Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Gefeliciteerd met het gereed komen van de staande tuigage, Stephan. Een mooi stuk vakwerk.
Gr. Peter
Dankjewel Peter, staand tuig kan soms wel wat saai werk zijn, vaak dezelfde handelingen. De schaal en de wil om er iets moois van te maken is dan de uitdaging.

Inderdaad, zeer mooi gedaan :wave
Dankjewel Baker. :)

Hé, Een groene achtergrond. Mag ik je laatjes en de spullen op je bureau niet meer zien ? :bye::bye::bye::bye:
Voor de draadjes Jan, anders zie je ze niet door al die afleiding. :rofl:

Mooi geworden:worship:
dankjewel Tim. :thumbsup:

Nou Stephan, met stijgende verbazing zit ik de vorderingen te bekijken. Bizar knap hoe je op die schaal zo secuur weet te werken. Respect !
Danjewel Rob, met een vergroot ril kom je al een heel eind, maar er zitten ook vloekmomenten tussen, voornamelijk omdat het soms niet te doen is. Maar uiteindelijk gelukt. En dan te bedenken dat het model van Corel schaal 1 op 100 is. Nog kleiner maar wel het tuigage dat erbij zit op een verkeerde schaal. Ik denk dat het dan echt niet te doen is.
 
Beautifully executed and I love the details you have added into the built.

ps. We zijn op onze terug reis naar huis. (6 weeken in Tucson, Arizona was een goed idee en zijn van plan het weer tedoen in 2025
Dinsdag van het zuiden van New Mexico naar Amarillo, Texas gereden. Dat was 7 uur in een zand en stof storm met 80km/uur wind.
Op het oogenblik in Broken Arrow in Oklahoma. Vanmorgen door het noorden van Texas gereden en daar hadden ze kilometers lange gras brand. Het is hier erg droog. Nu stinkt het intereur van de auto naar rook.

Marc
 
Beautifully executed and I love the details you have added into the built.

ps. We zijn op onze terug reis naar huis. (6 weeken in Tucson, Arizona was een goed idee en zijn van plan het weer tedoen in 2025
Dinsdag van het zuiden van New Mexico naar Amarillo, Texas gereden. Dat was 7 uur in een zand en stof storm met 80km/uur wind.
Op het oogenblik in Broken Arrow in Oklahoma. Vanmorgen door het noorden van Texas gereden en daar hadden ze kilometers lange gras brand. Het is hier erg droog. Nu stinkt het intereur van de auto naar rook.

Marc
Bedankt voor de complimenten Marcus, wel gaaf door dat ruige landschap te reizen. Kilometers zonder ook maar iets tegen te komen. Dat is hier in dat kikkerlandje niet mogelijk.
 
Bedankt voor de complimenten Marcus, wel gaaf door dat ruige landschap te reizen. Kilometers zonder ook maar iets tegen te komen. Dat is hier in dat kikkerlandje niet mogelijk.

Het is ruig en je moet wel een volle tank hebben als je meer dan 200 mijl rijd (320km) want er is geen tank station en geenmobile tower. Texas is groot. Bekijk deze site Which Countries Would Fit Inside of Texas? | Newgeography.com Texas en Oklahoma en morgen door Kansas zijn allemaal plat. het zijn grote vee staten. Vorige week naar een Rodeo in Tucson, Arizona geweest. Als ik thuis ben zal ik what foto's op the 17de eeuwse gelagkamer uploaden. Het is heel uniek.

Marc
 
Het is weer mis met mijn handen en ik heb nu 2 triggerfingers aan de linkerhand. Modelbouw staat op een laag pitje totdat ik een kleine poliklinische ingreep heb gehad. Stelt niks voor maar zolang dat niet is gebeurd is mijn hand erg stijf en slaan de 2 vingers heel vaak op slot dat daardoor na een tijdje pijn gaat doen. Het lukt me wel om te lezen en studeren van het boek Yk, forums en touw draaien tussendoor. Dus doen we dat.
Ik kwam op een Duits forum een discussie tegen over het verjongen van de halsen en schoten aan de onderste zeilen.
Dit valt ook te lezen in Yk waar ik mij al afvroeg wat daar nou mee bedoeld werd.

upload_2024-3-17_15-26-2.png


Maar nu is het mij duidelijk hoe en wat. Aan het zeil is het touw dus 2x zo dik gemaakt als aan het belegpunt. Waar ook de berekening geld. Dus een hals die 1 mm. dik moet zijn is bij het zeil waar de knoop zit 2 mm.
Hier een tekening van vd Velde waar dit duidelijk zichtbaar is.

f801t1403p45577n3.jpg


Dit wilde ik op mijn touwslager gaan proberen of ik dit kon namaken en ik vind dat mijn eerste probeersel geslaagd is. Wel veel werk en er zitten fouten in omdat ik nog naar snelheden van draaien en andere instellingen aan het zoeken was. Maar die heb ik nu onder de knie. Het principe is dus starten met een touw van 2 mm. en gaandeweg garens wegknippen totdat je 1 mm overhoud. Klinkt eenvoudig, maar is het niet.
Hier mijn eerste test.

