Bouwverslag modelbouwkit "Dwarsdoorsnede van een 17e-eeuwse koopvaarder"

Zo staat een opgegraven origineel Hollands schip in Lelystad tentoongesteld. Waarschijnlijk dezelfde die Constant bedoeld:

11FF6F49-582C-4D43-B654-DAB098B4468E.jpeg
801E9058-BCFA-4F93-8741-82C04C750A83.png
10126C6D-D197-4AEA-B27D-D6D73E84BFB2.jpeg

@Stephan Kertész @Ptèr @Constant Willems @Erik B Leuk dit! Ja, de Pinas Samuel is een echte aanrader. Ik kreeg niet de indruk dat je binnen kon komen in die glazen kooi, dan was het helemaal mooi geweest. In dit filmpje staat Gerald de Weerdt er wel vlakbij trouwens (vanaf 3:27 gaat het over deze pinas):
De lassen wijzen niet allemaal dezelfde kant op, zijn niet allemaal even lang, en in sommige gevallen zijn planken zelfs recht afgezaagd... Wat een rommel.

De lassen wijzen niet allemaal dezelfde kant op, zijn niet allemaal even lang, en in sommige gevallen zijn planken zelfs recht afgezaagd... Wat een rommel.
En dan heb je het nog niet over al die kleine stukken ertussen in.
Trouwens de berghouten op deze en op de Vasa hebben ook niet 1 las hetzelfde. Ik vond daar ook niks over terug in Cornelis of Nicolaes. Alleen de lassen op kiel en Stevens staan beschreven @Ptèr Peter.

Even een korte update tussendoor: het werk om van dit model een kit te maken is in volle gang. Materialen verzamelen, lasersnijwerk, blokjes, een mooie doos, alles komt bij elkaar nu!

In de laatste fase heb ik nog een tweede prototype gemaakt om een aantal dingen opnieuw te proberen, zowel voor betere foto's voor de bouwbeschrijving, als ook voor het bepalen van een betere verhouding tussen de omvang van het geschut, hoogte van het dek, etc. (zoals hier al eerder verteld). Als aardigheidje leek het mij leuk om te laten zien wat je zoal met een kit als deze kan doen. Zo kan je er als bouwer zelf voor kiezen om delen van het model anders te maken dan de bouwbeschrijving zegt, bepaalde delen op een andere manier open te werken, in te rechten, etc. Als voorbeeld: je kan een stuk laten "ontploffen", zodat je nog meer ziet van de constructie.

WhatsApp Image 2023-11-06 at 10.59.38 (1).jpeg

Of je kan het laten lijken alsof het schip in aanbouw is. Bijvoorbeeld, geïnspireerd op een beschrijving van Witsen, kan je aan de buitenkant jukken plaatsen, en daar overheen planken leggen. Een dergelijke constructie werd gebruikt om buitenom te kunnen werken aan de geschutspoorten en het bovenliggende regelwerk. De afbeelding uit Witsen:

WhatsApp Image 2023-11-06 at 10.59.10.jpeg

En op het model:

WhatsApp Image 2023-11-06 at 10.59.38.jpeg

Zie de bijlagen voor de passage bij Witsen over deze jukken.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-11-06 at 10.59.10 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-11-06 at 10.59.10 (1).jpeg
    277,5 KB · Weergaven: 84
  • WhatsApp Image 2023-11-06 at 10.59.11.jpeg
    WhatsApp Image 2023-11-06 at 10.59.11.jpeg
    278,7 KB · Weergaven: 76
Na de presentatie van dit model tijdens de expositie in het Scheepvaartmuseum plaats ik hier ook even wat plaatjes van de huidige staat van het model, voor de mensen die er niet bij waren. Er zijn nog wat laatste toevoegingen/aanpassingen die ik wil doen, maar dit geeft een aardig beeld. Zonder verdere toelichting:

Bekijk bijlage 555583

Bekijk bijlage 555581

Bekijk bijlage 555582

Bekijk bijlage 555586

Bekijk bijlage 555587

Bekijk bijlage 555584

Bekijk bijlage 555585
Echt een prachtig model

De meeste credits voor dit model gaan uiteraard naar Matthias. Maar bij een model wat in de Kolderstok serie opgenomen gaat worden hoort uiteraard een echte Kolderstok doos:
Doos Pinas doorsnede.jpeg

De verwachting is dat we uiterlijk half december kunnen gaan leveren.

