Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Dat is echt friemelwerk
Daar heb je een punt, de andere doe ik echt morgen pas. Kreeg het op mijn zenuwen ervan. Het schiet ook alle kanten op als je niet uitkijkt. Moet wel zeggen, deze is in 1 keer gelukt, ondanks de diverse keren op de grond speuren naar dat ding. Hoop de 2e morgen ook in 1 keer gaat en met wat minder grondwerk. Het is trouwens een 4.1 blokje en die zijn eigenlijk te klein om vast te houden.

Heel mooi!
Ik zie messing bewerken nog een beetje als onontgonnen terrein voor mijzelf. Heb je nog tips? Wat voor gereedschap gebruik je?
Dankjewel, ik gebruik goede sleutelvijlen van Corradi om de vorm erin te krijgen. Goed mini tangenset. Een dremel met allerlei freesjes, schuurpapiertjes en slijpsteentjes. Een brandertje om het messing roodgloeiend te stoken voordat ik het bewerk. Daardoor wordt het zacht. En heel veel geduld. Het is een materiaal dat je moet leren kennen. Wat wel en wat niet kan. En veel filmpjes kijken op YouTube.
Kijk ook hier eens
https://shipsofscale.com/sosforums/...s-and-tricks-as-per-sergey-trubchaninov.3086/

Bedankt voor deze suggesties!
IMG_3939.JPG

Deze gebruik ik veel, voor hout maar ook voor metalen. Doordat het schuurpapier is, vormt het zich naar je model en het is vrij fijn, daardoor polijst je het tevens. Ik heb er een klein houten plaatje als extra ondersteuning bijgemaakt als ik niet wil dat het doorbuigt. Ik heb daarvoor vliegtuig triplex gebruikt. Ik koop die schuurpapiertjes bij de action, daar heb je van die sets en daar zitten ze erbij. Maar ik heb ze ook bij Aliexpress gezien.

Op de Russiche site vond ik bij gebruiker Bibigon (de moeite waar om te zien wat hij allemaal doet) dus hoe hij het doet en dat heb ik geprobeerd na te maken.
De foto's van Bibigon:

Bekijk bijlage 557313 Bekijk bijlage 557314 Bekijk bijlage 557315

En vervolgens mijn resultaat. Aardig gelukt volgens mij.
Ik heb een stukje messing draad van 1 mm. gebruikt als uitgangspunt.

Bekijk bijlage 557316
Bekijk bijlage 557317
Bekijk bijlage 557318
Bekijk bijlage 557319
Bekijk bijlage 557320
Bekijk bijlage 557321

50% van de 'job done' op naar de volgende.
hoe krijg je het voor elkaar????????:weetnie: super!!!!!

Erik en Walter, bedankt voor jullie reactie. Dit word gewaardeerd.
Ook de likes en het bezoek aan mijn bouwverslag natuurlijk door iedereen.

Ik ben verder gegaan met de voormast, Eerst de takels en het voorstengewant.
De onderdeeltjes, die iedere keer beter afgewerkt worden, het is een leercurve om het voor elkaar te krijgen. Je moet op zoek naar het juiste bitje voor je freesje maar ook het juiste vijltje voor de job doet veel.

de foto's spreken voor zich

IMG_3940.JPG
IMG_3941.JPG
IMG_3944.JPG
IMG_3945.JPG
IMG_3947.JPG
IMG_3948.JPG
IMG_3949.JPG
IMG_3950.JPG
IMG_3951.JPG
IMG_3952.JPG

Het messing heb ik niet zwart gemaakt, het is erg klein en het verkleurd vanzelf in de loop van de tijd.
Ik ga maar verder met de wanttouwen plaatsen, dit vergt veel inspanning omdat het erg dun touw is. 0,4 en 0,2 mm.

Op SOS vroeg men mij hoe ik een haakje zou maken op een 2 mm. blokje. Ik heb een stap voor stap uitleg gemaakt hoe ik dit zou doen bij zo'n klein blokje.
Dit is pas friemelwerk kan ik je vertellen, maar niet onmogelijk.
2,5 mm. blokje en een stukje messingsdraad van 0,3 mm.
Eerst met een pincet een passend vierkantje gemaakt waar het blokje inpast

IMG_3956.JPG

IMG_3957.JPG

IMG_3958.JPG

Daar plaats ik het blokje tussen en dan voorzichtig draai ik de draad in elkaar. wikkel voor wikkel. Want let op de draad breekt erg snel als je dit in een keer wil doen.

IMG_3959.JPG

IMG_3960.JPG

IMG_3961.JPG

Ik heb een speciaal pincet gemaakt waar ik de punt heb gevijld zodat hij op de zijkant van het blokje klemt.

IMG_3962.JPG

IMG_3963.JPG

Soldeer de wikkel en breng hem dan in vorm met een mini vijl en zo'n schuurpapiertje wat op je dremel past. (Action set)

IMG_3964.JPG

IMG_3965.JPG

Back