Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Ik had het zelf al eens opgelost door een smalle messing strook uit te snijden en die rond een blok te plakken. Dan een gaatje erin boren en een haakje erin lijmen. Dat werk goed bij blokken van 4 mm of meer.

813F15C2-A377-4D2E-81A4-62674C332A3A.jpeg

Ik had via de site al contact opgenomen. Is/was een geweldige site. Staat echt veel op. Je kan op schepen zoeken en vervolgens filteren. Ik kreeg zo een kleine 600 oude blokken te zien.

Hoi Stephan,

waar haal jij dat castello hout vandaan? En waar kleur je het mee?

Je blokken zien er bizar mooi uit !

Vriendelijke groet, Rob
Dankjewel Rob. De standaard blokken zijn van Kolderstok. Evenals de donker walnootbeits komt van daar. En het vioolblok is zelfgemaakt van kersenhout.
Het Castello koop ik in Duitsland bij Jimdo. Daar is inderdaad moeilijk aan te komen. De verzendkosten zijn best hoog, maar als je een hele partij besteld valt het erg mee. Want zijn prijzen zijn de helft van hier.
https://modellbau-holz.jimdo.com/startseite/zum-shop/holzleisten-hölzer-von-l-bis-z/
De kwaliteit is erg goed.

Mooi om te zien dat zo´n haak ook een sluiting heeft. Ik zag al een paar (overigens hele mooie) open haken langs komen, en dacht meteen dat die niet veel kracht kunnen hebben als ze open zijn. De sluiting lijkt me niet of heel lastig na te maken op deze schaal.

Freek

Mooi om te zien dat zo´n haak ook een sluiting heeft. Ik zag al een paar (overigens hele mooie) open haken langs komen, en dacht meteen dat die niet veel kracht kunnen hebben als ze open zijn. De sluiting lijkt me niet of heel lastig na te maken op deze schaal.

Freek
Dat gaat bij de haakjes niet lukken inderdaad als ze maar een paar mm groot zijn. Meestal werd er een bindsel om de haak gelegd. Iets wat wel zou kunnen lukken maar wat ik bij deze haakjes niet ga doen. Beetje te veel van het goede. :)
20231101_171604.jpg

Bron. Ashley's book of knots

Kleine update tussendoor om te laten zien hoe ik debunkers middels bindsels aan de wandtouwen maak.

Eerst verlijm ik het jufferblok na uitmeten aan de mast aan het wanttouw. Waarna ik het bindsel op mijn servingtool aanbreng.
IMG_3976.JPG.jpg

IMG_3977.JPG.jpg

IMG_3978.JPG.jpg

Een molletje van papier om de bindsels te meten. Zo creëer je een beetje gelijkheid tussen de bindsels.

IMG_3979.JPG.jpg

Als het klaar is zet ik ze vast op het schip.

IMG_3980.JPG.jpg

IMG_3982.JPG.jpg

IMG_3981.JPG.jpg

Veel koffie en een loepbril horen erbij. Het is en blijft erg klein allemaal.

Ik ben niet erg tevreden over de jufferblokken, heb ze al iets geschuurd, maar passen niet mooi qua verhouding. Deze maten waren aangegeven in de bouwtekeningen van Corel (opgeschaald naar 1/75) maar vind ze wat te grof. Of beter gezegd te dik en de diameter mag iets kleiner. Leermomentje zal ik maar zeggen. Het zal als de zeilen erop zitten een stuk minder hinderlijk zijn. Maar om vooraf een proefmast te bouwen waar je dit eerst op test is geen verkeerd begin. Goed advies voor de scrachbouwers, maak een test voor je iets definitief maakt.

Ik volg min of meer deze werkwijze, althans voor de onderste juffers zeker. Deze op het stengewant zijn te klein om juist te binden.

Het ziet er weer netjes en verzorgd uit, Stephan.
Gr. Peter
Dankjewel Peter. Ondanks de nog soms trillende handjes is het me gelukt. De hoofdmast ziet er beter uit. Maar ben tevreden.

Ik zei het al eens eerder, maar knoopjes leggen, blokken maken en touwtjes lijkt echt wel jouw ding te zijn. Het ziet er echt mooi uit allemaal.
Dankjewel Peter, ik vind dit gepriegel eigenlijk ook best leuk. Moet wel zeggen voor zulke details is schaal 1/75 wel wat te klein. Net als Peter zijn bluenose. Het mocht eigenlijk wel allemaal iets groter. Ik heb niet zulke fijne vingers als jullie 2, 15 jaar aan auto's en vrachtwagens sleutelen doet geen goed. Maar als ik dan op de modelbouwdag naar de modellen in die flessen keek, mogen we niet klagen. Niks is onmogelijk.

Back