Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Even geen zeiltjes, Newport of touwtjes. Maar houtsnijwerk.
Ik heb op het voorkasteel of hoe het mag heten de Romeinse hoofden verwijderd en ben die nu wat gedetailleerder aan het maken.

oude situatie

Bekijk bijlage 514712

Na het verwijderen en het ontdoen van de verf

Bekijk bijlage 514713
Bekijk bijlage 514714

Baard en gezicht aangepast

Bekijk bijlage 514715
Bekijk bijlage 514716

Nu aan de ogen bezig, die mogen nog wat meer detail

Bekijk bijlage 514717
Bekijk bijlage 514718
Bekijk bijlage 514719

En nadenken over de helm of dit niet een smurfenmuts moet zijn (phrygian cap)

Bekijk bijlage 514720

wordt vervolg
knap werk.:thumbsup:

De hoofden zijn klaar, tenminste het snijwerk en kneedwerk. Helmen zijn volgens mij goed gelukt. Geen smurfenmutsje want in mijn naslag hadden Romeinse strijders dit niet, wel slaven. Je zag het wel bij de strijders van onderdrukte volken die voor hun vrijheden streden.
Even alles los op de plek gezet. Straks de plek waar ze komen ontdoen van de oude lijmresten en de hoofden een kleurtje meegeven. Werk genoeg.

IMG_2913.JPG
IMG_2914.JPG
IMG_2915.JPG
IMG_2916.JPG
IMG_2917.JPG
IMG_2918.JPG

Bedankt voor alle likes en mooie woorden. Ze worden gewaardeerd.

Aangezien de overige ornamenten gekleurd zijn, moeten deze ook volgen. En aangezien ik soms Fimo klei moet toevoegen omdat ik met de oorspronkelijke ornamenten werk en deze aanpas, is ze een behandeling geven van olie alleen niet genoeg.

Geniet van de foto's

IMG_2919.JPG
IMG_2921.JPG
IMG_2922.JPG
IMG_2924.JPG
IMG_2925.JPG
IMG_2926.JPG
IMG_2927.JPG

Nadeel van die twee op de kop aan te passen is dat de rest ook vraagt om een update.

IMG_2929.JPG

Bedankt voor het volgen, likes en mooie woorden. Wat de volgende update wordt, we zullen het zien...

Heel mooi gemaakt Stephan. Het is een kwestie van voortschrijdend inzicht kennis en kunde. Al gaat het me soms aan het hart, ik kan niet anders zeggen dat het een steeds mooier schip gaat worden dank zij jouw inbreng. Nogmaals héél mooi gemaakt!

Bedankt voor alle likes en mooie woorden. Ze worden gewaardeerd.

Aangezien de overige ornamenten gekleurd zijn, moeten deze ook volgen. En aangezien ik soms Fimo klei moet toevoegen omdat ik met de oorspronkelijke ornamenten werk en deze aanpas, is ze een behandeling geven van olie alleen niet genoeg.

Geniet van de foto's

Bekijk bijlage 515136 Bekijk bijlage 515137 Bekijk bijlage 515138 Bekijk bijlage 515139 Bekijk bijlage 515140 Bekijk bijlage 515141 Bekijk bijlage 515142

Nadeel van die twee op de kop aan te passen is dat de rest ook vraagt om een update.

Bekijk bijlage 515143

Bedankt voor het volgen, likes en mooie woorden. Wat de volgende update wordt, we zullen het zien...
Die koppen zijn vele malen beter geworden, Stephan. En dat kleurtje voegt veel toe.
Gr. Peter

Bedankt allemaal voor de mooie woorden en de likes.
Ik ben maar doorgegaan met het houtsnijden en frezen. Groot begrip als je bedenkt hoe klein de hoofden op de zijkant zijn.
De eerste die ik aangepast hebt.

IMG_2929.JPG

Deze was zenuwslopend, het hoofdje was in verhouding te breed en had ik in eerste instantie smaller gemaakt. Niet genoeg en nadat de helm zijn vorm had heb ik besloten hem veel haar te geven om het gezicht toch in verhouding te krijgen. Moeilijk kan ik je zeggen. Dit moest met mijn vergrootbril die ik op de maximale vergroting had. Met de freesjes de grove (ook een groot begrip) vorm erin gemaakt en dan met een mini beiteltje de contouren snijden. Daarna met een schuursponsje dat ik op de dremel heb gemaakt eroverheen om het glanzend te krijgen. Dit gezicht heeft me iets van een uurtje of 7 gekost. Ik moet de basis nog passend maken en dan is die klaar op het verven na.

IMG_2930.JPG

IMG_2931.JPG

IMG_2932.JPG

IMG_2933.JPG

De volgende die ik ga doen is deze die ertegen over zit op het voor kasteel. Ik doe ze in paren anders haal ik ze door elkaar. En zo blijf je nauwkeurig en wordt het geen routine klusje.

IMG_2935.JPG

Ik zat dit weekend nog even in het blad van Baptist een verslagje te lezen van iemand die gebedsnootjes maakt. In het Rijksmuseum kwam ik ze ook tegen.
Man, man, wat zijn wij dan prutsers.

Ik zat dit weekend nog even in het blad van Baptist een verslagje te lezen van iemand die gebedsnootjes maakt. In het Rijksmuseum kwam ik ze ook tegen.
Man, man, wat zijn wij dan prutsers.
In het rijksmuseum is daar een collectie van. Zeer oude ambacht. In Aziatische landen zie je vaak dat ze pitten bewerken of zoals dat heet Olive Carving. Ja we moeten nog veel leren. Toen Maarten met Peter die zondag bij mij waren had Maarten een setje beitels bij zich van Mihail Kirsanov die dit voorheen verkocht via SOS (nu met de oorlog even niet, komt uit Rusland) en dat is een mooie set. De kleinste beitel had zo'n klein snijvlak dat je het met een vergrootglas moest bekijken. Ja als je zo bezig bent met houtsnijden en het plezier dat dit met zich meebrengt word zo'n set wel begeerlijk. En eerlijk is eerlijk, bij deze gezichtjes waren er momenten dat ik wel naar zo'n klein beiteltje verlangde.

Back