Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

De roosters is een issue. Deze worden gemaakt uit strips maple van 1 mm dik, maar zijn soms wat dikker, waardoor ze niet in de uigefreesde 1mm sleufjes passen. Het beste los je dit op door de latjes iets dunner te schuren of door een vierkantje van getande latjes te maken en daar strips van 1 x 3 in te plaatsen zonder tandjes. Het geheel lijmen en na drogen voorzichtig terugschuren op de juiste hoogte.
In de nieuwere dozen zijn roosters ook aangepast naar dit systeem.

Dat is ook de werkwijze die nu met een korte instructie en benodigde latjes zo in de doos zit. :)

Bedankt voor het er nog eens op wijzen! Is voor andere bouwers ook behulpzaam.

Omdat ik nog niet echt zin had om met de roosters aan de slag te gaan heb ik eerst de dekken geplaatst en de galerij afgebouwd.

Als eerste heb ik de abachi dekplanken geplaatst op het hoofddek onder het halfdek, omdat ik daar straks niet meer bij kan. Ik heb besloten om de dekbeplanking niet te behandelen met verf, omdat ik vermoed dat de beplanking onder UV-licht nog wat gaat vergelen en zo een mooie kleur krijgt. Hierna heb ik alle triplex dekdelen op hun plek gelijmd.
full

Hierna ben ik aan de slag gegaan met de galerijen. De galerij aan stuurboord zat al op zijn plek, maar het dakje was nog niet volledig. Ik heb eerst de beplanking aan de achterkant geplaatst.
full

Daarna heb ik van dunnere en smallere abachi dekplankjes het dakje op de deur gemaakt. Dit was een stuk makkelijker te bewerken en plaatsen dan de voorgeschreven 1x4mm plankjes.
full

Hierna heb ik de dakjes geschilderd.
full

Dit heb ik vervolgens herhaald voor de galerij aan bakboord. Nadat beide galerijen op hun plek zaten kon ik de beplanking op het bolle wulf plaatsen.
full

Tot slot heb ik eerst alle zwarte oppervlakken (opnieuw) geschilderd, en daarna alvast de sponningen voor de deuren en de sierstrip voorzien van een gele laag verf.
full

full

Laatst bewerkt:
Om het werk aan de roosters nog verder uit te kunnen stellen heb de scheepslamp al in elkaar gelijmd en voorzien van verf. De lamp bestaat uit een resin boven- en ondergedeelte, met daar tussenin een doorzichtig gedeelte ( gegoten in epoxy?). Nadat de raakvlakken goed vlak geschuurd waren heb ik ze met UHU Hart aan elkaar verlijmd. Deze lijm had nagenoeg dezelfde doorzichtigheid als het middendeel, dus eventuele kleine kieren werden meteen weggewerkt. Daarna geschilderd met Humbrol 16, en het dakje met dezelfde kleur ( Histor Duizendblad) die ik ook op de andere dakjes gebruik.
Op onderstaande foto's is goed te zien hoe erg deze kleur van zichzelf kan afwijken onder verschillende lichtomstandigheden. De eerste foto is onder TL-licht genomen, de tweede onder een gloeilamp.
full
full

Hierna ben ik toch maar met tegenzin aan de roosters begonnen. Ik heb eerst geprobeerd om de kammetjes dunner te schuren, maar zelfs toen lukte het niet om de roostertjes mooi in elkaar te zetten zonder dat er tandjes afbraken. Na even goed gescholden te hebben besloot ik om de 0,7mm dikke abachi dekbeplanking ook hier aan te spreken om te zien of dat beter zou werken, en dat bleek het geval. Mogelijk dat ik straks een paar plankjes te kort kom om de daadwerkelijke dekken af te maken, maar dat is iets voor latere zorg.

Het viel me op dat zelfs de 0,7mm plankjes soms met wat moeite de sleufjes in gingen, de sleufjes zijn dus nog iets smaller dan de aangegeven 1mm.

