Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

De eerste V2 beta versie vleugel is gefreesd. Nu maar hopen dat alles past [emoji6]

sPEdEtL.jpg

Vy9Zbwk.jpg


Maargoed, das offtopic. Lekker doordouwen!

Ontopic..
Je hebt overigens dezelfde fout gemaakt als ik. De webbings, tussen de liggers horen eigenlijk met de nerf verticaal te zijn. Naja, een ramp is het niet, De vleugel is al sterk zat doordat je vuren ligger gebruikt ipv balsa liggers, maar het hoort eigenlijk andersom ;-)

Toen ik deze fout bij mij ontdekte heb ik later alsnog verticale nerf webbing gemaakt en deze tegen de voorkant van de liggers geplaatst. Zodat ze wel in de D-box constructie zijn opgenomen.
 
Laatst bewerkt:
Zo! :p Goed bezig Jaap. Ga je hier straks weer een draadje voor maken?

Dementie komt bij mij erg vroeg denk ik.:( Had het allemaal gelezen in jou verslag, en nu bega ik dezelfde fout. Zal ze dan ook maar verticaal verlijmen aan de voorkant van de liggers.
 
Zo! :p Goed bezig Jaap. Ga je hier straks weer een draadje voor maken?

Dementie komt bij mij erg vroeg denk ik.:( Had het allemaal gelezen in jou verslag, en nu bega ik dezelfde fout. Zal ze dan ook maar verticaal verlijmen aan de voorkant van de liggers.

Ja daar komt tzt wel weer een draadje van. Over de webbing. Ik weet niet in hoeverre het echt nodig is om dit opnieuw te doen. De originele tekening gaat uit van balsa liggers. Ik vond mijn vleugels ook zonder de extra webbing al gigantische stijf, zwaar en robuust voelen. In mijn gedachten kwam dat door de harde vuren liggers. Het zal ongetwijfeld beter zijn om de webbing rechtop te zetten (d-box constructie), maar in hoeverre je er echt problemen van krijgt als het het niet aanpast. tja. Tis wel weer extra gewicht en werk wat je je op de hals haalt. Succes!
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Ik ben nog lang niet zover, maar heb vast een strijkboutje voor folie gescoord op MP.
Ben er blij mee :p

full


Doet mij tevens alvast nadenken over de kleurstelling die ik straks zal gaan gebruiken. De originele? Of totaal iets anders? Suggesties zijn welkom. Maar voorlopig eerst maar eens de ruwbouw afmaken!
 
Laatst bewerkt:
Een goede foliebout is een zinvolle investering.
Die van mij heeft al heel wat meters gemaakt.
Dit werkt een stuk beter dan met moeders strijkbout :D

Al denken ze daar in China anders over
ARF_zpsee7327c1.jpg
 
Een goede foliebout is een zinvolle investering.
Die van mij heeft al heel wat meters gemaakt.
Dit werkt een stuk beter dan met moeders strijkbout :D

Al denken ze daar in China anders over

Hahahah, leuk plaatje Maarten. Wist niet dat het er daar zo aan toe gaat.
 
Yeahhh, weer een stapje verder. Mijn vrouw heeft net haar bestelde Cameo2 snijplotter binnen gekregen. Kan ik straks mijn eigen reg. nummer en tekst uit oracover snijden voor mijn Big Lift.:D

full
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag mijn Big Lift

Maandag, dinsdag en woensdag, redelijk op tijd uit mijn werk, en nog even zin en tijd om s' avonds verder te gaan met de vleugel. Eerst maar verder gegaan met de beplating, en de verkeerd ingezette webbings (vullingen) maar even zo gelaten voor wat het is, in deze vleugel. In de andere vleugelhelft zal ik ze wel met de verticale nerf gaan verlijmen!

full


Aluminium verbinding bevestigd.
full


Na veel schuur werk, even kijken naar het aanzicht:D
full


En het rolroer bevestigd met twee scharniertjes, maar ik twijfel of het niet beter is met drie!
full


Tot dusver mijn vorderingen tot nu toe!
 
Laatst bewerkt:
Ik raad je aan die verticale webings te plaatsen. Twee liggers, vuren of balsa hebben incorrect verbonden slechts wen fractie van de stijfheid van goed verbonden liggers. En de nerf horizontaal is hardstikke vaud.

In mijn ogen klein werkje grote winst. Overigens is balsa prima, dat hoeft geen triplex te zijn. Zelf gebruik ik in mijn 35% toestellen 4 mm balsa.

Mooi trouwens dat houtbouw. I love iT.

Mark
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Oké heren, Ik ben om! Ik heb uitvoerig het verslag van Arjan gelezen, en volg alle drie (Jaap, Mark en Arjan) jullie advies/raad op! Gelukkig hoef ik maar één vleugelhelft te veranderen en aan te passen, (al zal het niet meevallen), daar de andere nog niet in de maak is! Ben wel blij met advies en raad van een ieder, daar dit voor mij ook een leer proces is.
 
Grappig, een maand geleden zei je: "Ik heb voorlopig alleen maar tijd om zondag' s wat aan de big lift te bouwen i.v.m. drukte op mijn werk!"

En iedereen dacht hier al "ja ja!" ;)

Het gaat hard en mooi met je BL! Proficiat :yes:
 
De ingreep valt wel mee denk ik. Plak de webbings aan de eindlijstzijde en je kunt voor het grootste gedeelte zonder sloopwerk erbij.

Probeer wel je tweede vleugel hetzelfde te bouwen, dus as je de "foute" webbings laat zitten doe dat dan ook bij de andere vleugel. Dan zijn ze constructief gelijk. Dus gewicht is gelijk,maar belangrijker het gedrag m.b.t. doorbuiging onder belasting is dan nagenoeg gelijk. Dit voorkomt rare dingen tijdens het vliegen, b.v. eén vleugel die verder kromt onder belasting dan de ander.

Succes, het wordt mooi en je hebt het tempo er goed in.....

Mark
 
Bouwverslag mijn Big Lift

Vanmorgen eerst maar begonnen met de webbing verticaal te verlijmen aan de vleugelhelft die ik verkeerd had gedaan. Daarna de servo eruitgehaald, en anders erin gezet. Mijn gedachtegang hierachter was, dat als er iets mis zou zijn met de servo, ik er nu beter bij kan, als vervanging noodzakelijk zou zijn. Inmiddels ligt de andere vleugelhelft nu op de bouwplank. Ik heb net de ribben op de vurenliggers gelijmd, en laat het er voor vandaag zo bij. Sociale contacten tijd zo meteen, vandaar.

Webbing's verticaal verlijmd nu
full


En servo anders erin gebouwd, onder toeziend oog van een waaierhandgarnaal;)
full
 
Laatst bewerkt:
Zoals de servo eerst stond vind ik beter ...
De servo zoals die nu staat beweegt makkelijker dan in de andere richting , snap je wat ik bedoel ?
Zo heb je meer speling ...
 
Back
Top