Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Voor dat je nooit zo een schip gemaakt hebt, gaat het je verrekte goed af Danny, ik neem mijn Petje af voor dit werk.

Bedankt mannen!

Ondertussen heb ik een begin gemaakt aan de galerij aan stuurboord. Dit was wel even een doordenkertje. In het onderste deel wat contact maakt tegen de romp ( deel g1) was geen sleuf voorzien voor het achterste spantje g5. Dit is waarschijnlijk niet gedaan omdat op dat deel spant g5 daar maar half op deel g1 valt. Hierdoor moest het spant daar wel iets ingekort worden. Aan de voorzijde heb ik deel g3 doormidden gesneden ( met 1,5mm materiaal er tussenuit gesneden) om hem te laten passen tegen het horizontale deel g6. Ik heb hem niet echt volgens de beschrijving gebouwd omdat er bijvoorbeeld voor deel g4 twee sleuven waren voorzien die helemaal niet worden gebruikt ( de voorste sleuven op zowel deel g1 als g2).

Dit zal voor veel lezers helemaal niets zeggen, maar ik gok dat Hans en Erik wel weten wat ik bedoel.
Uiteindelijk is het toch mooi gelukt vind ik zelf.
full
full

Ik wil dit deel nu eerst gaan beplanken vóór ik hem op de romp plaats. In de bouwbeschrijving staat echter niet welke planken hiervoor gebruikt moeten worden. Ik zit er aan te denken om hier de abachi dekbeplanking voor te gebruiken, omdat deze het meest overeenkomt met de bouwtekening. Ik weet echter niet of ik daarna wel genoeg planken overhoud om de dekbeplanking te maken. Misschien weten @*Hans* of @eagter dit? En ik weet ook niet goed welk plankje ik moet gebruiken voor de gele bovenzijde van de galerijramen. De sierlijsten aan de boven en onderzijden van de galerij zelf zijn voor mij ook een mysterie, worden dit planken of moet ik deze gewoon op de romp schilderen?

In ieder geval heb ik ook de plankjes geschilderd die boven het gebeitste deel van de romp komen, waarboven weer groene planken komen. Om even een idee te krijgen van alle kleuren zit het groene hier op een verfmengstaaf.
full

Laatst bewerkt:
Hoi Danny, ik volg je verslag al vanaf het begin en het ziet er allemaal bijzonder goed uit, helaas weet ik geen antwoord op je vragen omdat ik het schip niet ken, maar Hans of Erik kunnen je daar zeker bij helpen denk ik.

Ik heb wel een vraag over de waterlijn, deze loopt niet mooi door waar hij het berghout raakt bij boeg en achterschip, (zie foto), Ga je dit nog aanpassen?

Bedankt mannen!

Ondertussen heb ik een begin gemaakt aan de galerij aan stuurboord. Dit was wel even een doordenkertje. In het onderste deel wat contact maakt tegen de romp ( deel g1) was geen sleuf voorzien voor het achterste spantje g5. Dit is waarschijnlijk niet gedaan omdat op dat deel spant g5 daar maar half op deel g1 valt. Hierdoor moest het spant daar wel iets ingekort worden. Aan de voorzijde heb ik deel g3 doormidden gesneden ( met 1,5mm materiaal er tussenuit gesneden) om hem te laten passen tegen het horizontale deel g6. Ik heb hem niet echt volgens de beschrijving gebouwd omdat er bijvoorbeeld voor deel g4 twee sleuven waren voorzien die helemaal niet worden gebruikt ( de voorste sleuven op zowel deel g1 als g2).

Dit zal voor veel lezers helemaal niets zeggen, maar ik gok dat Hans en Erik wel weten wat ik bedoel.
Uiteindelijk is het toch mooi gelukt vind ik zelf.
2015-11-27%2021.56.20.jpg

2015-11-27%2022.34.01.jpg

Ik wil dit deel nu eerst gaan beplanken vóór ik hem op de romp plaats. In de bouwbeschrijving staat echter niet welke planken hiervoor gebruikt moeten worden. Ik zit er aan te denken om hier de abachi dekbeplanking voor te gebruiken, omdat deze het meest overeenkomt met de bouwtekening. Ik weet echter niet of ik daarna wel genoeg planken overhoud om de dekbeplanking te maken. Misschien weten @*Hans* of @eagter dit? En ik weet ook niet goed welk plankje ik moet gebruiken voor de gele bovenzijde van de galerijramen. De sierlijsten aan de boven en onderzijden van de galerij zelf zijn voor mij ook een mysterie, worden dit planken of moet ik deze gewoon op de romp schilderen?

In ieder geval heb ik ook de plankjes geschilderd die boven het gebeitste deel van de romp komen, waarboven weer groene planken komen. Om even een idee te krijgen van alle kleuren zit het groene hier op een verfmengstaaf.
2015-11-27%2022.40.38.jpg
Voor de lezers hierbij de tekening zoals die in de doos op blad vier staat:

Galerij_zpsulutpfhy.jpg

Dit geeft info over de gebruikte nummers. De deeltjes G4 worden onder een hoek geplaatst en hebben daarom geen gleuf in G1.
Inkorten van G3 zou in theorie niet nodig zijn. De galerij is vanuit scratch opgebouwd en daarna op tekening gezet. Het zou dus moeten passen. Uiteindelijk is het je toch wel gelukt. De gele sierlijstjes onder en boven de galerijen zijn in feite gewoon een dun stripje hout van 1 x 1 mm (of kleiner) wat je erboven plakt. Hier wreekt zich misschien het feit dat het model eerst als scratch gemaakt is en daarna tot kit omgevormd. Dingen die ik er als vanzelfsprekend opgezet heb staan niet altijd op tekening.

