouwen. Ook succes met de zeilen.

De pre-fab zeilen zijn meestal niet zo erg goed. Soms kun je er nog wat van maken, maar beter is om ze zelf te maken uit een mooie stof. Dit laatste heeft jouw admiraal prachtig gedaan. Complimenten!
Ik bouw een compleet ander type schip dan jouw PW, een latijngetuigde Xebec of Chebec uit de middellandse zee. Minder complex dan een dwarsgetuigd schip qua tuigage, anderzijds toch nog een boel werk om het te maken. :D

Succes met het afhangen van de ra's, de laatste loodjes zullen we maar zeggen?

De pre-fab zeilen zijn meestal niet zo erg goed. Soms kun je er nog wat van maken, maar beter is om ze zelf te maken uit een mooie stof. Dit laatste heeft jouw admiraal prachtig gedaan. Complimenten!
Ik bouw een compleet ander type schip dan jouw PW, een latijngetuigde Xebec of Chebec uit de middellandse zee. Minder complex dan een dwarsgetuigd schip qua tuigage, anderzijds toch nog een boel werk om het te maken. :D

Succes met het afhangen van de ra's, de laatste loodjes zullen we maar zeggen?

Dat is nog niet het laatste hoor Ptèr de luiken voor de kanon gaten moeten nog gemaakt worden en nog andere diverse klusjes om hem helemaal zo te krijgen dat het naar mijn zit is.

Om de ra's op te hangen moet ik eerst de setjes van de kloten en de sleeën maken. In het verslag van Andy Brouwer in 2014 stond dat de maat van de kloten iest te groot waren voor de sleeën. Gelukkig heeft Corel dit ondertussen wel aangepast en klopt de maatvoering van de sleeën met de kloten nu goed. Ze hebben vermoedelijk wat kleinere kloten (kraaltjes) in de kit mee geleverd. Pas als het rak gemaakt is, zo heet het geloof ik, dan kan ik het aan één kant aan de ra verbinden en daarna de ra plaatsen, door het rak om de mast heen, en het andere eind weer aan de ra monteren. Het eerste zeil, Bovenblindezeil, heb ik zo gemonteerd en al wat tuigage aangebracht wat in een laten stadium nog gespannen moet worden.
DSC_0319.JPG

DSC_0315.JPG

We zijn weer een stapje verder. Niet alleen het Blinde zeil maar ook het Fokkezeil zit nu op hun plaats. Zoals ik al eerder omschreef is het best lastig om uit te zoeken hoe de tuigage van de Prins Willem met zeilen moet lopen. Gelukkig heb ik het boek van Herman Ketting maar ook de zeilen tekeningen die ik gekregen heb van Stephan. Deze combinerend met de tekeningen van Corel kom je er wel uit. Als ik dan nog twijfel, dan heb ik altijd nog de tekeningen van de Zeven Provincien die dan eventueel de doorslag kan geven. Als eerste ga ik nu het Fokkemarszeil en Fokkebramzeil plaatsen. Daarna alvast de tuigage wat aanspannen en de overtollige lengte van de touwtjes afknippen. Zo denk ik meer overzicht te houden.

DSC_0316a.jpg

Wachtend op de verf was ik begonnen met de masten en boegspriet. Nadat ik deze had gemaakt, zie eerder item, Heb ik ze in de beits gezet en voorzien van een laagje Dansch oil. Meteen door touw omwonden bij de Fokke mast en de Grote mast. Tot slot heb ik de zalingen gemonteerd. Klaar om op de Prins Willen gezet te worden.Bekijk bijlage 527050
even een vraag, zit de knie op de boegspriet er kant en klaar bij of is die homemade? kan nl het niet vinden in de kit.:(

Walter, sorry voor mijn wat late reactie. Op tekening 7, rechts onderaan, staat een schetsje van de knie op de boegspriet. Deze moet je inderdaad zelf maken.

We zijn eindelijk zo ver. Alle zeilen hangen. Een hele klus geweest. Een wirwar van touwtjes verspreid over de gehele Prins Willem hangen en liggen klaar om nu gespannen te worden. De meeste zijn aangebracht alleen de touwen van het Fokkezeil en Grootzeil, die aan de buitenkant van de romp lopen moet ik nog aanbrengen,( Fokke schoten en Grote schoten.) Nu ik dus de Prins Willem van zeilen voorzie begin ik mij af te vragen of er voor elke tui wel een lokatie aanwezig is om deze met een korvijnagel vast te zetten. Zo niet dan moet ik daar nog een oplossing voor vinden.
DSC_0324.JPG

DSC_0325.JPG

DSC_0326.JPG

Back