TIMBERWOLF
Forum veteraan
Mooi geworden

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dankjewel Peter, staand tuig kan soms wel wat saai werk zijn, vaak dezelfde handelingen. De schaal en de wil om er iets moois van te maken is dan de uitdaging.Gefeliciteerd met het gereed komen van de staande tuigage, Stephan. Een mooi stuk vakwerk.
Gr. Peter
Dankjewel Baker.Inderdaad, zeer mooi gedaan![]()
Voor de draadjes Jan, anders zie je ze niet door al die afleiding.Hé, Een groene achtergrond. Mag ik je laatjes en de spullen op je bureau niet meer zien ?![]()
dankjewel Tim.Mooi geworden![]()
Danjewel Rob, met een vergroot ril kom je al een heel eind, maar er zitten ook vloekmomenten tussen, voornamelijk omdat het soms niet te doen is. Maar uiteindelijk gelukt. En dan te bedenken dat het model van Corel schaal 1 op 100 is. Nog kleiner maar wel het tuigage dat erbij zit op een verkeerde schaal. Ik denk dat het dan echt niet te doen is.Nou Stephan, met stijgende verbazing zit ik de vorderingen te bekijken. Bizar knap hoe je op die schaal zo secuur weet te werken. Respect !
Bedankt voor de complimenten Marcus, wel gaaf door dat ruige landschap te reizen. Kilometers zonder ook maar iets tegen te komen. Dat is hier in dat kikkerlandje niet mogelijk.Beautifully executed and I love the details you have added into the built.
ps. We zijn op onze terug reis naar huis. (6 weeken in Tucson, Arizona was een goed idee en zijn van plan het weer tedoen in 2025
Dinsdag van het zuiden van New Mexico naar Amarillo, Texas gereden. Dat was 7 uur in een zand en stof storm met 80km/uur wind.
Op het oogenblik in Broken Arrow in Oklahoma. Vanmorgen door het noorden van Texas gereden en daar hadden ze kilometers lange gras brand. Het is hier erg droog. Nu stinkt het intereur van de auto naar rook.
Marc
Bedankt voor de complimenten Marcus, wel gaaf door dat ruige landschap te reizen. Kilometers zonder ook maar iets tegen te komen. Dat is hier in dat kikkerlandje niet mogelijk.
Experimenten zijn altijd leuk, zeker als de output positief is. En ook nog eens als je weet waar de problemen liggen.Het is weer mis met mijn handen en ik heb nu 2 triggerfingers aan de linkerhand. Modelbouw staat op een laag pitje totdat ik een kleine poliklinische ingreep heb gehad. Stelt niks voor maar zolang dat niet is gebeurd is mijn hand erg stijf en slaan de 2 vingers heel vaak op slot dat daardoor na een tijdje pijn gaat doen. Het lukt me wel om te lezen en studeren van het boek Yk, forums en touw draaien tussendoor. Dus doen we dat.
Ik kwam op een Duits forum een discussie tegen over het verjongen van de halsen en schoten aan de onderste zeilen.
Dit valt ook te lezen in Yk waar ik mij al afvroeg wat daar nou mee bedoeld werd.
Bekijk bijlage 575820
Maar nu is het mij duidelijk hoe en wat. Aan het zeil is het touw dus 2x zo dik gemaakt als aan het belegpunt. Waar ook de berekening geld. Dus een hals die 1 mm. dik moet zijn is bij het zeil waar de knoop zit 2 mm.
Hier een tekening van vd Velde waar dit duidelijk zichtbaar is.
Bekijk bijlage 575821
Dit wilde ik op mijn touwslager gaan proberen of ik dit kon namaken en ik vind dat mijn eerste probeersel geslaagd is. Wel veel werk en er zitten fouten in omdat ik nog naar snelheden van draaien en andere instellingen aan het zoeken was. Maar die heb ik nu onder de knie. Het principe is dus starten met een touw van 2 mm. en gaandeweg garens wegknippen totdat je 1 mm overhoud. Klinkt eenvoudig, maar is het niet.
Hier mijn eerste test.
Bekijk bijlage 575822
Bekijk bijlage 575823
Bekijk bijlage 575824
Bekijk bijlage 575825
Bekijk bijlage 575826
Dankjewel Peter, als ik het helemaal onder de knie heb maak ik een stap voor stap instructie.Experimenten zijn altijd leuk, zeker als de output positief is. En ook nog eens als je weet waar de problemen liggen.
Dit ziet er veelbelovend uit, Stephan.
Gr. Peter
Ik kom nog met een tutorial. Maar is inderdaad lastig. Ik zet de garens goed vast op de haken door ze na inspannen te verlijmen op de haken. Het reeds gedraaide touw is geen probleem. De garens blijven op hun plek daar. Ik knip dan tijdens draaien iedere keer een touw richting de kardeel draaier weg. dat is lastig en ik ben eerlijk een hand gedraaide machine zou handiger en nauwkeuriger zijn. Maar ik heb de snelheid zo laag mogelijk gezet en dan gaat het goed. Ik moest even het uitschakel moment bepalen, want de condensators in de voeding laten de motortjes nog een seconde doordraaien. Als dat garen weg is op alle 3 de kardelen draai ik weer een stukje. en dan weer een garen. Het reeds gedraaide verzeker ik iedere keer met een klem. Dat had ik met de eerste test niet gedaan. Met een paar trucjes is het eigenlijk best te doen. Een horizontale opstelling is wel een must. Ik ga morgen als ik tijd heb een test met een kabel doen. Dan moet ik eerst 3 gelijk verjongde touwen maken en die tot een kabel draaien. Meer werk maar lijkt mij makkelijker omdat er veel minder garens in het touw gaan. Het gevaar daar is dat het garen dat in het reeds gedraaide touw zit, los komt. Het is dan ook een combi van draaisnelheid en gewicht aan de loopwagen.Als je wat garens wegknipt krijg je een los eindje. Moet je het eind dan tussen een paar strengen weg splitsen ? Inderdaad echt lastig.
Het is alleen veel werk en wat geduld met voorzichtigheid. Moeilijk is het niet. Maar RC Anderson schrijft het ook, een beetje teveel gevraagd. Maar voor diegene die echt voor details willen gaan. Leef u uit.Ik vind dit heel ingenieus, maar ik doe het je niet na.