IMG_4344.JPG

IMG_4345.JPG

IMG_4346.JPG

IMG_4347.JPG

IMG_4349.JPG
 
Het is weer mis met mijn handen en ik heb nu 2 triggerfingers aan de linkerhand. Modelbouw staat op een laag pitje totdat ik een kleine poliklinische ingreep heb gehad. Stelt niks voor maar zolang dat niet is gebeurd is mijn hand erg stijf en slaan de 2 vingers heel vaak op slot dat daardoor na een tijdje pijn gaat doen. Het lukt me wel om te lezen en studeren van het boek Yk, forums en touw draaien tussendoor. Dus doen we dat.
Ik kwam op een Duits forum een discussie tegen over het verjongen van de halsen en schoten aan de onderste zeilen.
Dit valt ook te lezen in Yk waar ik mij al afvroeg wat daar nou mee bedoeld werd.

Bekijk bijlage 575820

Maar nu is het mij duidelijk hoe en wat. Aan het zeil is het touw dus 2x zo dik gemaakt als aan het belegpunt. Waar ook de berekening geld. Dus een hals die 1 mm. dik moet zijn is bij het zeil waar de knoop zit 2 mm.
Hier een tekening van vd Velde waar dit duidelijk zichtbaar is.

Bekijk bijlage 575821

Dit wilde ik op mijn touwslager gaan proberen of ik dit kon namaken en ik vind dat mijn eerste probeersel geslaagd is. Wel veel werk en er zitten fouten in omdat ik nog naar snelheden van draaien en andere instellingen aan het zoeken was. Maar die heb ik nu onder de knie. Het principe is dus starten met een touw van 2 mm. en gaandeweg garens wegknippen totdat je 1 mm overhoud. Klinkt eenvoudig, maar is het niet.
Hier mijn eerste test.

Bekijk bijlage 575822
Bekijk bijlage 575823
Bekijk bijlage 575824
Bekijk bijlage 575825
Bekijk bijlage 575826
Experimenten zijn altijd leuk, zeker als de output positief is. En ook nog eens als je weet waar de problemen liggen.
Dit ziet er veelbelovend uit, Stephan.
Gr. Peter
 
De 2e ronde met wat aanpassingen aan de touwslager is al wat beter. Maar we zijn er nog niet. Een paar kleine aanpassingen en dan ben ik er waarschijnlijk.

021.JPG
022.JPG
023.JPG


Op SOS vroeg iemand mij het nut hiervan om zo het touw te maken. Tja als iemand het hier weet? Ik weet alleen dat Cornelis van Yk het benoemd en dat er historisch bewijs van is. Cornelis kunnen we het niet meer vragen. Ik heb wel een vermoeden dat het met het gewicht en het kunnen handelen heeft te maken. Maar daar blijft het bij. Maar geld dat niet meer met bepaalde touwen uit die tijd dat we niet weten wat het nut was en het toch zo toegepast werd? Denk hierbij aan de ingewikkelde marseval van omstreeks 1600.
 
Ook Anderson vermeld het.
20240318_163641.jpg

Alleen de halsen zijn verjongd, over de schoten zegt hij niks. Dus die zullen niet verjongd zijn. Ik kan daar verder ook niks over terug vinden. Ook onhandig omdat die door een blok gaan. Maar ik kan mij vergissen.
 
Als je wat garens wegknipt krijg je een los eindje. Moet je het eind dan tussen een paar strengen weg splitsen ? Inderdaad echt lastig.
Ik kom nog met een tutorial. Maar is inderdaad lastig. Ik zet de garens goed vast op de haken door ze na inspannen te verlijmen op de haken. Het reeds gedraaide touw is geen probleem. De garens blijven op hun plek daar. Ik knip dan tijdens draaien iedere keer een touw richting de kardeel draaier weg. dat is lastig en ik ben eerlijk een hand gedraaide machine zou handiger en nauwkeuriger zijn. Maar ik heb de snelheid zo laag mogelijk gezet en dan gaat het goed. Ik moest even het uitschakel moment bepalen, want de condensators in de voeding laten de motortjes nog een seconde doordraaien. Als dat garen weg is op alle 3 de kardelen draai ik weer een stukje. en dan weer een garen. Het reeds gedraaide verzeker ik iedere keer met een klem. Dat had ik met de eerste test niet gedaan. Met een paar trucjes is het eigenlijk best te doen. Een horizontale opstelling is wel een must. Ik ga morgen als ik tijd heb een test met een kabel doen. Dan moet ik eerst 3 gelijk verjongde touwen maken en die tot een kabel draaien. Meer werk maar lijkt mij makkelijker omdat er veel minder garens in het touw gaan. Het gevaar daar is dat het garen dat in het reeds gedraaide touw zit, los komt. Het is dan ook een combi van draaisnelheid en gewicht aan de loopwagen.
 
