Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Respect voor je werk hoor!

tot mijn schande moet ik bekennen dat ik touw gekocht heb bij ropes of scale :(
Dankjewel, rope of scales heeft erg mooi touw en als je niet zoveel vrije tijd hebt als ik is dat een prima alternatief. Daarbij moet je touwdraaien ook een leuk onderdeel vinden. Het is soms net zo saai als weeflijntjes knopen.
Er is in Duitsland ook eentje die mooi touw verkoopt, misschien ken je die niet.
https://www.modellbau-takelgarn.com/ scheelt iets in de beurs.

Maar halstouwen die verjongen, die verkopen ze helaas nergens. Misschien kan ik een handel beginnen.
 
Prachtig touwslagerswerk wat je hier laat zien. Echt knap en weer wat geleerd. Ook ik doe je dat niet na.
Dankjewel Peter, leuk compliment. Je bent altijd welkom om een tutorial bij mij te volgen.
Ik heb de touwen nu klaar en ze liggen klaar als ik weer verder ga met deze bouw. Ik ben vandaag weer begonnen met het Hohenzollern model. Buikstukken plaatsen en ook de het achterschip gedeeltelijk gesloopt om de plankjes aan de onderkant van de spiegel opnieuw te kunnen plaatsen. Die zaten vertical ipv schuin. Update volgt.
 
Ik was bezig met het maken van zeilen, hiervoor gebruik ik Japans papier (Kashmir 11 grams) welk zeer dun is maar prima te bewerken en zelfs te naaien met een dunne parelnaald. Goed te doen dus. Maar het ligt weer even stil omdat ik een nieuw speeltje erbij heb.
Ik was aan het kijken voor een laserprinter, maar heb daar vanaf gezien omdat een laserprinter een behoorlijke brandlucht produceert. Dat is op een appartement niet wenselijk. En ik wil hem in mijn hobbyruimte neerzetten, waar geen naar buiten ontluchting mogelijk is. Dus werd het een 3D printer. Ik kon een zo goed als nieuwe Ender3 V2 op de kop tikken. Die draaid nu en daar hoort wel een kastje omheen met toch een filtering van actief kool. Dat prima gaat. Dus wie weet, misschien in de toekomst toch een laser cutter erbij. Ik ben dus druk bezig met het leren omgaan en de kast te bouwen. Tevens de machine up te graden. Ik moet zeggen dat ik binnen een dag de werking door had en maak nu zelfs al dingetjes in AutoCAD die ik kan printen. Leuke hobby erbij.
IMG_4756.JPG
IMG_4757.JPG


De dichte kast waar hij in komt is gemaakt van 2 Ikea Lack bijzettafeltjes. Hierdoor staat hij stofvrij en met de filterhuizen die ikzelf heb ontworpen word de lucht gezuiverd met afzuigkap kool filters.
Als alles op zijn plek staat hoop ik snel verder te kunnen met het zeil om jullie zo snel mogelijk een update te laten zien.
 
Nu heb je weer wat moois om op een modelbouwersdag te laten zien.
Eigenlijk best leuk om mee te werken Jan, ik kan met AutoCAD een heel eind overweg en het viel mij mee om te begrijpen wat al die termen in de 3D printerswereld betekenen. YouTube is een goede leermeester voor zoiets. Misschien bouw ik mijn Proxxon MF70 wel om naar cnc, handig als ik blokjes wil maken. De onderdelen kan ik dan hier op de 3D printer maken voor de ombouw. Kan ik naast Bert zitten. :)
 
Heel mooi allemaal .
Met die ikea hack. Op een andere site heeft iemand met 6 ikea tafeltjes op elkaar een audio kast gemaakt .
De 3d printer ook vaak aan gedacht maar de 3 d software is een stap te ver
 
Mooi dingetje :thumbsup:.
3d printen, was van plan om dit te leren van zodra ik niet meer moest gaan werken.
Maar, ik en computer tekenen....:confused:
Succes er mee.
Heel mooi allemaal .
Met die ikea hack. Op een andere site heeft iemand met 6 ikea tafeltjes op elkaar een audio kast gemaakt .
De 3d printer ook vaak aan gedacht maar de 3 d software is een stap te ver
Bedankt heren, ik werk nou al eenmaal met AutoCAD, maar er zijn online al hele leuke programma's en tooltjes waar je al leuke dingen mee kunt doen. Freecad is er 1 maar ook heel simpele eenvoudige AI programma's waar je zelf minimaal inbreng in hoeft te doen.
 
