Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Fixeren zeilen van de Grote Ra (Afl. 108 e.v.)

Het fixeren van de 3 zeilen aan de grote Ra (zie ook: fokkenmast fixeren Blz. 130 # 1949) zou enige moeilijkheden op kunnen leveren omdat er niet genoeg ruimte onder de kiel aanwezig is om de “omloopdraad” te fixeren.
Omdat dit een absolute voorwaarde is, anders zouden de ra’s alsnog kunnen verschuiven en heeft de omloopdraad geen zin.
Ik heb dit opgelost door zowel aan Stuurboord, als aan Bakboord 1 x een knopspeld door de omloopdraad heen net onder de traptreden vast te zetten, en even een licht tikje met de mini-hamer na te geven. (Zie foto)
Je zou bij wijze van spreken zo je schoonmoeder/vrouw/vriendin/buurvrouw de voetpaarden in kunnen sturen,
om je behulpzaam te zijn met het lopend want (Safety First).

succes A3
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lopende want aan Zeil en Ra >>>>>>Afl. 108; Blz. 10 t/m 13; Afb. 1 t/m 19

Bij het aanbrengen van de Gordingen,Geitouwen en Toppenaten ( zie blz. 11 B;C;D;E;F;G) is het noodzaak dat de onderzijde
van het Zeil horizontaal t.o.v. het dek ligt.Ook moeten de gordigen C en D gelijkmatig aangespannen zijn.
Het is daarom van belang dat de onderzijde van het zeil vooral de Gordingen C en D zowel aan bakboord als aan stuurboordzijde
op een lijn, horizontaal en gelijkmatig aangespannen liggen met het dek, VOORDAT deze aan de nagelbanken gefixeerd worden.
Als hulpmiddel gebruik voor deze exercitie een stuk rondhout diam. 15 mm die ik, nadat ik alle vier de gordingen door de
4/1 blokken aan de achterkant van het zeil heb doorgehaald, over de gehele zeilbreedte tussen deze gordingen en het zeil leg.
De vier gordingen kan ik nu, gelijkmatig aangespannen, aan de nagelbanken fixeren.
Ik trek de onderzijde van het zeil een “ietsjepietse” omhoog en laat het rondhout liggen totdat ik de 3 blokken aan de
onderhoeken gespannen heb.

Succes A3

full

Eind van dit jaar, verwijder ik het fotoalbum van de Victory omdat ik anders geen foto's meer kan plaatsen in andere verslagen. Dit omdat ik aan mijn max. van foto's kom. Dus als iemand nog gebruik wil maken van het album dan heeft u nog een week of vier!
Het vervelende van het verwijderen van een album is, dat de foto's ook uit het verslag worden verwijderd, maar het is nou eenmaal niet anders.

Eind van dit jaar, verwijder ik het fotoalbum van de Victory omdat ik anders geen foto's meer kan plaatsen in andere verslagen.

Als ik zo kijk zit je aan 585 foto's Piet, en je mag er toch 750 hebben? Tenzij je nog privé albums hebt die wij niet zien heb je dus nog wel even wat speling.

Jij gebruikt de foto albums uitsluitend voor bouwverslagen. Als je een verzoek doet aan Robert (via PB of email robert@modelbouwforum.nl) dan kan hij je meer foto's toestaan.
Als zo'n album verwijderd wordt degradeert dat het verslag en dat moeten we niet willen. Dus doe niets onomkeerbaars voordat alle mogelijkheden uitgeprobeerd zijn, ook als het even duurt. Trek desnoods nog even aan de bel.

Groet,

Ad

Groet,

Ad

Piet

De foto's van de VIC, heb ik allemaal gedownload, dus voor mij is dat geen probleem.
Als er andere zijn die informatie uit je foto's willen halen, kunnen ze dit ook doen, en als je de foto niet meer nodig hebt, kun je hem gewoon wissen.

Zo doe ik dat tenminste, kijk een foto van de spanten bouw of de beplanking, zal ik niet meer bewaren, die zijn allemaal weg.

