Om het werk aan de roosters nog verder uit te kunnen stellen heb de scheepslamp al in elkaar gelijmd en voorzien van verf. De lamp bestaat uit een resin boven- en ondergedeelte, met daar tussenin een doorzichtig gedeelte ( gegoten in epoxy?). Nadat de raakvlakken goed vlak geschuurd waren heb ik ze met UHU Hart aan elkaar verlijmd. Deze lijm had nagenoeg dezelfde doorzichtigheid als het middendeel, dus eventuele kleine kieren werden meteen weggewerkt. Daarna geschilderd met Humbrol 16, en het dakje met dezelfde kleur ( Histor Duizendblad) die ik ook op de andere dakjes gebruik.
Op onderstaande foto's is goed te zien hoe erg deze kleur van zichzelf kan afwijken onder verschillende lichtomstandigheden. De eerste foto is onder TL-licht genomen, de tweede onder een gloeilamp.
Hierna ben ik toch maar met tegenzin aan de roosters begonnen. Ik heb eerst geprobeerd om de kammetjes dunner te schuren, maar zelfs toen lukte het niet om de roostertjes mooi in elkaar te zetten zonder dat er tandjes afbraken. Na even goed gescholden te hebben besloot ik om de 0,7mm dikke abachi dekbeplanking ook hier aan te spreken om te zien of dat beter zou werken, en dat bleek het geval. Mogelijk dat ik straks een paar plankjes te kort kom om de daadwerkelijke dekken af te maken, maar dat is iets voor latere zorg.
Het viel me op dat zelfs de 0,7mm plankjes soms met wat moeite de sleufjes in gingen, de sleufjes zijn dus nog iets smaller dan de aangegeven 1mm.
Hier heb ik al twee roostertjes gemaakt en ben ik bezig met de derde:
Nadat de eerste 4 roostertjes af waren heb ik met notenhouten balkjes het raamwerk gebouwd welke op het halfdek komt te liggen.
En tot slot dit raamwerk op het halfdek gelijmd. De dekplanken worden hier uiteindelijk omheen gelegd. Wand I en L staan hier tijdelijk even opgesteld om te zien welk effect dit heeft, deze worden echter eerst nog beplankt en beschilderd voordat ze definitief vastgelijmd worden.
Ik had gehoopt ook al een begin te kunnen maken aan het galjoendek, maar het maken van de roostertjes is toch tijdrovender dan ik had ingeschat. Aangezien ik morgen voor mijn werk een week van huis moet zal de volgende update nog even op zich laten wachten. In ieder geval wens ik iedereen alvast fijne feestdagen.