Hier heb ik al twee roostertjes gemaakt en ben ik bezig met de derde:
full

Nadat de eerste 4 roostertjes af waren heb ik met notenhouten balkjes het raamwerk gebouwd welke op het halfdek komt te liggen.
full

En tot slot dit raamwerk op het halfdek gelijmd. De dekplanken worden hier uiteindelijk omheen gelegd. Wand I en L staan hier tijdelijk even opgesteld om te zien welk effect dit heeft, deze worden echter eerst nog beplankt en beschilderd voordat ze definitief vastgelijmd worden.
full

Ik had gehoopt ook al een begin te kunnen maken aan het galjoendek, maar het maken van de roostertjes is toch tijdrovender dan ik had ingeschat. Aangezien ik morgen voor mijn werk een week van huis moet zal de volgende update nog even op zich laten wachten. In ieder geval wens ik iedereen alvast fijne feestdagen.

Laatst bewerkt:
Zo, ik ben ook weer terug van mijn werkweek in Limburg. Ik moest mijn biologische klok weer even terug laten komen op het normale ritme voordat ik verder kon met de hobby. Inmiddels heb ik een flinke voortgang kunnen maken aan het galjoen.

Als eerste heb ik uit roostertjes het galjoendek opgebouwd. Op onderstaande foto kun je zien dat ik een aantal roostertjes al gebouwd en opgelijmd heb.
full

Hier is te zien dat alle rooster gelijmd zijn. Ik moet nu de buitenkanten afsnijden om de dekranden te kunnen vastlijmen.
full

Nadat de overbodige roostertjes waren afgesneden konden de dekranden worden bevestigd.
full

En hierna werd de curve van de romp afgetekend en uitgesneden.
full

Even kijken of ie netjes wilde passen. Na wat schuurwerk lukte dit heel aardig.
full

Hier heb ik alle ribben van het galjoen op een stuk tape geplakt zodat ze een stukje dunner geschuurd kunnen worden. Ik hoop dat ze hierdoor wat makkelijker in de sleuven van het dek vallen.
full

En tot slot zitten hier de ribben op hun plek. Het dek zit nog niet vastgelijmd.
full

full

Volgende stap wordt het aanbrengen van de beplanking op het galjoen, waarna het dek weer verwijderd wordt en de ribben in de beits gezet worden.

Laatst bewerkt:
Dank je Timber!

Vandaag wat verder gewerkt aan het galjoen. Ik heb de zijbeplanking geplaatst. Ik heb dit niet helemaal gedaan zoals in het boekje en op de tekening staat, maar ik heb er wel voor gezorgd dat het silhouet in ieder geval klopt.

Als eerste de stuurboordzijde. Te zien is dat de beplanking aan de rompzijde nog iets boven het berghout uitsteekt, dit heb ik naderhand gelijkgesneden. Ik had de beplanking opzettelijk iets te ruim gelaten zodat ik het silhouet en de curve precies op maat kon snijden. Het dek zit uiteraard nog niet vastgelijmd. beide voorste ribbetjes moest ik iets smaller maken omdat de beplanking anders een te scherpe hoek moest maken naar de punt van het galjoen toe.
full

Hier is het bovenaanzicht van het galjoen met beide zijplaten op hun plek. Het dek is verwijderd zodat ik alles nog goed na kon lijmen.
full

Ik kan het galjoen nu nog niet verder afmaken. Voordat hij gebeitst kan worden moet eerst de reling er nog op, en die kan er pas op wanneer de groene verschansing op de romp zit. Die verschansing kan ik echter pas plaatsen wanneer de zwarte dekwanden met deuren op de rest van de dekken geplaatst zijn. Dat wordt dus de volgende stap.

Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik het eerste dekwandje 'af'. Waarom dit tussen aanhalingstekens staat zal later deze post duidelijk worden.
Als eerste werden de lasergesneden sponningen op hun plek gelijmd. Hierna volgde de waterafwijzer bovenop de sponningen, en daarna werd het wandje beplankt met 1x4mm plankjes. Ik heb ook meteen uit dunnere strookjes de raamkozijntjes meebeplankt omdat deze anders naar mijn zin te diep kwamen te liggen. Je ziet ook dat ik de scharnieren op de deurtjes heb gelijmd.
full

