Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Ik kan er nog steeds niet bij dat er mensen zijn op dit forum die een idee in hun hoofd krijgen en dan denken: "mmm, ff een video-tje op youtube kijken en dan pruts ik dat zelf wel 'ns ff in elkaar!!", en het dan ook nog 'ns zo professioneel voor elkaar krijgen! :hammer: Mooi gedaan Stephan!
Dank je Peter, leuk compliment

De drum sander toch maar even op hold gezet. Ik heb geduld en wacht even op de onderdelen. Genoeg gedaan aan die machine. Vandaag weer na lange tijd een start gemaakt en touw gedraaid. 3x1 van Serafil, LH omdat als je Serafil enkel draait is LH mooier. Omdat het garen zelf ook LH gedraaid is. Maak je er zoals het eigenlijk hoort RH touw van, dan ga je eerst het garen ontwikkelen. Dit geeft geen mooi resultaat. Dus 2x1, 3x1, of 4x1 LH touw.

Het ziet er in mijn hobby ruimte weer uit zoals het hoort.

IMG_2704.JPG

De drum sander toch maar even op hold gezet. Ik heb geduld en wacht even op de onderdelen. Genoeg gedaan aan die machine. Vandaag weer na lange tijd een start gemaakt en touw gedraaid. 3x1 van Serafil, LH omdat als je Serafil enkel draait is LH mooier. Omdat het garen zelf ook LH gedraaid is. Maak je er zoals het eigenlijk hoort RH touw van, dan ga je eerst het garen ontwikkelen. Dit geeft geen mooi resultaat. Dus 2x1, 3x1, of 4x1 LH touw.
Het ziet er in mijn hobby ruimte weer uit zoals het hoort.
Bekijk bijlage 504688
Een mooie ‘werkplaats’, Stephan. Kan je weer meters maken. Ideale lampen trouwen, geven mooi vlak licht.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Om een of andere rede ben ik even klaar met wanttouwen en weeflijntjes. Dus dat laten we maar even tot ik weer zin daarin krijg. Gewoon iets anders aan het schip doen wat nodig is. En dat was zeilen maken.
Op een ander forum zag ik deze tip voorbijkomen segelschiffsmodellbau . Hier werd Japans papier gebruikt dat op een rolletje zit en waar op 1 zijde warmte reagerende lijm zit. Filmoplast-R van Neschen (bij Bol.com)

IMG_2755.JPG

Dus een rolletje besteld en we gaan aan de gang.
Eerst de banen op de juiste breedte snijden. Hiervoor een inrichting gemaakt op glas om iedere baan hetzelfde te krijgen. Gaat makkelijk want de lijmkant kleeft aan het glas net als een plastic stickertje op een autoruit. foto's spreken voor zich:

IMG_2742.JPG
IMG_2743.JPG
IMG_2746.JPG
IMG_2747.JPG
IMG_2735.JPG

Daarna de banen overlappend op de glasplaat bevestigd met een klein stukje schilders tape. De gom zijde van het Japans papier omhoog. Toen een stukje stof erop (ik heb Voilé Cotton gebruikt, de Duitse site gebruikt zijde)
En maar strijken. Duurt eventjes want de lijm moet echt samensmelten met het stof.

IMG_2736.JPG
IMG_2739.JPG

Ik heb nu 1 zijde gedaan en moet de andere zijde nog.
Misschien dat ik toch een betere lichtbak nodig heb maar tot zover is het gelukt.

Papierkant
IMG_2750.JPG

achterkant
IMG_2749.JPG

Ik denk dat dit een mooie methode is om zeilen te maken en de banen goed te laten zien zonder die stiknaden die helemaal of schaal zijn. Vooral voor een schaal kleiner dan 1/75. Het is geen makkelijke manier en vergt wat oefening. Als je de zeilen klaar hebt kan je ze in elke gewenste vorm brengen door ze iets te verwarmen en in die vorm te houden. Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.

meer info over het product
https://www.schmedt.de/filmoplast-r-transparent-hitzeaktivierbares-japanpapier-9-5-g-m2/3212-002

Mooi resultaat met dat Filmoplast-R van Neschen. Zeker interessant. Krijgt het nog een kleur of wat zijn de mogelijkheden?
Thanks. Dit is een proefzeiltje. Veel te wit. Ik wilde weten wat de valkuilen zijn. En die zijn er. zo moet je bijvoorbeeld de strijkbout op het filmoplast zetten en niet op het stof. Ivm het hechten van de lijm. Je krijgt makkelijk bobbels tussen de filmoplast en het stof. Ook het stof welk je gebruikt is van belang, de filmoplast moet goed eraan hechten. Nu heb ik voile cotton gebruikt (zo dun dat het op zijde lijkt, maar wel nog katoen is) Dus ik wil ook met echte zijde stof gaan proberen en met papier. Je kan Japanspapier krijgen, of wat jij gebruikt van schoendozen. Het dunste Japanspapier wat ik vond was 18 grams oplopend naar 40 en 60, met 2 lagen filmoplast wordt dit het dubbele. Filmoplast is gemaakt met 9 grams papier.
Het eindresultaat is erg mooi moet ikzelf zeggen. Ook maak ik er makkelijk gaatjes in die ik met een infectienaald erin draai (eigenlijk zo'n lijmnaald, die zijn recht en heb ik scherp gemaakt)
En zoals je al benoemde een kleur. Dit moet je vooraf bepalen. Ik weet nog niet of ik het filmoplast kan behandelen met een pigment. Weer een experiment erbij.
IMG_2764.JPG
IMG_2765.JPG

Je boort met het handboortje dan een rondje in de stof. Ziet er dan erg reëel uit

Kijk met veel belangstelling naar jouw zeilmakerij. Ben zelf ook toe aan de zeilen voor mijn botter. Echter een andere schaal waardoor ik niet jouw methode zal en kan volgen. Vraagje: is het niet zo dat bij het aannaaien van het lijk de draad niet over het lijk moet worden gezet, maar door elk van de kardelen?

Kijk met veel belangstelling naar jouw zeilmakerij. Ben zelf ook toe aan de zeilen voor mijn botter. Echter een andere schaal waardoor ik niet jouw methode zal en kan volgen. Vraagje: is het niet zo dat bij het aannaaien van het lijk de draad niet over het lijk moet worden gezet, maar door elk van de kardelen?

Hier een foto uit het boek van Orm van der Laan.
Bekijk bijlage 507442

Helemaal waar, maar dat mag je in jouw schaal doen. Op mijn schaal is dat niet te doen. Of zelfs onmogelijk. Het ziet er op de foto's uit van wel, maar het garen dat ik gebruik om het lijk vast te zetten is net zo dun als een haar, de macrofoto vergroot het enorm. Jouw foto klopt, het werd om en om de kardelen vastgezet. Ik werk met een injectienaald omdat iedere naainaald die ik kon vinden te dik was. Je drukt dan het weefsel van het doek uitelkaar en het papier scheurt dan in.

Back