Bedankt allemaal weer voor jullie ideeën!
Er kwam even een vakantie tussendoor. En een mail van Ab Hoving die me erop wees dat de kombuis niet tegen de scheepswand aan werd gebouwd maar er los van stond. Heel waardevol, maar zo had ik niet gemaakt. Echter, als je eenmaal weet dat het niet klopt, begint het toch te knagen. Gecombineerd met jullie suggesties om iets te doen met de binnenkant; heb ik de boel toch maar gesloopt.
Eigenlijk vond ik het persoonlijk best een aardig idee om eerst een frame op te bouwen en daar plankjes tegenaan te zetten, zoals in de eerste versie, maar het nadeel daarvan was dat de bouwmethode nogal afweek van de rest van het model. Er kwam wat passen en meten met de liniaal bij kijken. Voor versie 2 is het allemaal wat eenvoudiger. De nieuwe kombuis bestaat uit een vloerplaat en een aantal panelen die tegen de vloerplaat en de balken van het verdek worden geplaatst. Dit biedt de mogelijkheid om tijdens het bouwen wat persoonlijke invulling te geven voor de modelbouwers die dat leuk vinden. Deze invulling wordt geen onderdeel van het bouwpakket overigens, omdat het slecht zichtbaar is in het eindresultaat, en omdat ik me vooral wil richten op de elementen van de constructie. Maar zoals altijd is er discussie mogelijk. Bijvoorbeeld over de kanonnen (zie verderop, is dat ook inrichting, of moeten die er wel bij?). Als basis kan in elk geval de muur met koperkleur worden geverfd (ik denk dat de toekomstige bouwer hier wel iets beters kan vinden dan ik, ik heb gewoon Kolderstok goud met karmijnrood gemengd...). De structuur van stenen waarmee de haard is gemetseld is lasergegraveerd. Een leuke bijkomstigheid is dat het dus werkelijk groeven zijn in het hout. Met een beetje verdunde grijze verf geeft het een aardig resultaat, wat ook weer door anderen mooier kan worden gemaakt.
Tot slot nog een eenvoudig deurtje toegevoegd, en dan is het resultaat van achteren bezien:
En van voren:
De volgende belangrijke stap was het ontwerpen en maken van de kanonnen. Online vond ik een kanonsloop die goed bleek te passen bij het kaliber van de kanonnen in het midden van het schip volgens Witsen/Hoving. Een rolpaard van 2mm linden gemaakt, en dan ziet het er al netjes uit:
En dan begint het piekeren. Wat moet er ook allemaal weer aan komen? Zijtakels, inhaaltalies, broeking. Nog iets? Ik heb uiteindelijk een redelijk eenvoudige uitvoering gekozen:
Mijn vraag aan de lezer:
hebben jullie ideeën hoe de diverse lijnen nu te beleggen? Ik dacht zelf voor de inhaaltalie (enkel uitgevoerd) aan het blok op het dek, voor de zijtakels bij het oog op het rolpaard.
Overigens zijn het twee kanonnen geworden, geen drie. Je ziet het probleem op de foto: het middelste kanon zou net wat dicht tegen de kombuis aan komen, en haalt geheel het zicht weg op de kombuis. De middelste poort komt als voorbeeld dicht te staan. De buitenste poorten blijven open. Voor het voorste kanon is net te weinig ruimte. Het zou mooi zijn om nog een extra spant te hebben aan de voorkant van het model. Het is goed mogelijk dat de uiteindelijke versie dit krijgt, maar ik kan het nu niet meer toevoegen aan het gebouwde model. Bovendien veranderen er mogelijk wat andere dingen dan, zoals de positie van de dekbalken.
Bedankt weer voor het meekijken, en ik ben benieuwd naar jullie input! Veel modelbouwplezier gewenst ook.