waarom deze info ?Walter,
Sommige lijnen werden belegd op een klamp aan de binnenkant van het want.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
waarom deze info ?Walter,
Sommige lijnen werden belegd op een klamp aan de binnenkant van het want.
walter,
een paar berichten terug vroeg je je af of er voor alle lijnen wel een plaats op een nagelbank beschikbaar is. Dat hoeft dus niet omdat ze ook op zo,n klamp kunnen worden belegd.
Je hebt meestal klampen en nagels te weinig. Geen probleem, je kan makkelijk 2 touwen op 1 nagel vastzetten. Dit valt straks niet meer op als het schip klaar is. (dit advies kreeg ik van een ervaren bouwer en schrijver over deze hobby)Ja dat klopt Walter, maar ondanks dat denk ik dat ik met de zeilen gemonteerd meer lijnen heb dan zonder zeilen. De tjd zal het leren. Misschien zit ik er wel helemaal naast en is er genoeg plek op de nagelbanken en klampen beschikbaar.
sorry voor de late reactie (ben zelf met de boegspriet bezig) maar moeten er niet nog twee 'balken' onder de drie die er nu zitten? volgens mij zitten er vijf 'balken' vanaf de romp naar de boegspriet.De volgende stap is het maken van de "reling" van het galjoen. Deze bestaat uit een messing plaat die met houten regelingen beplakt moet worden. Deze regelingen eerst op maat geschuurt en gebogen en geregeld controleren of het past op het messing. Het buigen geschied op twee rondingen. De eerste volgt het galjoen vorm en de tweede moet aansluiten bij het rooster dat in het galjoen geplaatst word en op steven van de boot. Tussen de drie regelingen worden kleine balkjes geplaatst waar in een wat later stadium de regelingstutjes op komen. Als alles op maat en in vorm is heb ik het als een geheel gemonteerd. Dan volgt aan de onderzijde nog een aantal knieën die het geheel de stevigheid zal geven.
Bekijk bijlage 514987 Bekijk bijlage 514988
helemaal juist, heb dus weer sloop en aanpaswerkWalter,
De twee onderste regelingen waar je over spreekt, worden volgens mij uitleggers genoemd en zijn gemonteerd op de kam en met de sloeknieën overlopend naar de boeg.Bekijk bijlage 550913 Bekijk bijlage 550914
Die staaroperaties hebben waarschijnlijk geholpen, want ik vind dit een mooi stukje werk Pieter