Maar van het optuigen van de zeilen en masten, die gebruik ik nog dagelijks, ook omdat ik merk dat de boven kamer soms niet meer zo goed mee wil, en dan is een foto van jouw VIC een hele goede uitkomst.

Het zelfde doe ik nu ook met de dwars doorsnede, en ik heb daar een hoop plezier van.

Piet ga zo door, je hebt tenminste één fanatieke volger.

Maar van het optuigen van de zeilen en masten, die gebruik ik nog dagelijks

Een andere oplossing is om het verslag in zijn geheel te bewaren. Dat moet je dan wel per pagina doen via printen. Nadat je een printopdracht hebt gegeven kiezen voor pdf opslag in plaats van echt printen. Dat betekent natuurlijk wel dat je alle berichten bewaart, ook die je niet interesseren. Voordeel is dat je naast de foto's ook de verklarende tekst opslaat om later terug te kunnen lezen.

Maar het vraagt wel even experimenteren, want niet alle browsers gaan hier hetzelfde om. Bij Firefox wordt het beeld zodanig verkleind dat het op een A4 past. Bij Chrome is me dat nog niet gelukt, en moet je de print op iets van 70% zetten om de volle breedte te krijgen. Andere browsers heb ik niet geprobeerd, maar het zal altijd wel 1 van deze 2 varianten zijn.

Groet,

Ad

Jij gebruikt de foto albums uitsluitend voor bouwverslagen. Als je een verzoek doet aan Robert (via PB of email robert@modelbouwforum.nl) dan kan hij je meer foto's toestaan.
Als zo'n album verwijderd wordt degradeert dat het verslag en dat moeten we niet willen. Dus doe niets onomkeerbaars voordat alle mogelijkheden uitgeprobeerd zijn, ook als het even duurt. Trek desnoods nog even aan de bel.

Groet,

Ad

Groet,

Ad

Ad, bedankt voor je uitleg. Ik heb inderdaad nog wel wat foto's te gaan, maar ik maak veel foto's, omdat die vaak meer zeggen dan woorden.
Ik zal in ieder geval wachten tot ik aan de 750 zit en dan vraag ik wel hoe het verder moet. Dus ik wacht met verwijderen tot er niets anders opzit.

Ik zal in ieder geval wachten tot ik aan de 750 zit en dan vraag ik wel hoe het verder moet.

Ik zou dat voor zijn Piet, dat voorkomt dat je straks weer vast komt te zitten. Dus ik zou het nu al aankaarten bij Robert. Die reageert ook niet altijd onmiddellijk op dit soort verzoeken, want het forum is een behoorlijke belasting voor hem naast zijn reguliere werk en gezin. Dus zou ik proberen te voorkomen dat je later in tijdnood komt.

Groet,

Ad

Dag allemaal
Ik ben druk doende om de ra"s en de zeilen te monteren. Maar ondervindt moeite met de benamingen van de zeil en mastdelen.
Kan iemnd mij helpen met een overzicht waarin de mast- ra- en zeilbenamingen voor de Victory duidelijk worden geillustreerd.
Bij DeA. staan natuurlijk wel de afzonderlijke delen benoemd, maar ik mis een totaal overzicht.
Vriendelijke groeten
HenRie

welk zeil zit waar ?

Dag allemaal, Ik ben druk doende om de ra"s en de zeilen te monteren.

Hoi HenRie,
Ik zat eigenlijk met hetzelfde probleem "ik kon door de zeilen de boot niet meer zien".
Ik heb ergens deze afbeelding van het Internet geplukt, alleen weet ik niet meer waar.
door het uploaden is de afbeelding wel erg klein geworden, als je me even een PB'tje
stuurt met je emailadres dan kan ik hem wel even sturen op A4 formaat,dan kun je ook
inzoomen.

Gr. A3

full

Hoi HenRie,
Ik zat eigenlijk met hetzelfde probleem "ik kon door de zeilen de boot niet meer zien".

