Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Inderdaad je boot is zeer mooi, maar heb jij de gaatjes in de blokjes niet groter geboord? die lijken ruimer dan de gaatjes in de blokje dat Deagostini mee leverde

Prutske
 
gaatjes doorboren

Inderdaad je boot is zeer mooi, maar heb jij de gaatjes in de blokjes niet groter geboord? die lijken ruimer dan de gaatjes in de blokje dat Deagostini mee leverde

Prutske

Jazeker, ELK gaatje in een 1/2/3 gaats blok of jufferblok wordt door mij zodra ze aanwezig zijn in een aflevering doorgeboord met een 0,8/1,0 mm boortje.(Zie ook bijdrage # 1913;op blz. 128 op dit forum)
Ik wil namelijk het risco niet lopen dat de gaten in de blokken geblokkeerd zijn in gemonteerde positie
1 uiteinde van een te monteren 0,25/0,5/0,8 touw wordt daarnaast even in de secondenlijm gedoopt om de doorvoer in de blokken gemakkelijker te maken (wel even activeren met twee natte vingers en laten drogen)

A3
 
In mijn fotoalbum: mijn Victory, heb ik twee foto's gezet, hoe ik de weeflijnen heb aangebracht op mijn boot. Ik gebruik niet het garen dat Deagostini mij leverde, ik heb zwarte dunne nijlon draad gekocht dat ze te koop stellen in winkels voor visserijbenodigheden op rolletjes, ik heb die draad enkele dagen gespannen over een lange plank in de langsrichting. Dan heb ik models gemaakt van katon omwikkeld met alluminiumfolie, waarop ik de lijntjes heb getrokken waar de weeflijnen dienen te komen. Het model moet minstens langs weerszijden van de wanten 10 mm uitsteken. Ik neem mijn zwarte nijlondraad en zet die met een klein houten knijpertje vast aan de rechter kant ( ik ben rechtshandig) op het model op de hoogte van de lijn die ik getrokken heb op het model. Ik trek aan de linkerkant de nijlondraad weg en breng op de wantlijnen een zeer klein beetje houtlijm aan ( zeer zuinig aanbrengen), ik neem mijn nijlondraad vast met mijn linkerhand en span die draad over de wantlijnen naar links en plaats met mijn rechterhand een tweede houten nijpertje aan de linkerkant van mijn model en snij de nijlondraad iets langer af. Ik breng opnieuw zeer zuinig een zeer klein beetje houtlijn aan op de plaatsen waar de weeflijnen de wanten kruisen.Ik werkte van onder naar boven en liet telkens één weeflijn over omdat de houten knijpertjes ander te dicht tegen elkaar komen.Ik laat minstens 3 uur de houtlijm drogen, neem de houten knijpertjes voorzichtig af en doe verder met de weeflijnen die ik overgeslagen heb. Als alle weeflijnen droog zijn, zet ik een mespuntje tussen de wanten en mijn modelltje om de draden los te maken. Dan nog zeer voorzichtig de weeflijnen afsnijden langs de buitenste wanten, en klaar is Kees, zie het resultaat op mijn laatste foto, ik ben best tevreden, messchien niet zoals het moet gebeuren maar aardig gelukt. Ik heb alle weeflijnen ( 2522 stuks) aangebracht op amper 4 uur werken.
groetjes Prutske
 
Inderdaad, doordat de houtlijm door de wantlijnen trekt, kleven zij vast aan het karton en het is achteraf zeer moeilijk om de wantlijnen te lossen van dit karton waarbij het karton scheurt en er resten karton blijven kleven aan de wantlijnen, wat niet mooi is en men zeer moeilijk kan verwijderen. In mijn voorgaande tekst, laatste zin steekt er een foutje, er zijn inderdaad geen 2522 weeflijnen, maar wel 2522 knoopjes dat je anders moet maken, enfin had ik knoopjes gemaakt zoals velen doen dan had ik wel 2522 knoopjes moeten leggen wat zeer tijdrovend moet zijn.
Wat ik achteraf ook nog doe is alle wantlijnen en weeflijnen schilderen met zwarte verf omzeker te voorkomen dat de weeflijntjes nog zouden loskomen

groetjes

Prutske ( mijn hondje), mijn naam is eigenlijk Roger
 
Hallo Roger fijn om te lezen dat je je niet meer hoeft te verstoppen achter de naam van je hondje Je levert prachtig werk daar wil ik nog lang van genieten. De veerklemmen lijken me bijzonder handig ga ze dan ook aanschaffen bedankt Ton
 
Hallo Roger fijn om te lezen dat je je niet meer hoeft te verstoppen achter de naam van je hondje Je levert prachtig werk daar wil ik nog lang van genieten. De veerklemmen lijken me bijzonder handig ga ze dan ook aanschaffen bedankt Ton

Hoi Ton,
zojuist even jou fotoalbum bekeken strak werk allemaal hoor, jou rompbeplanking en een werkplek waar menigeen jalours op zou zijn.
ik had even een vraagje over jou houtdraaibankje op de voorgrond:
Wat voor merk en type heb je ?; is dit een met een klauwplaat ?; afstand tussen de cinters ? en heeft deze draaibank een regelbaar toerental?

heeft iemand ervaring met een hobby draaibankje ? draaien kan ik wel maar ben op zoek naar eentje met klauwplaat en een beetje betaalbaar.

gr. A3
 
Laatst bewerkt:
heeft iemand ervaring met een hobby draaibankje ? draaien kan ik wel maar ben op zoek naar eentje met klauwplaat en een beetje betaalbaar.

gr. A3
Adri, ik heb volgens mij aan de foto te zien de zelfde draaibank.
(zie pagina 16, permalink 229 in mijn verslag van de Bounty)
De afstand tussen de cinters is ong. 22 cm. maar er kunnen veel langere rondhouten in omdat ze dwars door de machine gaan. Ik maak er al mijn ra's en masten mee in vorm, werkt prima. De prijs ligt rond de € 150,-
 
Fixeren Ra’s Afl. 105 en verder

Na het aanbrengen van het lopend Want is het de bedoeling om de Fok/Fokkera horizontaal t.o.v. het dek te positioneren door middel van het aanhalen van de Gordingen (A+B); Nokgording(C); Noktakel hanger (E+F); Geitouw (G) en Toppenanten(G). (Zie afb. rechtsonder in Afl. 105 blz. 11).
Omdat de Ra bij mij alle kanten opschoot vooral bij het aanhalen van de talies , de meer geoefende bouwer zal hierop ook zijn trukendoos open moeten trekken, heb ik voor mij als beginneling het volgend hulpmiddel bedacht.

Van een resterend stuk 0,8 mm bruin touw heb ik het ene eind met 2 slagen om de ra, naast de spierbeugel, tijdelijk vastgezet met een mini wasknijper.
Ik heb dit touw een omloop laten maken via het bovenste ezelshoofd (gewoon doorsteken); via de overzijde van de ra (met 2 slagen even fixeren); via de Kiel(draad even door twee knopspelden laten lopen anders schiet hij weg) terug naar mijn beginpunt en hier weer tijdelijk vast gezet met een mini wasknijper.
Omdat dit tijdelijke touw een gelijkbenige driehoek vormt tussen de spierbeugel-ezelshoofd-spierbeugel heb ik met een rolmaat alleen maar de beide diagonalen gemeten en gelijk gemaakt (bij mij 315 mm maar dit kan uiteraard verschillen).
Nadat ik beide zijden gelijk geschoven heb heb (toch nog even twee stappen terug nemen en je timmermansoog laten gelden)
heb ik de gehele draad omloop tijdelijk gefixeerd onder op de kiel met een puntlijmtang.
Nu is de gehele Ra tijdelijk gefixeerd en kun je beginnen met het aanhalen van je lopend want.

Succes A3


full


full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je foto's worden steeds duidelijker Adri! En je oplossingen voor allerlei probleempjes vind ik buitengewoon creatief!!
 
Hallo A3 Misschien heb je inmiddels zelf wat meer informatie gevonden maar ik ben in bezit van de Proxxon DB 250 Daar kun je een vier of drie klau bij kopen . Moet nodig eens naar jou album kijken wat ik op het forum zie mag er ook wel wezen gr Ton
 
Proxxon DB 250 Daar kun je een vier of drie klauw bij kopen

Ik heb die met de drieklauw. Vierklauw voor excentrisch werk vind ik voor ons soort werk niet echt nodig. De drieklauw (ook al aan de prijzige kant) is handig en vind ik veel prettiger werken dan die spantangen.

Veel meer dan taps maken van ra's en masten, en wat verdunningen aan uiteinden kom ik trouwens niet. Het echte werk met beitels is niks voor mij, ik kom niet verder dan vijlen en schuurpapier.

Groet,

Ad
 
draaibank

bedankt heren,

Ik ben er geloof ik wel uit, ik ga voor de Proxxon DB 250 met de 3-klauw ik heb nu 3 mensen op rij en geen wanklank gehoord.
Regelbaar toerental is ook een van mijn voorwaarden en ik ben hem alleen maar nodig voor hout.
Ik ga toch geen stoommachine bouwen !!
Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft de Praxis in Assen ook een Proxxon-line, ik zal even kijken en wachten op een 20% kortingsbon dat scheelt al gauw € 40, 00 op een DB 250 incl. drieklauw.

bedankt nogmaals, A3
 
Eindelijk mijn volgende onderdelen ( 101 tot 104) ontvangen van Deagostini, na anderhalve maand wachten, 4 emails en een telefoongesprek, normaal had ik ze moeten ontvangen rond 01 oktober 2013. Mijn laatste zending (delen 97-100) dateerd van 01 september. Ik moet toegeven dat ik aardig op mijn zenuwen zat ,ik was al aan het uitkijken om de onderdelen die ik nog nodig heb ergens anders te bestellen.
 
Aanslaan van de 4 en 5 mm blokken.

Ik kan mij voorstellen dat er mede bouwers zijn die moeite hebben om de 4 en 5 mm blokken met een 0,25 mm touw aan te slaan.
voor diegene even de volgende tip:
Zoals ik al eerder gemeld heb boor ik alle 1 gaats blokken voor met een 1,0 mm boor en de twee gaats blokken met een 0,8 mm boortje.
In mijn mini-bankschroefje staat eigenlijk standaard een 1 mm (0,8 mm) boortje omgekeerd geklemd, moet ik nu een blok aanslaan dan plaats ik een blok (op de foto een 4/1) op dit boortje met het doorboorde gat naar mij toe.
Ik heb nu twee handen vrij om m.b.v. een pincet de draad met een halve knoop aan te slaan en deze nogmaals met een halve knoop te fixeren (knoop zit altijd aan de gat kant).Laat wel aan de korte kant voldoende touw zitten om het blok nog aan te kunnen slaan.
Hierna trek ik het touwtje naar mij toe om de natuurlijke weg van het touw alvast te bepalen, en fixeer niet alleen de knoop, maar ook de bovenkant, met een sate-prikker die voorzien is van een miniem drupje secondenlijm

succes A3


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Reeftouwen

Uit ervaring van het aanmarlen van de zeilen, de volgende tip:
De reeftouwen van een aangeleverd zeil dwarrelen alle kanten op, dus voordat je deze aan een Ra aanmarled en is verstandig dat je deze reeftouwen in een natuurlijke stand brengt (dwingt).
Leg het zeil dwars voor je neer , trek met een pincet, een voor een, de reeftouwen naar de onderkant van je zeil en strijk met een natte wijsvinger deze glad.
Nadat je alle reeftouwen ± recht gestreken hebt, leg het zeil op een handdoek, leg er een licht vochtige (zak)doek overheen en pers met een strijkbout (middelste stand) op de zakdoek en dwing de reeftouwen deze stand aan te nemen. Vergeet niet de andere kant ook te doen !!!
doe je dit niet dan heb je later veel problemen als de Ra gemonteerd is, om alsnog de reeftouwen in hun natuurlijke stand te krijgen.

succes A3

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top