Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Zie je daarom mag ik Germt nou, altijd even de knuppel in het hoender hok.
Heerlijk het zien zoals het hoort :p :D gr Ton

Is geen knuppel hoor Ton:)
Ik ben zoals gezegd mij aan het inlezen in de Engelse scheepsbouw uit de Nelson periode omdat mijn Agamemnon uit die periode komt.
Moet zeggen dat ik al veel info in mijn archief heb kunnen opslaan.
De koperen beplating schijnt toen al voor behoorlijk wat problemen te hebben gezorgd.
Koper, ijzer en zout water schijnt niet goed op elkaar te reageren, vandaar de wijziging van de vingerlingen qua materiaalsoort.
Daarom waren die vaak ook in koper kleur geschilderd.
Ik ga het even opzoeken op het andere forum.
FF knippen en plakken en hatseflats klaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, handig als je e.e.a.op een ander forum snel kunt terug vinden.

Mijn opmerking ging om de vingerlingen van het roer op de koperen beplating.
Eerst de foto vooraf
full

Dan de opmerking:
On a point of historical accuracy the Pintles and Gudgeons should really be painted a coppery bronze colour to represent the cuprous alloy used in their manufacture. This was to prevent re-action with the copper plating that use of iron would have caused

Foto na de aanpassing:
full

Oke, is de HMS Agamemnon, maar geldt ook voor de HMS Victory

Het oxideren van de vingerlingen was inderdaad een serieus probleem.
Reeds in de 17 de eeuw werden de vingerlingen van het onderwaterschip al bekleed om oxidatie en inwateren te voorkomen.

Andy

Het is wel een terecht punt van Germt.

De aantasting waar we het over hebben heet "galvanische corrosie". Dat treedt op bij het contact tussen twee metalen in een elektrolytische oplossing (zoals zeewater). Daarbij treedt een potentiaalverschil op tussen de metalen waardoor een stroompje gaat lopen waarbij het minst edele metaal (ofwel het metaal dat het laagst staat in de spanningsreeks) in oplossing gaat (corrodeert).

Bij moderne stalen schepen met een schroef van een koperlegering (brons) wordt dat opgelost door het staal van de scheepshuid in de buurt van de schroef de voorzien van stukken metaal van een nog onedelere soort zoals aluminium of zink. Dat is dan het onedelste metaal en die gaat in oplossing. Vandaar de benaming "opofferings anode" en "kathodische bescherming". Dit principe werd de eerste helft van de 19e eeuw ontdekt, en was dus ten tijde van Nelson nog niet bekend.

Een hoop "Wiki wijsheid" waar ik altijd wel voorzichtig mee ben. Maar in dit geval een goede kennisbron:teacher:.
Groet,

Ad

Germt,
Je hebt gelijk v.w.b. de vingerlingen. Ik ken het electrolytisch verschijnsel maar heb me niet gerealiseerd dat het hier ook optreedt. Nu komt de vraag op of ze in ± 1805 van ijzer waren of van koper?
Mijn streven is authenticiteit.
Weet jij, of misschien iemand anders, van welk materiaal ze toen waren ?
Foto's van het origineel levert geen uitsluitsel, alleen dat ze nu dezelfde kleur hebben als de geverfde romp.
RoerMetVingerlingen_zps0e83b12d.jpg

Jan Zwart

Op allerlei andere plaatsen en forums wordt de suggestie gewekt dat het materiaal van de vingerlingen op koper gebaseerd is. In ieder geval dus voor de Agamemnon.
Dan neem ik aan dat het ook voor de Victory geldt en ga ik ze koperkleurig schilderen.
Bedankt iedereen.
Jan Zwart.

Ik ben nog een leek hoor wat de Engelse scheepsbouw betreft, heb wel gezocht naar het gebruikte materiaal, maar daar heb ik (nog) geen antwoord op.
Ook de discussie in Engeland geeft daar geen duidelijk antwoord op;)

Netjes Jan.
Ik ga tóch zoeken naar een antwoord op de materiaalsoort.
Het houdt mij wel even bezig;)

Kan mij niet voorstellen dat er koper wordt gebruikt voor vingerlingen, daar is koper veel te zwak/zacht voor. Bij een beetje belasting zou het roer al van de romp scheuren. 8O

Koper is natuurlijk veel te zwak, het schijnt een legering te zijn geweest, maar een samenstelling kan ik maar niet gevonden krijgen.

:banana:GEVONDEN:banana:

Voor de mensen die het precies willen weten;

In het boek "The arming and fitting of English Ships of War 1600 - 1815"
op blz 64 staat het volgende:

The gudeons, or braces, and pintles of the rudder had long presented a problem due to theire deterioration.
By 1768 it was appreciated that they have to be made of a cuprous alloy, so this was done.
It was beyond the capabilities of the yards to make them, and exact models of the braces and pintles of each ship had to be sent to the contractor William Forbes of Deptford.

Ik heb cuprous alloy opgezocht op google, en het is een soort legering.
Daar smijten met metalurgie, en verbindingen dat het een lieve lust is, maar daar begrijp ik geen b.. van8O

Ik heb cuprous alloy opgezocht op google, en het is een soort legering.
Daar smijten met metalurgie, en verbindingen dat het een lieve lust is, maar daar begrijp ik geen b.. van8O

Ieder zijn beroep Germt:D.
Ik durf niet zeker te stellen welke legering dat geweest is. Het meest logische is een koper-nikkel legering (90% koper), want die staat bekend om z'n goede zeewaterbestendigheid. Maar ik weet niet of die rond die tijd al bekend is.

Probleem met veel andere legeringen is dat bijvoorbeeld messing een legering is van koper en zink, en dat zink gaat geheid in oplossing (ontzinking is een bekend probleem van messing). Het zelfde geldt voor ook vaak gebruikte koper aluminium legeringen (aluminium staat zelfs nog voor zink in de spanningsreeks). Beste kans maken dan nog brons soorten van koper met tin. Tin staat niet ver van koper in de spanningsreeks, dus gaat minder snel in oplossing. Smeedbare bronslegeringen zijn al zeer lang bekend.

Eigenlijk was een goede (elektrische) isolatie tussen koper beplating en de stalen vingerlingen voldoende geweest, naast een goede beschermende menielaag. Maar het realiseren van zo'n perfecte isolatie valt ook nog niet mee.

Groet,

Ad

Ik durf niet zeker te stellen welke legering dat geweest is. Het meest logische is een koper-nikkel legering (90% koper), want die staat bekend om z'n goede zeewaterbestendigheid. Maar ik weet niet of die rond die tijd al bekend is.

Plus een snufje ijzer en mangaan, maar dat kan een modernere variant zijn. (zie hier nog een toevoeging staan, veranderd alles in puur goud, krijg dat %#^%# niet ontcijfert...)

Voor de gegadigden; dit boek is eenvoudig compleet te downloaden.
Tik de titel in op google en je vindt een hoop download mogelijkheden.

Prettige Kerst en een voorspoedig nieuw (modelbouw)Jaar

Gezien de drukke dagen zal ik de komende 2 weken nagenoeg geen tijd hebben om aan mijn “Victory” te werken
Daarom wil ik een ieder die regelmatig dit “lijntje” volgt, alvast een goede Kerst wensen en voor het nieuwe jaar
heb ik even een toepasselijke foto gemaakt van mijn Grootmarszeil met een aantal mini wasknijpers.
Veel bouwplezier het komende Jaar.

gr. A3

ps. voor diegene die door de vele knijpers de boodschap niet zien, gewoon de ogen even licht toeknijpen.

full

Back