We zijn hier weer terug. Mijn laatste update is alweer een jaar geleden aan dit schip. Op pagina 67 kan je die zien, ik heb daar de halsen gemaakt voor de zeilen. Het is tevens een tutorial hoe dit gedaan word. De halsen werden in die tijd namelijk verjongd en die zijn dus niet te koop en moet jezelf maken. Dat was leuk om te doen, maar ook bewerkelijk.
Tussendoor heb ik veel tijd gestoken in zeilen. Ik heb ze voorheen zoals de meeste van katoen gemaakt. Maar dat wat je op de naaimachine doet en het uiterlijk wat de zeilen krijgen is het net niet in mijn ogen. Ik vind de zeilen erg grof om te zien. Zelfs met de fijnste katoen die je kan krijgen is het op de schaal waar wij mee werken (1/50 of kleiner) niet realistisch. Ik vind de genaaide banen niet mooi en te grof, maar ook de zomen zijn het net niet. Een veel te dik lijktouw word er vaak gebruikt.
Begrijp mij niet verkeerd, ik zie prachtig gemaakte zeilen, maar mijn mening is dat ze niet voldoen aan de schaal waar ik mee bouw. De Bluenose van Peter Voogt komt heel goed in de buurt van wat ik wil en ik heb dit ook in mijn experimenten doorgevoerd, want zo wilde ik ze ook. Maar mijn modellen komen niet onder glas te staan en die manier van zeilen maken moet echt onder glas. Ik heb ondervonden dat deze methode erg fragiele zeilen oplevert.
Ik zal enkele methodes opsommen die ik heb geprobeerd.
Ik had zeer dun katoen dat naar mijn mening ideaal is voor zeilen. Samen met Filmoplast@R, dit is tape van zeer dun Japans papier met een gom laag die door warmte verlijmd. Boekbinders gebruiken dit voornamelijk in de restauratie van boeken.
Niet goedkoop maar ik wilde het proberen.
IMG_2755.JPG


Ik heb daar stroken van gesneden en die samengevoegd met de stof om zo zeilen te maken.

IMG_2735.JPG


IMG_2761.JPG


Een haar (van de hond) zit er zo tussen en die krijg je dan niet meer weg. (tegenwoordig scheer ik de hod kaal en wacht een week voor ik zoiets weer doe.)
De looks zijn goed, maar ik was niet tevreden met de vervormbaarheid van dit zeil. De stof zonder de tape vormde beter, maar dan moest ik achter de naaimachine en dat wilde ik niet.

Toen heb ik geprobeerd om de donkere lijn middels donker garen in de baan van het stof te weven.
Hier zie je zijde, wat grover van structuur is.

IMG_4278.JPG


IMG_4280.JPG


De zoom van Filmoplast@R gemaakt. Vervormbaarheid is stukken beter maar de zijde is te grof. Het katoen zou beter moeten zijn. Ik heb toen naainaalden van Prym gekocht, speciaal voor kralen. Dit zijn de dunste naalden die ik kon krijgen. Maar nog te dik voor de katoenen stof. En wat een werk om dat zo te doen. bijna onbegonnen werk.

De methode van Peter leek mij de oplossing.
Kashmir gekocht (Japans papier van 11 gm2) en ook de Filmoplast@R voor de zomen en banen.

IMG_5167.JPG


IMG_5168.JPG


Het zag er goed uit en dit eerste probeersel zou wel eens goed uitpakken, een tweede poging zat er in met wat aanpassingen. Maar mijn dikke vingers zijn niet opgewassen tegen het fragiele papier. Dit gaat niet goed komen. Daarvoor moet je Peter heten met zijn smalle vingertjes.
In de volgende post ga ik uitgebreid in op mijn volgende en hopelijk laatste poging.
 
Dag Stephan,
Een mooi overzicht en verschillende tips leuk.
Zelf gebruik ik dun linnen doek en als garen linnen n0. 100 wat ook wel voor kantklossen wordt gebruikt.
Dit bevalt mij nog steeds goed.
Groetjes Cees
 
Ik had ergens in 2020 een YouTube filmpje gekeken en gelukkig ook opgeslagen in mijn account. Het was een filmpje van Tom Lauria, die een methode gebruikte omschreven door David Antscherl een professionele modelschip bouwer die diverse boeken heeft geschreven en in een daarvan beschrijft hij deze methode.
Dit zijn beide filmpjes en als je ze op YouTube bekijkt kan je uit het commentaar nog een filmpje van Kevin vinden.



