Peter Houweling
Vriend van modelbouwforum.nl
Ik had gehoopt afgelopen week de MPX hochstrombuchse stekkers binnen te krijgen, maar helaas zijn ze er nog niet. Dus vleugels afbouwen, moet maar even een weekje wachten.
De afgelopen week lopen peinzen hoe of wat ik met de motorkap zou doen. Kopen of maken! Gegoogeld voor een kant en klare kap, maar net zoals Maarten en Jaap al vermoedde, voor deze kist zijn ze er niet. Allemaal andere maten. Dus rest mij niets anders om er zelf één te maken.
Diverse adviezen gekregen op het forum, om het van kunststof of houtbouw te fabriceren, en heb de keuze gemaakt voor houtbouw, daar ik met kunststof totaal geen ervaring heb, maar hoop het in de loop der tijd wel te gaan leren.
Dus gister laat in de middag, alvast een mal getekend om te bepalen, waar het motorblok precies moet zitten om de prop-as in het midden van het kapje uit te laten komen, in de lijn van de romp, waar ik vorige week totaal geen rekening mee had gehouden!
Na afgetekend te hebben waar het blok precies komt, gaten geboord, en de plek bepaald waar de intake bend het brandschot binnen komt, de motor even losjes opgehangen om te kijken of de prop-as nu daadwerkelijk in het midden van het te maken kapje uit komt.
Alles uitgemeten, en volgens mij zit hij nu in het midden
, van het te maken kapje.
Vandaag vroeg wakker geworden, en aan het grauwe weer te zien wordt het een heerlijke bouwdag.
Dus verder gegaan met de voorbereiding van de kap. Balsa stroken bovenop de romp gelijmd, waar tussen straks het deksel komt. Tevens ook begonnen met het raamwerk waar de kap dadelijk op verankerd wordt.
Deksel ruw passend gemaakt,
Verder met het raamwerk, en een beschermde laag aangebracht.
Begonnen met het kapje, motorblok erop, aftekenen van de uitsparingen, blok eraf, is zo enkele malen gegaan vandaag. Erop en eraf! Wou een zo goed mogelijk passend kapje hebben.
Eerst van 2 mm triplex met daarop 3 mm balsa gelijmd de schotjes pas gemaakt!
Andere zijde erop gelijmd.
En voorschot erop! Geborgd met twee schroefjes zijdelings, en de ruwe vorm is klaar!
Het kapje aan de binnen zijde ook voorzien van een beschermend laagje, en daarna begonnen met de afwerking
Blok er weer op gemonteerd, En ja, driewerf hoera! De prop-as zit exact in het midden van de
motorkap!
Uitlaat erop,
prop bevestigd,
en een mooi passen deksel zo!
Kortom, weer een stap verder, en al zeg ik het zelf: “Ik ben trots op deze mooi gelukte kap. Was al met al een hoop werk, maar het is het waard!
Als laatste heb ik ook nog even alles gewogen, en laat ik jullie de meetwaarden ook nog even weten:
Stabilo en kielvlak compleet met scharnieren 249 gram
Romp en motor inclusief drie servo’s en prop 3643 gram
Vleugels 521 en 526 gram inclusief servo’s (vanwaar 5 gram verschil?)
Beide struts totaal 87 gram, zodat ik nu op een gewicht zit van 5026 gram!
Komt nog bij straks, landingsgestel, tank, batterij, ontvanger en batterij, ruiten en oracover en servo’s voor de motor. Ikzelf denk dat dit een acceptabel gewicht is voor deze kist.
Kortom, was weer een heerlijke bouw dag vandaag. Tot horens, en fijne avond iedereen!
De afgelopen week lopen peinzen hoe of wat ik met de motorkap zou doen. Kopen of maken! Gegoogeld voor een kant en klare kap, maar net zoals Maarten en Jaap al vermoedde, voor deze kist zijn ze er niet. Allemaal andere maten. Dus rest mij niets anders om er zelf één te maken.
Diverse adviezen gekregen op het forum, om het van kunststof of houtbouw te fabriceren, en heb de keuze gemaakt voor houtbouw, daar ik met kunststof totaal geen ervaring heb, maar hoop het in de loop der tijd wel te gaan leren.
Dus gister laat in de middag, alvast een mal getekend om te bepalen, waar het motorblok precies moet zitten om de prop-as in het midden van het kapje uit te laten komen, in de lijn van de romp, waar ik vorige week totaal geen rekening mee had gehouden!
Na afgetekend te hebben waar het blok precies komt, gaten geboord, en de plek bepaald waar de intake bend het brandschot binnen komt, de motor even losjes opgehangen om te kijken of de prop-as nu daadwerkelijk in het midden van het te maken kapje uit komt.
Alles uitgemeten, en volgens mij zit hij nu in het midden

Vandaag vroeg wakker geworden, en aan het grauwe weer te zien wordt het een heerlijke bouwdag.
Dus verder gegaan met de voorbereiding van de kap. Balsa stroken bovenop de romp gelijmd, waar tussen straks het deksel komt. Tevens ook begonnen met het raamwerk waar de kap dadelijk op verankerd wordt.
Deksel ruw passend gemaakt,
Verder met het raamwerk, en een beschermde laag aangebracht.
Begonnen met het kapje, motorblok erop, aftekenen van de uitsparingen, blok eraf, is zo enkele malen gegaan vandaag. Erop en eraf! Wou een zo goed mogelijk passend kapje hebben.
Eerst van 2 mm triplex met daarop 3 mm balsa gelijmd de schotjes pas gemaakt!
Andere zijde erop gelijmd.
En voorschot erop! Geborgd met twee schroefjes zijdelings, en de ruwe vorm is klaar!
Het kapje aan de binnen zijde ook voorzien van een beschermend laagje, en daarna begonnen met de afwerking
Blok er weer op gemonteerd, En ja, driewerf hoera! De prop-as zit exact in het midden van de
motorkap!
Uitlaat erop,
prop bevestigd,
en een mooi passen deksel zo!
Kortom, weer een stap verder, en al zeg ik het zelf: “Ik ben trots op deze mooi gelukte kap. Was al met al een hoop werk, maar het is het waard!
Als laatste heb ik ook nog even alles gewogen, en laat ik jullie de meetwaarden ook nog even weten:
Stabilo en kielvlak compleet met scharnieren 249 gram
Romp en motor inclusief drie servo’s en prop 3643 gram
Vleugels 521 en 526 gram inclusief servo’s (vanwaar 5 gram verschil?)
Beide struts totaal 87 gram, zodat ik nu op een gewicht zit van 5026 gram!
Komt nog bij straks, landingsgestel, tank, batterij, ontvanger en batterij, ruiten en oracover en servo’s voor de motor. Ikzelf denk dat dit een acceptabel gewicht is voor deze kist.
Kortom, was weer een heerlijke bouw dag vandaag. Tot horens, en fijne avond iedereen!
Laatst bewerkt: