Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Voor de lezers hierbij de tekening zoals die in de doos op blad vier staat:Bedankt mannen!
Ondertussen heb ik een begin gemaakt aan de galerij aan stuurboord. Dit was wel even een doordenkertje. In het onderste deel wat contact maakt tegen de romp ( deel g1) was geen sleuf voorzien voor het achterste spantje g5. Dit is waarschijnlijk niet gedaan omdat op dat deel spant g5 daar maar half op deel g1 valt. Hierdoor moest het spant daar wel iets ingekort worden. Aan de voorzijde heb ik deel g3 doormidden gesneden ( met 1,5mm materiaal er tussenuit gesneden) om hem te laten passen tegen het horizontale deel g6. Ik heb hem niet echt volgens de beschrijving gebouwd omdat er bijvoorbeeld voor deel g4 twee sleuven waren voorzien die helemaal niet worden gebruikt ( de voorste sleuven op zowel deel g1 als g2).
Dit zal voor veel lezers helemaal niets zeggen, maar ik gok dat Hans en Erik wel weten wat ik bedoel.
Uiteindelijk is het toch mooi gelukt vind ik zelf.
![]()
![]()
Ik wil dit deel nu eerst gaan beplanken vóór ik hem op de romp plaats. In de bouwbeschrijving staat echter niet welke planken hiervoor gebruikt moeten worden. Ik zit er aan te denken om hier de abachi dekbeplanking voor te gebruiken, omdat deze het meest overeenkomt met de bouwtekening. Ik weet echter niet of ik daarna wel genoeg planken overhoud om de dekbeplanking te maken. Misschien weten @*Hans* of @eagter dit? En ik weet ook niet goed welk plankje ik moet gebruiken voor de gele bovenzijde van de galerijramen. De sierlijsten aan de boven en onderzijden van de galerij zelf zijn voor mij ook een mysterie, worden dit planken of moet ik deze gewoon op de romp schilderen?
In ieder geval heb ik ook de plankjes geschilderd die boven het gebeitste deel van de romp komen, waarboven weer groene planken komen. Om even een idee te krijgen van alle kleuren zit het groene hier op een verfmengstaaf.
![]()