Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Zoals de servo eerst stond vind ik beter ...
De servo zoals die nu staat beweegt makkelijker dan in de andere richting , snap je wat ik bedoel ?
Zo heb je meer speling ...

Hallo Dirk, ja nu snap ik wat je bedoelt De vorige optie die ik had, vond ik visueel ook veel mooier dan hoe het nu zit! Maar dacht eigenlijk bij mij zelf, hoe of wat als een servo defect raakt. Vandaar dus mijn keuze. Ik ga het weer veranderen, naar hoe het in eerste instantie zat. Bedankt voor je advies!
 
Zoals de servo eerst stond vind ik beter ...
De servo zoals die nu staat beweegt makkelijker dan in de andere richting , snap je wat ik bedoel ?
Zo heb je meer speling ...
Kan je ook uitleggen waarom dit zo is?
Ik zie alleen een verdraaiing van 90°
Toch?

bericht verstuurd vanaf een mobiele telefoon en daardoor onbedoeld kortaf zijn of spelfouten bevatten.
 
Kan je ook uitleggen waarom dit zo is?
Ik zie alleen een verdraaiing van 90°
Toch?

bericht verstuurd vanaf een mobiele telefoon en daardoor onbedoeld kortaf zijn of spelfouten bevatten.

Wat Dirk bedoeld is dat de dwars geplaatste servo makkelijk kan gaan "wrikken" door het ongunstige moment. Een servo die in de lengte is geplaatst (zie de vleugels van mijn BigLift) zal minder wrikken omdat de krachten beter worden verdeeld.
 
Over de plaatsing van de servo is al eens een heel topic geweest, met de nodige zin en onzin. Niet alle plaatjes zij er meer maar goed. (Misschien heb ik ze nog ergens)

[post62]

Beschrijft wel de meest zinvolle conclusie. Een servo kun je krachten technisch het beste in de lengterichting plaatsen. Dus in lijn met de trekkracht en niet loodrecht daarop.

Volgens onderstaande foto dus goed. Het maakt daarbij krachten technisch niet gek veel uit of het draaipunt van de hevel "ligt" of "staat"

full


Grz

Mark
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwverslag mijn Big Lift

Hoi Mark, heb je verslag even goed gelezen.
Ik ga hem dus weer zo plaatsen, zoals hij op bovenstaande foto staat.
 
Hi Peter zo heb ik het opgelost:

BigLift15_zps8d91f50f.jpg


Ook makkelijk als je de servo moet vervangen of zo.

Succes met je project en zet hem op :)
 
Wat Dirk bedoeld is dat de dwars geplaatste servo makkelijk kan gaan "wrikken" door het ongunstige moment. Een servo die in de lengte is geplaatst (zie de vleugels van mijn BigLift) zal minder wrikken omdat de krachten beter worden verdeeld.

Bedankt Maarten voor deze verhelderende uitleg :cool:
 
Hi Peter zo heb ik het opgelost

Ook makkelijk als je de servo moet vervangen of zo.


Ja dit kan ook. Je ziet dit ook veel bij ARF . Er is een aandachtspunt je moet kogelgewrichten gebruiken zowel op het roer als bij de servo. Dit hoeft niet als je de liggende methode gebruikt.

Als je de servos liggend monteert met twee alu hoekjes kun je er ook gemakkelijk bij voor onderhoud en of vervanging.

Grz Mark
 
Bouwverslag mijn Big lift

Sinds mijn zomervakantie in augustus eindelijk weer eens een zaterdag vrij:), dus twee dagen lekker aan de hobby geweest! Zaterdag onder de nieuwe cd (The Endless River) van mijn favoriete groep (Pink Floyd) begonnen aan het anders inbouwen van de servo. Ik dacht zelf, wordt veel herstel-sloopwerk, maar uiteindelijk was het klusje zo geklaard! Meteen even de servo getest, want je weet het maar nooit met dat spul wat verscheept wordt vanuit China. Maar doen het allemaal gelukkig:)
full

Daarna de tweede vleugel helft verder afgebouwd met de webbings verticaal ;) verlijmd (deze fout zal mij geen tweede keer overkomen) en alles geschuurd. Wat gaat daar een tijd inzitten. Waardeer des te meer mijn kanten frees, maar gaat in dit geval helaas niet op.

full

Beide vleugels bijna klaar.