In de bouwbeschrijving staat vermeld dat de galerij beplankt wordt met latjes 1 x 4 mm - in het tekstkadertje bij de foto van de galerij als frame (zie achtergrond tweede foto van Danny). Het kan zijn dat dit in de eerste beschrijving nog niet zo genoemd was.

Bedankt hans. Ik zal eens even gaan knutselen aan de galerijen.

In de tussentijd heb ik de ramen van de spiegel gemaakt.
Eerst moest er een stukje folie ingesneden worden om het glas in lood te simuleren. Hiervoor heb ik het meegeleverde stukje millimeterpapier gemarkeerd met potloodstreepjes. De streepjes staan in de breedte op 2mm van elkaar, en in de hoogte 30mm. Hierna heb ik de folie inclusief millimeterpapier vastgetaped aan mijn bureau. De lijnen zijn met een mesje ingekerfd. Op 30mm verticale afstand verspringen de lijnen 10mm.
De drie horizontale lijnen heb ik ingekerfd op de 5mm afstand van elkaar.
full

Vervolgens heb ik eerst zwarte verf in de lijnen gesmeerd en de verf aan het oppervlak weer weggeveegd. Daarna heb ik met wat grijze verf een waas aangebracht. Dit simuleert een lichte stoflaag en zorgt ervoor dat je niet in de lege ruimte achter de ramen kunt kijken. Daarna heb ik het folietje achter het lasergesneden galerijdeel gelijmd, nadat ook die eerst van kleur werd voorzien. Je ziet dat ik voor de verduidelijking het deel even voor een witte en zwarte achtergrond hou om te laten zien wat het effect is van de grijze laag.
full

full

Het ziet er buiten het schip misschien wat overdreven uit, maar opgelijmd geeft het een heel mooi effect:
full

Ik twijfel nu of ik eerst de rode/gele stroken op de romp lijm, of verder ga met de galerijen.

Laatst bewerkt:
Erg mooi, begint al een aardig scheepje te worden. Vooral dat detail van de waterlijn vond ik erg grappig. Het viel mij ook al op en ik dacht dat je dat bedoelde met verf dan onder het tape was doorgekomen ;)
Ga zo door!

Dank!

Ik ben weer wat verder gekomen. Als eerste heb ik de galerij voorzien van beplanking. Aan de onderzijde sluiten de planken met de naden tegen elkaar aan, aan de bovenzijde overlappen ze. Flink priegelwerkje maar ik ben vrij tevreden. De kleine inham in het dakje is opengelaten om daar het bovenste berghout in te laten vallen.
full

full

Vervolgens al een gedeelte geschilderd. Het ziet er nog vrij kaal uit, maar dat is omdat de gele sierstrips en de resin ornamenten nog niet op hun plek zitten. Die komen er op te zitten wanneer ik het resin op de rest van de romp aan ga brengen, en dat gebeurt pas als de groene verschansing op de romp geplaatst is.
full

Aan stuurboord heb ik de rode en gele sierstrips aangebracht, en een gedeelte uit het bovenste berghout gesneden om wat meer ruimte te hebben om de galerij mooi uit te lijnen. De binnenkant heb ik zwart geschilderd. Ook is te zien dat ik de lasergesneden gebogen vensterbank onder de ramen aan heb gebracht.
full

full

Hierna heb ik de rechter galerij op het model gelijmd. ( de kanonnen zitten hier tijdelijk ook weer even ingepast, altijd leuk om even de voortgang te bewonderen.)
full

Ik heb de beplanking op de luizenplecht geplaatst en de deuren gemaakt en ingelijmd. De boegspriet is tijdelijk geplaatst om het dek mooi aan te kunnen laten sluiten. Ik twijfel nog een beetje wat ik aan moet met de dekbeplanking. Ik vind het allemaal nog erg licht maar durf de boel niet goed in te kleuren. Ik heb hier twee potjes acrylverf staan ( Tamiya XF-52 flat earth en XF-53 neutral grey) die ik samen zou kunnen mengen en verdunnen om daar de planken mee te bewerken, maar dat ga ik eerst even op een proefstukje doen.
full

Als laatste voor vandaag is hier te zien dat het dek nu tot bijna tegen de rand is geplaatst. De frames zijn weggebroken om hier dunne verticale latjes tegenaan te lijmen. Ik moet nog even goed uitzoeken welke latjes hier precies voor gebruikt moeten worden. Hier is ook te zien dat ik bezig ben de rode en gele sierlatten op te lijmen.
full

Ik heb inmiddels ook geprobeerd om roostertjes te maken met de meegeleverde strips, maar ik krijg het niet voor elkaar zonder de tandjes op de kleine kammetjes af te breken. Nog even goed kijken hoe ik dit precies aan ga pakken. Als de roostertjes uiteindelijk gelukt zijn kan ik het galjoen afbouwen.

Laatst bewerkt:
Back