Interesse? Stuur een mail aan het Kolderstok e-mail adres of een pb aan Matthias of mij.

Hans
Kolderstok

Even een korte update tussendoor: het werk om van dit model een kit te maken is in volle gang. Materialen verzamelen, lasersnijwerk, blokjes, een mooie doos, alles komt bij elkaar nu!

In de laatste fase heb ik nog een tweede prototype gemaakt om een aantal dingen opnieuw te proberen, zowel voor betere foto's voor de bouwbeschrijving, als ook voor het bepalen van een betere verhouding tussen de omvang van het geschut, hoogte van het dek, etc. (zoals hier al eerder verteld). Als aardigheidje leek het mij leuk om te laten zien wat je zoal met een kit als deze kan doen. Zo kan je er als bouwer zelf voor kiezen om delen van het model anders te maken dan de bouwbeschrijving zegt, bepaalde delen op een andere manier open te werken, in te rechten, etc. Als voorbeeld: je kan een stuk laten "ontploffen", zodat je nog meer ziet van de constructie.

Bekijk bijlage 560049

Of je kan het laten lijken alsof het schip in aanbouw is. Bijvoorbeeld, geïnspireerd op een beschrijving van Witsen, kan je aan de buitenkant jukken plaatsen, en daar overheen planken leggen. Een dergelijke constructie werd gebruikt om buitenom te kunnen werken aan de geschutspoorten en het bovenliggende regelwerk. De afbeelding uit Witsen:

Bekijk bijlage 560047

En op het model:

Bekijk bijlage 560050

Zie de bijlagen voor de passage bij Witsen over deze jukken.
ik heb je verslag nog een keertje uitgebreid doorgelezen. Inderdaad zijn er best veel mogelijkheden hoe je deze doorsnede kan gaan laten zien. Toekomstige bouwers kunnen helemaal los gaan wat dat betreft. Maar een vette pluim voor dit ontwerp!:thumbsup:

Nog bedankt voor jullie reacties, @Stephan Kertész en @JanZMC ! Ik heb dit verslag een beetje verwaarloosd, de afgelopen weken waren erg druk, en tot de rand toe gevuld met alle activiteiten in de aanloop naar de opening van de voorverkoop van deze kit.

Te denken valt aan het afwikkelen van het touw met dit eenvoudige apparaatje: vanaf de aangeleverde trossen en klosjes naar links, waar de afstand tussen de pinnetjes steeds 20cm is. Dan met behulp van de boormachine het afgemeten touw op een handgemaakt klosje overzetten, met handige indicatie van de touwdikte (ontwerp van @*Hans* )

WhatsApp Image 2023-12-12 at 13.51.02.jpeg

Alle onderdelen verzamelen en labelen, zoals jufferblokjes, enkele blokken, dubbele blokken, stukjes staaldraad, vilt, rubber, kanonslopen etc. en ook de klosjes touw binnen handbereik.

WhatsApp Image 2023-12-12 at 13.52.45.jpeg

Na een bezoek aan Hans in Dordrecht kwam ik thuis met een heleboel mooie spullen, waaronder een hele stapel masten.

WhatsApp Image 2023-12-12 at 13.49.56 (2).jpeg

En natuurlijk de lege dozen. Een prachtig ontwerp, en het was een bijzonder moment om na maanden werk nu echt te beginnen met inpakken.

WhatsApp Image 2023-12-12 at 13.49.56 (1).jpeg

Mijn dochter heeft me goed geholpen afgelopen weekend.

WhatsApp Image 2023-12-10 at 21.17.29.jpeg

Vanaf het dek hield dit mannetje een oogje in het zeil:

WhatsApp Image 2023-12-12 at 13.49.56.jpeg

En zondagmiddag konden de eerste dozen al worden verzonden!

Binnenkort opent de algemene verkoop via de website, waarvoor ook de productie al weer begint. Maar niet vergeten tussendoor even uit te rusten!

WhatsApp Image 2023-12-12 at 13.49.55.jpeg

Via deze weg aan jullie allemaal een dikke dankjewel voor het volgen, meelezen, en al jullie suggesties en aardige berichten. Het heeft mij tijdens dit project op de been gehouden. En ik spreek bij deze met jullie af dat ik volgend jaar weet met iets nieuws kom! Deze kit kiest in elk geval nu het ruime sop.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-12-12 at 13.49.57 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-12-12 at 13.49.57 (1).jpeg
    253,7 KB · Weergaven: 89
Back