Vandaag verder gegaan met bouwen, en heb de breinaalden die ik nog had van Oma zaliger, gebruikt in de vleugel, om het straks in het luikje van de cockpit met elkaar te bevestigen. Zekerheid voor alles.
full


Daarna begonnen met het aftekenen van het midden van de prop-as.
full


Toen de boorgaten van het blok afgetekend, deze kwamen 7 mm meer naar links, zodat ik straks met de prop-as in het midden uitkom van de motorkap. Ik weet nog niet of ik een motorkap bestel, of er zelf één probeer te maken. Daar ben ik nog niet over uit.

Motor even bevestigd.
full


Ook even de prop erop gezet, voor het gezicht.
full


En dan beginnen aan de struts. Ik heb eerst een mal van papier gemaakt met een verloop van 1 graad voor de V-stelling.
full


Uiteraard in Illustrator op de computer gemaakt, een onderlijn horizontaal, en daarna een lijn met 1 graag verschil erboven geplaatst. Uitgeprint op A3 papier, en daarna op een groot vel doorgetrokken. Onder de vleugel geplaatst zodat ik de lengte van de struts kon bepalen.

De struts heb ik gemaakt op de manier van Hoppenbrouwer, waarvoor dank! Begonnen met een stukje hardhout een rond kantje aan te frezen, en klemmen maar in de banschroef :)
full


Versterkt met 1,5 mm staaldraad inwendig, en ziedaar de eerste strut.
full


De tweede exact hetzelfde gemaakt, even passen en ziehier het resultaat van 2 hele mooie dagen. Qua weer, achtergrond muziek en bouwen. Even een paar plaatjes van hoe het toestel er nu uitziet. Kortom, ik ben dik tevreden met het resultaat, tot nu toe :D
full


Duidelijk een hele lichte V-stelling te waarnemen.
full


En de laatste voor vandaag.
full


Nu tijd om op te ruimen, en....... daarna genieten met uitzicht op de kist met een heerlijk biertje erbij! Tot volgende keer.
 
Laatst bewerkt:
Wat een geweldig resultaat! Je gaat snel, zeer netjes en met plezier te werk. Heerlijk om mee te lezen. Ikzelf zou overigens de motor iets hoger geplaatst hebben. Zo te zien zit je prop nu in het midden van het motorschot? Ik zou hem iets boven het midden mooier vinden. Meer in de lijn van de romp. Maarja, das een smaakdingetje denk ik? Verder niets dan lof!

Edit: ohja, vanwaar de afstandsbussen achter de motor?
 
Wat een geweldig resultaat! Je gaat snel, zeer netjes en met plezier te werk. Heerlijk om mee te lezen. Ikzelf zou overigens de motor iets hoger geplaatst hebben. Zo te zien zit je prop nu in het midden van het motorschot? Ik zou hem iets boven het midden mooier vinden. Meer in de lijn van de romp. Maarja, das een smaakdingetje denk ik? Verder niets dan lof!

Edit: ohja, vanwaar de afstandsbussen achter de motor?

Hoi Jaap, dank voor je compliment, maar is zo'n mooi toestel uit jouw hand en ik ga zeker met plezier te werk. Was maar wat blij, dat ik gisteren vrij was dus een dagje extra voor de hobby.

Ja, je hebt een punt. Ik heb daar niet aan gedacht, om het in de lijn van de romp te doen, maar geen nood, ik zal het veranderen! De afstands bussen, heb ik even snel ertussen gezet om te zien hoe het zou staan met de motor erop. De motor komt dadelijk zelf dichter bij de romp, maar was even nu voor het gezicht.
 