Silkspan is moeilijk verkrijgbaar in Nederland en word tegenwoordig verkocht onder de naam modelspan. Het is Japanse theezakjes papier of tissue papier. Er zijn verschillende diktes verkrijgbaar van 10 tot 22 gm2. De kwast verkoopt Japans papier Kashmir 11gm2 of Tengujo 18gm2 en dat is hetzelfde materiaal heb ik ontdekt. En Kashmir had ik al in bezit dus dat hoefde ik niet te bestellen. Ik heb Tom via YouTube gevraagd welke verf hij gebruikt want daar had hij succes mee. Hij gebruikt het merk Liquitex basic acrylic paint. Ook in Nederland verkrijgbaar bij de Kwast of bij Bol. Ik heb gelijk 2 kleuren besteld Titanium wit en ongebleekt titanium wit. Iedere hoogwaardige acrylverf op waterbasis is geschikt. Als het maar flexibel opdroogt. Lees de beschrijving zou ik zeggen, maar als je zou moeten kopen, dan raad ik de verf aan die Tom ook gebruikt. Hij heeft er succes mee.

IMG_5166.JPG


Ik ben er klaar voor en vanmorgen het eerste zeiltje geverfd zoals Tom in de video ook laat zien.
sorry voor de slechte foto, maar hier heb ik twee lagen op elkaar geverfd. Ik gebruik een grote glasplaat en dat werkt prima. Wel opletten dat je het zeil voorzichtig loshaalt als de verf nog nat is.

IMG_5169.JPG


En toen opgehangen om te drogen.

IMG_5170.JPG


close-up van de structuur

IMG_5171.JPG


Je ziet geen stof maar een egaal oppervlak (verf is nog nat)

IMG_5171.JPG


En na droging

IMG_5174.JPG


IMG_5175.JPG


Weer een slechte foto, ik moet toch eens kijken waarom de camera niet focust.
Maar conclusie.
Sommige delen zijn goed gelukt en op sommige delen is de verf niet goed doorgedrongen. Ik moet toch meer vocht in de verf doen of ik heb de verkeerde roller. In elk geval zijn de delen die goed doorgedrongen zijn zeer mooi en de ik ga een tweede maken om te kijken of ik die beter krijg.
Het geverfde papier is heel dun en erg stevig. De verf moet langer drogen voordat ik met water het kan vormen of verder kan behandelen.
Eerst maar een tweede poging doen of ik ga deze een 2e behandeling met verf geven. Ik denk dat ik dat doe.

Edit: Nieuwe foto, was een probleempje met autofocus, je ziet duidelijk dat ik te slordig was met verven.

IMG_5176.JPG
 
Laatst bewerkt:
Stephan,
In welke verhouding verdun je de verf??
ik heb met een vernevelaar wat water toegevoegd. Wat zal dat zijn 10% Water? De verf is niet echt dik die ik gebruik.
De roller neemt wel elke keer veel op. Dus kijk voor grote tubes.

Nu heb ik hem na droging een tweede keer geverfd en heb ik het gewenste resultaat. Een mooie gladde egale niet glanzende laag. Zeer dun papier en stevig.

IMG_5177.JPG
IMG_5178.JPG


Dit is een goed resultaat. Dus als de eerste keer niet goed is gedekt is het geen probleem om hem nog eens te verven.
Ook als ik net geverfd heb is het vrij sterk en scheurt het niet als je met beleid hem van de glasplaat optilt. Wel voorzichtig maar het is ondanks dat het heel dun is vrij stevig. Het papier is vergelijkbaar met een tissue, maar dan 1 laagje daarvan.
 
Dankjewel Peter

De laatste update voor vandaag.

De zomen en versterkingen erop gezet alsmede de banen met potlood weergegeven.
Ook een foto toegevoegd met de lichtdoorlaatbaarheid.

Het is nog een testzeil en niet eentje die op het schip komt. Ik ga nog wat zaken aanbrengen en dan kijken hoe ik het kan ophangen.
Wel zie ik dat ik de volgende keer geen 2B potlood moet gebruiken maar een HB of nog beter een 2H potloodstift. De huidige banen liggen er te dik op. Dat oogt onnatuurlijk.
Het verlijmen ging heel goed, ik heb gewoon bakpapier gebruikt en niet het Waspapier dat het filmpje aangeeft. Het bleef bij mij niet plakken met de verdunde houtlijm aan het bakpapier. Misschien door de gebruikte lijm (Pattex D3 witte houtlijm) of door de glasplaat waar ik op werk.


IMG_5182.JPG


IMG_5183.JPG


IMG_5184.JPG


IMG_5185.JPG


bedankt voor het kijken, morgen weer een dag.
 
Back
Top