Hier mijn laatste test met een kabel die verjongd is.
Ik ben gestart met 3x6 touw, gebruikte hiervoor Serafil 120/2. Dat heb ik verjongd naar 3x2.
Over een lengte van 240 cm. heb ik op bij de eerste 70 cm touw een garen verwijdert en dan weer 10 cm gedraaid en weer een garen en zo voort tot ik nog 3x2 over had.
Toen ik 3 van deze touwen had heb ik deze tot een kabel gedraaid en de dikste kant het eerst gedraaid tot het dunnere eind. Dit is het resultaat. Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn bevindingen. Ik vind de kabel heel erg geslaagd en zal hem zo op mijn Prins Willem gaan plaatsen. En tegen de tijd dat ik daaraan begin ook een kleine handleiding hoe ik het precies heb gedaan.

031.JPG
032.JPG
033.JPG
 
Ik was nog een uitleg schuldig hoe ik een kabel maak die verjongd is.

Het is belangrijk dat de touwdraaier (het bewegende wagentje ) goed op zijn plek blijft als je het garen in de machine inspant. hiervoor heb ik enkele aanpassingen gedaan om ervoor te zorgen dat ook na het loslaten van het wagentje dit in zijn rechte positie blijft en dat de haak niet draaid tijdens de eerste 2 stappen van touw maken.
IMG_4374.JPG
IMG_4375.JPG
IMG_4377.JPG
IMG_4378.JPG
IMG_4379.JPG


dan span ik het garen in, in mijn geval 3 x 6 garens die ik verjong naar 3 x 2 garens.
Nadat ik 1 haak aan de kardeeldraaier belegd heb klem ik het garen af om de spanning op deze niet te laten zakken.

IMG_4380.JPG


Als ik ze dan alle 3 ingespannen heb dan verlijm ik elk uiteinde om te voorkomen dat wanneer ik 1 garen doorknip de rest meekomt. Dit moet secuur en ik omwikkel hde garens dan ook voordat ik een druppeltje sekondelijm aanbreng.

IMG_4382.JPG

IMG_4383.JPG
 
Dan begin ik met de kardelen te draaien, nadat ik het wagentje los heb gemaakt (de klem op de haak laat ik nog even zitten totdat de kardelen 90% van hun startlengte hebben.) Als dat punt bereikt is draai ik na verwijderen klem op de wagen het touw.

IMG_4385.JPG

IMG_4386.JPG

IMG_4387.JPG


Als ik bij de 1e marker op de tafel aankom, die zie je later op de foto's, dan begin ik met het verwijderen van het eerste garen. Eerst klem ik het gedeelte dat gedraaid is af en schuif de spreider anaar achteren om erbij te kunnen.
Op alle drie de kardelen verwijder ik dan 1 garen. Dit gaat soms makkelijk en soms erg moeizaam.
IMG_4388.JPG

IMG_4388a.JPG

IMG_4389.JPG

IMG_4390.JPG

IMG_4391.JPG

IMG_4392.JPG
 
Daarna moet ik het touw weer op spanning zetten, door eerst te zorgen dat de wagen uitgeschakeld is en dus niet meer meedraait. Door het verwijderen van de garens worden de kardelen iedere keer iets langer en dat moet je compenseren. Dit doe je door de kardeel draaier alleen te draaien totdat je weer uitkomt bij de markering op de tafel.
IMG_4393.JPG

IMG_4397.JPG
IMG_4398.JPG


Je ziet dit in bovenstaande 2 foto's hoe dat verschil weg is na even te hebben gedraaid. Daarna zet je de wagen weer aan en draaid het touw tot het 2e markeerpunt en herhaald het verwijderen van de garens. dit doe je totdat je 3x 2 garens overhoud.

IMG_4399.JPG


Verwijder de fus die ontstaat op de plekken van verjonging en secuur de uiteindes met seconden lijm.

IMG_4398a.JPG


Als je dan 3 van deze touwen hebt span je deze weer in de machine waarbij het dikste deel bij de wagen met 1 haak komt en de dunnere delen op de kardeel draaier. Draai nu de kabel door eerst alleen de kardeel draaier te draaien (ik doe met kabel meestal iets van 6% en dan draai je de kabel door de wagen mee te draaien. Let wel dat je het geheel LH draaid (touw is RH)

IMG_4400.JPG

IMG_4401.JPG

IMG_4402.JPG


Bedankt voor het lezen
 
Back
Top