Vervolgens heb ik de wand en de deurtjes geschilderd en samengevoegd. Hier zie je meteen waarom 'af' tussen aanhalingstekens staat, want ik ben vergeten om eerst de sloten op de deuren te maken voordat ik ze monteerde. Moet dus nog gebeuren. Daarnaast is er op de bouwtekening te zien dat de raamkozijntjes voorzien zijn van kleine standbeeldjes, deze kan ik echter niet vinden in het pakketje resindelen, en ik kan ze op foto's van het echte schip en het revell model ook niet ontdekken. Nu weet ik dat het revell model ook niet volledig is, en dat de echte batavia ook continu verbouwd werd, maar ik vraag me wel af waar die beeldjes op de tekening dan vandaan komen...
full

Ik heb het onderdeel even op het model gezet om te kijken hoe zichtbaar de ruimte achter de ramen is. Sowieso heb ik het dek achter de ramen zwart geschilderd, maar mogelijk dat ik er nog wat 'glasplaatjes' achter maak in dezelfde stijl als de ramen in de galerij.
full

Tot slot heb ik me weer even gebogen over het galjoen. Bij het graven in de zak met resindelen kwam ik het boegbeeld tegen, en ik besloot om hem dan toch maar meteen te ontdoen van gietresten en hem pasklaar te maken. Met wat trial-and-error past hij nu mooi op zijn plek. Hij zit natuurlijk nog niet vastgelijmd, eerst moet hij nog geschilderd worden en moet de rest van het galjoen afgebouwd worden.

Je ziet ook dat het houtsnijwerkje even op zijn plek zit. Ziet er erg mooi uit maar de lasergravure zit maar aan één kant, de andere kant moet zelf uitgesneden worden. Ik ben aan het overwegen om dit houtsnijwerkje in 3D na te tekenen en hem bij Shapeways te laten 3D-printen in het materiaal frosted-ultra-detail. Op die manier kan het allemaal een stuk fijner bewerkt worden en kloppen beide zijdes direct. Hiervoor moet ik wel even een 1:1 scan maken van het onderdeel of de tekening. Of het moet zo zijn dat Hans of Erik mij kunnen helpen aan een plaatje van het onderdeel zoals hij naar de lasersnijder gaat?
full

In ieder geval was dat het weer voor vandaag, ik duik weer even het internet op om uitsluitsel te krijgen over de houtsnijwerkjes bij de raamkozijnen.

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels bericht van Hans voor wat betreft de beeldjes voor de raampjes, en heb ook beeldmateriaal gevonden waar ze op te zien zijn. Ze zitten niet meegeleverd in de kit omdat ze te klein zijn om te kunnen maken uit resin ( is ook te zien als je de grootte van de raampjes vergelijkt met mijn duim), maar mogelijk dat ik wat andere deeltjes kan bewerken om ze alsnog toe te voegen. De mogelijkheden bekijk ik hier nog even.

Inmiddels heb ik wel het boegbeeld voorzien van een kleurtje. Ik ben erg tevreden over het resultaat. Hij zou nog wat bozer mogen kijken maar in grote lijnen klopt het heel aardig. Bij het origineel zit de staart in het verlengde van het lichaam en boven het houtsnijwerk vast, maar in deze schaal is dat niet te doen dus zit hij hier langs de rechter achterpoot van de leeuw. Echte hobbyisten zouden de staart er vanaf kunnen snijden en hem uit dun hout kunnen maken en alsnog langs de spriet lijmen, maar ik hou het zo. Het boegbeeld zit uiteraard nog steeds niet vastgelijmd.
full
full

Laatst bewerkt:
Hallo mede Bouwers.
Prachtig dit verslag van de Batavia ,gaat het nog verder ik geniet er van en leer er ook van .
Vandaag de kiel gelegd voor de Bounty van Amatie ,prachtig verzorgd maar ik moet wel Italiaans leren ,jammer geen Nederlandse beschrijving jammer wand de kwaliteit is perfect goed en verzorgd.
groeten John

Na overleg met Hans heb ik bij hoge uitzondering de beschikking gekregen over de digitale tekening van het boegornament. Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan en heb hem om weten te zetten in een 3D-model. Deze wordt ergens in de komende weken uitgeprint door Shapeways, en dan kan ik zien in hoeverre mijn poging gelukt is.

Overigens is er vrij weinig mis met het originele deel, ik weet echter zelf dat ik het originele deel waarschijnlijk sneller sloop dan dat ik hem netjes kan bewerken, vandaar de vervanging.

Laatst bewerkt:
Back