Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Ook namens mij in 2014 veel bouw plezier en een goede gezondheid
en wat minder sores op het forum ik ben hier om te genieten gr Ton :proost:

Nieuwjaarswensen

Aan alle bouwers van de Victory ( Nederlanders en Belgen) wensen Prutske en zijn baasje Roger jullie een fijne eindejaarsperiode en een voorspoedig 2014
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedoel er niks verkeerd mee hoor, vondt het alleen opvallend, een beetje selektief. Maar dat mag hoor.
Hoop me zo voldoende verantwoord te hebben.

200% bijboten

Omdat de beschilderde versie van de “Victory” mij ook wel aanspreekt maar ik nu eenmaal heb gekozen voor de
gebeitste uitvoering, heb ik in een slapeloze nacht bedacht dat ik alle bijboten apart wil gaan maken en deze
volgens de aanwijzingen in afl. 9 en 119 te gaan schilderen.
Om de details beter te laten uitkomen heb ik gekozen om deze 2 x zo groot te maken dan heeft het wat meer
volume en als alle bijboten klaar zijn wil ik ze apart diagonaal van groot naar klein op aparte standaard opstellen.
hoe heb ik dit aangepakt ?
De originele gelaserde houten bouwplaat van de 18 voet Kotter heb ik op mijn printer gelegd, instelling gewijzigd
naar 200%, een print gemaakt op een A4 stickervel (Merk: Avery) en deze weer geplakt op een 4 mm multiplexplaat
(denk ook even aan de beide messing roosters mee te vergroten) en lekker ouderwets met de figuurzaag de 100%
vergrote delen uitgezaagd, verder gewoon simultaan de bouwbeschrijving gevolgd.
De 200% uitvoering heeft nog geen bodemlatten omdat deze een andere kleur krijgt (zie afl. 9 en 119)

wordt vervolgd, gr A3

nb. aflevering 6 heb ik opnieuw moeten bestellen omdat de Barkas al twee jaar gereed op de helling ligt te wachten
en ik dus geen originele gelaserde houten bouwplaat van de Barkas meer had.

op de foto's:de kleine is origineel en de grotere 100% vergroot.

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Adri, erg mooi wat je hier laat zien. Maar ga je alle bootjes vergroten naar 200%, want dan betwijfel ik of je barkas en pinas nog wel op de kuil passen?? De kotter die je hier laat zien is het kleinste bootje. De barkas is bijna twee x zo groot.

Volgens mij komen de vergrootte bijboten niet op de kuil, maar op een aparte standaard te staan. (post 2032)

Adri, erg mooi wat je hier laat zien.

Inderdaad Pietsan, wat Germt al opmerkte de 200 % bijboten ga ik op een aparte standaard
diagonaal opstellen maar dan wel geverfd in de originele matte kleuren.(afl. 9 en 109)
Bij de 100 % bijboten sta ik nog in twijfel als ik die boven de kuil ga plaatsen en als ze er al
komen te staan dan worden ze niet vastgelijmd zodat ik ze altijd er af halen kan.

gr. Adri

ps. lukt het al een beetje op met je loodgieterswerk van de cross section? ;)

Ik vindt het wel een interessant idee, die grotere bijboten helemaal in detail en goede kleuren:cool:

A3,
Ben benieuwd wat jij verstaat onder de "juiste kleuren" ?
De kleuren die DeAgostini hanteert komen helemaal niet overeen met foto's die je overal op internet tegenkomt.
Welke ga je hanteren ?
Jan Zwart

A3,
Ben benieuwd wat jij verstaat onder de "juiste kleuren" ?

Tja, ik had aangenomen dat DeAgostini de juiste kleuren voor elk van de bijboten had gehanteerd in Afl. 9 en 119.
Maar ik begrijp uit jou reactie dat dit niet zo is, ik ben echter zeer zeker iemand die autentieke kleuren aan wil houden,
heb jij een suggustie of zoekterm waar ik op kan Googelen.

alvast bedankt Jan, gr. A3

Laatst bewerkt:
Back