HenRie,

Heb op het internet nog wel dit kunnen vinden:
De benamingen in het tuigage-/zeilplan van een viermaster.
De masten van voor naar achter, de stengen en zeilen van onder naar boven:
zie:
Windjammers (even doorscrollen)

A3

Bedankt a3seidel voor je uitvoerige informatie, de afbeelding met de benamingen had ik ook al eens gesignaleerd en afgedrukt, maar ik weet ook niet meer waar.
Het Windjammr overzicht is ook heel uitvoerig, heel bruikbaar.
Ik moet er toch wel uitkomen.
Groetjes, HenRie

Beste mensen, vanaf het begin ben ik bezig met de bouw van de Victory. Twee tussentijdse verhuizing hebben de bouw aardig gestagneerd. Ik heb de draad nu weer opgepakt en ben bij deel 29. De echte Victory is ook in ong. acht jaar gebouwd dus ik heb de tijd nog. Ik ben blij met de methode om dit forum op te slaan en ga daar ijverig mee aan de sla om alle waardevolle tips van jullie te bewaren. Met Firefox en PDF-creator gaat dat heel goed. Hij slaat dan een hele pagina van het forum in één keer op. Succes met de bouw allemaal. Het regent toch buiten.

Beste mensen, vanaf het begin ben ik bezig met de bouw van de Victory.

Welkom terug aan boord Martin,
ik heb nog zo'n 11 afleveringen te gaan( ± medio Februari),en verdwijn dan naar een ander lijntje.
Mocht je in de toekomst nog vragen hebben of problemen ondervinden dan kan je me altijd een
PB'tje sturen dan krijg ik via mijn gewone mail altijd wel een seintje.
Dit geldt ook voor andere medebouwers van de "DeAgostini-Victory"bouwers, en ook voor de vele "Gastlezers"
geldt dit echter die moeten zich eerst even aanmelden (= kostenloos !!) om mij een PB'tje te kunnen sturen.

A3

Opstellen van de kanonnen op het bakdek Afl. 108; Blz. 13; afb. 1+2

Hier mijn voorbeeld om de beide extra 12 ponders aan het bakdek vast te sjorren middels een talie.
Omdat je maar beperkte mogelijkheden achter de wanten hebt, heb ik de beide Kannonen eerst op een stukje hout in de bankschroef voor-gemonteerd.
Eerst 2 gaten van 0,5 mm onder 45 Graden geboord op een steek van 55 mm om de twee dek-oogbouten enige steun te geven bij het aanspannen van de talie, en daarna de complete unit op het bakdek geplaatst.
Door middel van een kruisband over de loop van het kanon heb ik deze nog extra vast gezet.

succes A3

full
full
full
full
full
full

Victory bouwers,
Geruime tijd heb ik getwijfeld of ik ook een volledig bouwverslag zou publiceren. Dat heb ik niet gedaan omdat dat meer van hetzelfde zou zijn geworden, heb ik altijd gedacht en daar zit niemand op te wachten.
Langzamerhand ben ik erachter gekomen dat ik t.o.v de handleiding van DeAgostini wel erg veel dingen heb veranderd. Volgens mij beter in overeenstemming met het voorbeeld op schaal 1:1 in Portsmouth. Ik heb daarom besloten toch een bouwverslag te starten, maar dan in de vorm van het rapporteren van de wijzigingen die ik heb aangebracht in mijn model t.o.v. De handleiding van DeAgostini.

Bezoekers van de modelbouwersdag (26-10-2013 te Barneveld) hebben mijn model reeds kunnen zien.
00-Ontmoetingsdag_zps74392227.jpg

Belangstellenden wil ik daarom verwijzen naar mijn verslag:
“Aanpassingen aan DeAgostini's HMS Victory”.

Jan Zwart

Ik wil nu niet vervelend zijn, maar de vingerlingen van het roer zouden op de koperen beplating niet van puur ijzer moeten zijn, dit omdat ijzer op koper voor een snelle erosie zorgt. ik zou ze zoals veel Victory bouwers in Engeland dan ook koperkleurig schilderen, daar is recentelijk een goede discussie over geweest.
Is maar een suggestie hoor, ziet er verder inderdaad héél netjes uit;)

Back