Top Peter!! Begrijp me niet verkeerd, je moet lekker doen wat je zelf mooi vindt! Probeer alleen een beetje met je mee te denken ;)
 
Top Peter!! Begrijp me niet verkeerd, je moet lekker doen wat je zelf mooi vindt! Probeer alleen een beetje met je mee te denken ;)

Hoi Jaap, ik begrijp je niet verkeerd hoor, maar in de lijn van de romp, heb je helemaal gelijk! Enne.. ik ben heel erg blij, dat er forumleden zijn, die meedenken en meeleven. Zo bouwen wij eigenlijk gezamenlijk, door advies etc. van allen aan een prachtig toestel.:)
 
Sinds 19 oktober j.l de eettafel in beslag genomen, (met toestemming van vrouwtje) voor de bouw van deze mooie kist, nu alles opgeruimd en weer even wennen aan hoe het toen was, en vrouwtje is :)

full
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag mijn Big Lift

Vanmorgen maar even een paar MPX hochstrombuchse
besteld. Kan ik aankomend weekend hopelijk de vleugels afmaken.
full


Wat er verder nog op het programma staat:
Het landingsgestel maken, verenstaal heb ik al in huis.

De voorruit buigen, al heb ik daar geen enkele ervaring mee, maar zal zien of het gaat lukken.

Met model light (plamuur voor balsahout) de kleine oneffenheden bijwerken.

Motor wat meer in lijn brengen met de romp.. Kortom. ik hoef mij niet te vervelen ;)

En... dan de motorkap. Kopen? Of zelf maken?
 
Laatst bewerkt:
Kap natuurlijk zelf maken!

Koop wat van dat fijmazige schuim (xps of roofmate heet dat geloof ik). Blok schuim op motorschot fixeren. Schuur het blok in vorm. Vervolgens met lamineerepoxy en glasmat mooi indekken. Eindigen met zeer fijnmazig 25gr weefsel. Als de boel is uitgehard kun je het schuim met een oplosmiddel oplossen en daar is je kapje! Beetje plamuren schuren en spuiten! Klaar is kees. Overigens vraag ik me ook af of een BL kapje op deze romp past. Denk t wel, maar geen garantie.
 
De afmetingen van deze biglift zijn iets anders dan het origineel. De originele motorkap past niet.
Als je met schuim een mal wil maken dan deze eerst met bruin inpak tape bekleden, behandelen met was en dan pas lamineren. Niet direct op het schuim lamineren. Vraag me niet hoe ik dat weet ;-)
Houten motorkap kan ook hoor :-)
 
Hoi Jaap, dank voor je compliment, maar is zo'n mooi toestel uit jouw hand en ik ga zeker met plezier te werk. Was maar wat blij, dat ik gisteren vrij was dus een dagje extra voor de hobby.

Ja, je hebt een punt. Ik heb daar niet aan gedacht, om het in de lijn van de romp te doen, maar geen nood, ik zal het veranderen! De afstands bussen, heb ik even snel ertussen gezet om te zien hoe het zou staan met de motor erop. De motor komt dadelijk zelf dichter bij de romp, maar was even nu voor het gezicht.

De Standoffs (afstandhouders) zou ik niet gebruiken maar de motor met de bevestigingsplaat direct op het motorschot schroeven. Anders kom je niet uit met je zwaartepunt en moet er lood in de staart. Bij mij zit het motorschot zelfs iets meer naar achteren.
Die ZG 26 weegt bijna anderhalve kilo.

Het cockpitraam heb ik trouwens geschroefd. Eerst van papier een mal maken en niet te dik plastic gebruiken.

Ik vind dat je mooi secuur werkt!

Succes verder! Grt Maarten
 
Begin al even na te denken over hoe je de motor wil inbouwen.
Je hebt er een intake bend op zitten.
Om het geluid te verlagen kan je ervoor kiezen om de lucht vanuit de romp te laten aanzuigen (door het brandschot). In dat geval kan de motor star op het brandschot.
Als je hem toch naar voren brengt kan je silent blocks gebruiken. In dat geval hou je waarschijnlijk weinig ruimte over tussen het brandschot en de carburator waardoor je daar misschien wat op moet gaan verzinnen.
Vraag is ook hoe ver de motor volgens plan naar voren moet ivm zwaartepunt...
Heerlijke motor trouwens, zeker wanneer je het kunstje voor het starten doorhebt... (kan je me tzt voor aan m'n mouw trekken).
 
Back
Top