Bouwverslag Prins Willen van Corel

walter,
een paar berichten terug vroeg je je af of er voor alle lijnen wel een plaats op een nagelbank beschikbaar is. Dat hoeft dus niet omdat ze ook op zo,n klamp kunnen worden belegd.

Ja dat klopt Walter, maar ondanks dat denk ik dat ik met de zeilen gemonteerd meer lijnen heb dan zonder zeilen. De tjd zal het leren. Misschien zit ik er wel helemaal naast en is er genoeg plek op de nagelbanken en klampen beschikbaar.

Ja dat klopt Walter, maar ondanks dat denk ik dat ik met de zeilen gemonteerd meer lijnen heb dan zonder zeilen. De tjd zal het leren. Misschien zit ik er wel helemaal naast en is er genoeg plek op de nagelbanken en klampen beschikbaar.
Je hebt meestal klampen en nagels te weinig. Geen probleem, je kan makkelijk 2 touwen op 1 nagel vastzetten. Dit valt straks niet meer op als het schip klaar is. (dit advies kreeg ik van een ervaren bouwer en schrijver over deze hobby)

Een aantal (rest)houten latjes van Noten en Beuken aan elkaar gelijmd. Drie van Beuken en vier stuks Noten. Daarmee kan ik de luiken voor de kanonsgaten maken. Omdat niet alle luiken een zuivere rechthoek zijn, ze lopen met de zeeg van het schip mee, maak ik er maar vier tegelijk. Zo kan ik de juiste luiken bij de juiste kanonnen plaatsen en raken ze niet in de war. De twee delen op elkaar lijmen en de oogjes erop waar de touwtjes om het luikje te openen aan komen. Dan de vier luiken monteren en de volgende vier maken.
DSC_0328.JPG

De volgende stap is het maken van de "reling" van het galjoen. Deze bestaat uit een messing plaat die met houten regelingen beplakt moet worden. Deze regelingen eerst op maat geschuurt en gebogen en geregeld controleren of het past op het messing. Het buigen geschied op twee rondingen. De eerste volgt het galjoen vorm en de tweede moet aansluiten bij het rooster dat in het galjoen geplaatst word en op steven van de boot. Tussen de drie regelingen worden kleine balkjes geplaatst waar in een wat later stadium de regelingstutjes op komen. Als alles op maat en in vorm is heb ik het als een geheel gemonteerd. Dan volgt aan de onderzijde nog een aantal knieën die het geheel de stevigheid zal geven.
Bekijk bijlage 514987 Bekijk bijlage 514988
sorry voor de late reactie (ben zelf met de boegspriet bezig) maar moeten er niet nog twee 'balken' onder de drie die er nu zitten? volgens mij zitten er vijf 'balken' vanaf de romp naar de boegspriet.

Walter,
De drie balken die op de foto ziet zijn balken tussen de houten roosters. Onder deze roosters zitten volgens tekening zelfs zeven balken (jes) waarvan de twee die het verst naar voren zit wel heel erg klein zijn. Deze balken rusten op de bovenste uitlegger, Corel onderdeel nummer 130.
Als je iets anders bedoeld dan hoor ik het wel.

IMG_0581.jpeg
IMG_0580.jpeg

volgens de tekening en het kleurenboekje van dhr ketting zitten er vijf regelingen (juiste term?) aan de boegspriet. hopelijk heb ik goed gekeken.o_O

Ja, dat klopt. Ik dacht dat je het eerst over de knieën had waaraan de regelingen bevestigd zijn.
Drie regelingen volgen de lijn van het galjoen. Daar zitten de beeldjes ook op
Daaronder zitten nog twee regelingen die op de bovenste en onderste uitlegger zitten met daartussen in de versiering (de kam). Deze twee regelingen lopen door tot op de boeg met sloeknieën aan het eind.
Mocht je het boek van Herman Ketting hebben is alles terug te vinden op blz 89 t.e.m. blz 95

Nadat ik de zeilen heb opgehangen was het weer eens tijd om wat anders te doen. De kanonluiken lagen klaar dus ben ik deze maar gaan monteren. De touwtjes om de luiken open te trekken moet ik nog aanbrengen maar dat weer later.
28 luiken waar een kanon achter geplaatst word en 8 luiken waar Corel een kanon in gezet heeft maar volgens Herman Ketting waren dat ventilatie luiken, dus maak ik ze zo, dicht en geen kanon.

DSC_0330.JPG

Nu weer eens kijken wat er nog voor tuigage aan de zeilen komt. Volgens tekening zitten aan nagenoeg alle zeilen "boelijnen". Het is nog even uitdokteren waar deze lijnen belegd gaan worden. maar daar komen we wel uit.

DSC_0343.JPG

Zo, dat is alweer een maand geleden dat ik iets van mij heb laten horen. Na een liesbreuk en twee staar operaties heb ik een flinke onderhoudsbeurt gehad. Niet dat je daar lang voor uit de running ben hoor, het zijn maar simpele operaties en je mag gelijk na afloop weer naar huis. In deze weken heb ik de tuigage aangelegd en belegd op de daarvoor bestemde nagelbanken en klampen. Met mijn grote handen toch wel een lastig klusje en heb dit dan ook op mijn gemak gedaan. Eigenlijk heb je daar een langere pincet voor nodig die de breedte van het schip kan overbruggen. Nu was het toch een beetje behelpen en zit je snel tegen de al aangebrachte touwtjes te drukken. Moet er toch maar eens naar op zoek gaan.

DSC_0347.JPG

DSC_0353.JPG

Wie kan mij raad geven over het afwerken van de vlaggen. Ik heb een lapje stof waarop de vlaggen zijn afgedrukt. Dat is er rafelig. Na het uitknippen krijg ik natuurlijk ook wat rafels. Hoe kan ik dat voorkomen zonder er een zoom in te naaien.
IMG_20230930_130936235_HDR.jpg

Je zou een rest stukje kunnen proberen in te smeren met verdunde houtlijm, en zien wat de randjes dan doen. Dan kun je ze ook gelijk een beetje een winderig uiterlijk geven.

Mooi dat het zicht een stuk beter is trouwens.

Ik heb de vlaggen deze vlaggen gemaakt in een excell file.
Deze kan ik je doorsturen of desnoods voor je afdrukken.
We zijn nu op vakantie, dus effie geduld alsje ze wil.

Voorbeeld (van een ander model uiteraard)
upload_2023-10-2_10-32-44.png

Back