Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Leuk! Ik altijd maar schuren. Goed idee! Mooi dat het ook op balsa werkt!

Aan schuren heb ik ook een broertje dood. Maar aan de neuslijst van de vleugel, zal ik er toch aan moeten geloven. Wat het motorschot betreft, qua versteviging aan de achterzijde, daar heb ik al een idee over :D

Scharniertjes erin gesneden, deksel even los op de romp, en past perfect. Sluit ook helemaal aan in het rompgedeelte :D

full

Aankomende zondag maar eerst de romp verder afbouwen.

Laatst bewerkt:
mooi mooi! Je schiet hard op zo! Er zitten bij de onderdelen nog een aantal 'patatzak' driehoeksvormpjes. Die kun je achter in de rompbodem lijmen om wat extra sterkte voor het staartwiel te krijgen. Succes!

Gisteren weer verder gegaan, met waar ik geëindigd was, vorige week zondag Heerlijk weer buiten, en had er veel zin in. Maar haastige spoed..... is zelden goed :(, en kan mij wel voor me kop slaan:mad:

Maar eerst mijn vorderingen, voordat ik mijn fout toegeef!

Begonnen met de hulzen voor de vleugelpennen
full

Stukje versteviging erbij en vastlijmen
full

Vulhout erin, en achterzijde romp bovendeksel erop.
full

full

Na een schuurbeurt, is dit het resultaat
full

Tweede huls ingelijmd, gevuld en geschuurd.
full

Het wordt al wat :)
full

Latten erin voor het landing's gestel en bodemplaat lijmen.
full

full

full

Een plaatje vanaf de achterzijde.
full

full

full

En..... deze nagels/nieten gebruikt voor......
full

De extra verstevigen van de romp aan het motorschot
full

Stabilo en kielvlak
full

Wat een gevaarte wordt het:p
full

Laatst bewerkt:
Een tip nu het nog kan. Het invalshoekverschil zit bijna op 2,5graden. Misschien bij de bouw al rekening houden om die iets te verminderen.

Enne... hier dan mijn fout! Voordat ik mijn vorderingen van gisteren wou plaatsen las ik de voorgaande berichten even door, en dit bovenstaande is helemaal door mijn hoofd geschoten. Ik zit nu dus flink te balen, en te denken hoe ik dit het makkelijkste op kan lossen. Maar even laten betijen....

mooi mooi! Je schiet hard op zo! Er zitten bij de onderdelen nog een aantal 'patatzak' driehoeksvormpjes. Die kun je achter in de rompbodem lijmen om wat extra sterkte voor het staartwiel te krijgen. Succes!

Deze had ik gevonden, liep maar te peinzen waar ze voor waren, en bij toeval zag ik het. :p Zitten er dus in!

Eh via de achterste vleugelpen in de vleugel corrigeren. De vleugel komt aan de achterzijde iets hoger dan de romp en dit kan je oplossing door daar een plankje balsa op te lijmen en deze tot de juiste dikte af te schuren.

Hé man, geweldig, wat een oplossing. Dit zal ik zeker gaan doen, daar ik aan de vleugels nog moet gaan beginnen. Ik zag de bui al hangen, en in gedachten was ik de voorste vleugel pen houder in de romp er al uit te slopen. Dit scheelt een hoop werk!

Hahaha mooie vorderingen weer. Inderdaad gewoon even via de vleugel oplossen. Al vliegt hij ook prima zoals hij is hoor. Maar voor t idee...

@jaap
Ik moest eens een nieuw kapje maken; aan de voorkant een lipje gemaakt, aan de achterkant 2 magneten.
Twee ribbetjes voor de kromming gemaakt en gamma-ply gebogen met de hete lucht gun.

a20b73274aceeb842317fc211559225b.jpg

De 4 nokjes aan de zijkant zijn voor de passing omdat mijn romp eens gekraakt is.

Laatst bewerkt:
Even voor de versie 2 biglift. Hoe heb je het kapje gemaakt? Heb je de kromming met een ribbetje gemaakt?

Hallo Jaap, ik heb eerst het berkentriplex van 2 mm boven de fluitketel ruw in vorm gebogen, door middel van stoom. Daar na volgens het model van een rib een raamwerkje gemaakt. En ik denk erover om het vast te zetten met scharniertjes.
Vraagje: Ik breek mijn hoofd over deze twee onderdeeltjes. Geen idéé waar deze voor zijn. Maar weet jij vast wel :D

full

full

full

Laatst bewerkt:
Hahahahah ja leuk he, mijn denkwerk is niet voor iedereen logisch. En zonder tekening al helemaal niet. Ze moeten aan de binnenkant van de wortelrib gelijmd worden. In de vleugel dus. Er past een groene MPX hochstrombuchse in de wortelrib. Daar soldeer je dan je draadjes voor de rolroerservo aan. Dit stukje hout zorgt voor een 'aanslagpunt' voor de mpx stekker. De pinnetjes passen er door, de stekker niet. Kun je m iets strakker verlijmen en dan druk je de stekker er later niet zo makkelijk uit.

Allen bedankt voor de info over het kapje. Ik maak in de v2 een ribconstructietje erbij.

Klepsluiting

Ik heb er hierboven nog even een foto bijgezet, makkelijker word het denk ik niet.

In de romp zitten 2 driehoeken op elkaar verlijmd, een die het deel achter de klep (waar de sleepkoppeling in zit) nog wat meer sterkte geeft en een van balsa waar de magneet in past.
(10mm van HK)

511b8764ac85b04ca28e71e76817b1b1.jpg

Ps. Mijn eerste klep was ook gebouwd zoals die hierboven van Peter.

Hahahahah ja leuk he, mijn denkwerk is niet voor iedereen logisch. En zonder tekening al helemaal niet. Ze moeten aan de binnenkant van de wortelrib gelijmd worden. In de vleugel dus.

Hahah, nou hier was ik dus nooit van mijn leven opgekomen. Thanks. Morgen begin ik aan de vleugel. En de romp heb ik van de week ook even onderworpen aan de kantenfrees. Erg strak zijn de rondingen nu. Scheelt zoveel tijd aan schuurwerk!

Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen met één vleugelhelft. Eerst maar eens alles op volgorde liggen.
full

Daarna eerst de ribben haaks op de onderligger gelijmd, en toen de vullingen er tussen gelijmd.
full

full

Meteen de voorbereiding voor het rolroer maar gedaan.
full

Bovenligger erop,
full

Vleugelpennen even los erin, en Voila, het begint al te lijken.....:D
full

Nu eerst maar even een biertje, en ondertussen genieten van het resultaat tot nu toe!

Tot volgende week.

Laatst bewerkt:
Hmmm, hoe verander ik de koptekst van dit draadje?:confused: Moderator aanschrijven of zo?
"Bouwverlag" staat wel erg knullig.:(

Back