Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Inderdaad Piet, voor het kleinere werk (Bijboten-Relingen enz.) had ik hem ook bedoeld.
Mijn ervaring was dat mijn grote plankenbuiger (40 W) eigenlijk te grof en teveel warmte produceerde
voor het 1 en 2 mm plankenbuigen.

A3
 
Bazaan aanslaan >> het Marlen (Afl. 103;blz 13;fig.4)

Op het uitstekende advies van Piet heb ik eerst het Bazaanzeil aan de gavel gemareld. en daarna gemonteerd.
Ik moest mij echter wel de Marlsteek even eigen maken, ik kende hem nog niet.
op de "inzet" van bovengenoemde afbeelding kwam ik er niet helemaal uit.
dus op het internet maar even gezocht.
Misschien wordt het voor de newbies (voor mij in ieder geval wel) met onderstaande afbeeldingen duidelijker.
full
full
full
full


succes A3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bijenwas op de dikkere garens 0,5 en 0,8 mm

Ik heb gemerkt dat, voordat ik bij het aanslaan van de boegstagen, de iets dikkere garens van 0,5 en 0,8 mm
langs mijn bijenwasblokje haalde dit een wat witachtig vlokkerig beeld achterliet.
De dikkere garens namen iets meer bijenwas mee dan normaal bij de dunnere garens, wat door het doorhalen
langs mijn vingers niet geheel opgenomen werd door het garen.
De oplossing is eenvoudig: laat je elektrische planken buiger warm worden en haal het van bijenwas voorziene garen
er even snel een paar keer bij langs (iets meer warmte doet de bijenwas smelten).

A3
 
A3

Ik ben ook maar even bij Lidll wezen kijken, en heb er ook maar één meegenomen.
Zoiets komt altijd wel van pas.
Ze hadden ook kleine boormachientjes, ik heb nog getwijfeld, maar wel laten liggen.
Bedankt voor de tip.
 
voor en achterzijde ra's

Heren,

Het is zover, ik ben begonnen met het optuigen van mijn eerste Ra (afl.105): de Fokkera.
omdat het voor mij de eerste keer is in deze proporties heb ik dan ook meteen even de eerste vraag:

wat is de voorkant van de dwarsgetuigde zeilen?
b.v. de Fok heeft een verstevigingsband/strip circa 3 cm van de bovenkant.komt deze band/strip nu
aan de achterkant,dus richting de mast
of naar de voorkant, dus richting de stampstok.
ik heb al getracht dit op de foto's van Piet te ontdekken maar kwam er nog niet helemaal uit.
wel een lullig vraagje maar het zou zonde zijn als ik ze allemaal verkeerd zou monteren en ik ben
nooit te oud om iets te leren.

alvast bedankt, A3
 
Bedankt Piet,
laat ik nou net andersom gedacht hebben dus toch maar even goed een "Master"
gevraagd te hebben.
----------------------
gr. A3
 
Hallo mensen, weer even een paar vragen: ik ben aan het tweede dek toe en ik heb begrepen dat de getekende potloodlijnen op dat dek beschermd moeten worden door ze te lakken: transparant en mat. Verder heb ik al eens begrepen dat alle onderdelen van het schip die niet geschilderd worden, moeten worden gelakt. Mijn vraag: moet ik beits gebruiken of vernis? Daarnaast de vraag: hebben jullie ook transparant of met een (rood)bruine tint? Wat was de oorspronkelijke kleur van het dek? Moet ik de tonnetjes ook lakken of moeten die okergeel net als de kannonnen, en die touwblokjes ook okergeel of gelakt?
 
Hallo Dave-H

Ik heb van het begin af gekozen voor de geheel gebeitste versie en omdat de bouwbeschrijving van drie kleurnuances
uitgaat heb ik gekozen voor een RAMBO interieurlak transparant zijdeglans.” (Praxis,GAMMA,Karwei)
het is een iets duurdere verf ± € 10,00/ 250 cc (let even op de 25% kortingsbonnen), maar goed bestand tegen ultraviolet licht (zonlicht) en op waterbasis, dit laatste is gemakkelijk want je kunt je kwasten met lauw water schoonmaken onder de kraan
full
full
full


Voor de dekken heb ik “Blank 701”gebruikt; voor de licht gebeitste delen “Rustiek Eiken 765” en voor de donkere delen “Warm Walnoot 772”

full
full


meer voorbeelden in mijn fotoalbum op mijn persoonlijke pagina


Waar je ook voor kiest het aantal verflagen bepaalt de uiteindelijke “Look”, dus ik wil je als tip meegeven, pak een stuk beplankingshout van b.v. 12 cm, verf deze helemaal met de eerste laag, verf daarna 2/3 dus 8 cm met een 2e laag en daarna 1/3 dus 4 cm de laatste 3e laag verven.(je kunt ook even een aantal restplankjes aan elkaar plakken voor een groter beeld.)
Hiermee verkrijg je een kleurenvoorbeeld waarmee je uiteindelijk kunt bepalen hoeveel lagen je wilt verven.
ik heb als voorbeeld de romp boven de waterlijn geverfd met 2 lagen “Rustiek Eiken 765” en de berghouten met 3 lagen “Warm Walnoot 772”, bedenk wel een laag toevoegen gaat makkelijker dan er af halen.
het aller belangrijkste is om tussen de lagen even licht te schuren met korrel 180 of 240.
wordt de verf iets te stroperig even verdunnen met een beetje water (pas op niet te veel, dus met kleine beetjes)

Succes A3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het resultaat mag er zijn A3 want je boot ziet er prachtig uit! Veel dank voor de goede tips, ik ga de bouwmarkt eens met een bezoek vereren!
 
Hoi Dave-H

Nog even een klein naberichtje, zorg dat je de romp ondersteboven en STEVIG op b.v. piepschuim
op je werkvlak hebt liggen.(kijk even op pagina 5 van onderstaande link)
Begin bij de Kiel en werk over de gehele lengterichting.
Neem bij je laatste streek de gehele lengte mee en neem b.v 5 huidbeplankingen mee, stop ongeveer
op een HELE plank, en bij je volgende streek wederom een plank of 5 maar pas op dat je niet teveel overlap maakt (dit wordt immers een 2e laag!!!!) werk een beetje op tempo en maak een gehele zijde af.
Breng iedere laag zo dun mogelijk aan, dus zoveel mogelijk over de gehele lengte uitstrijken, het is beter nog een extra laag aan te brengen.
Je kunt natuurlijk ook even oefenen op een groter vuren houten plankje die je nog in de schuur hebt liggen.
Als je tijdens de eerste streek witte vlekken ziet STOP dan onmiddellijk, deze vlekken worden namelijk veroorzaakt door houtlijmresten die nog op je romp aanwezig zijn.
Deze lijmresten zorgen voor een doorzichtige film op de romp die verhinderen dat de verf door het hout opgenomen kan worden, de verf ligt dan op deze film.
Er is maar een remedie: opnieuw schuren, deze achtergebleven lijmresten kun je vooraf controleren door een vochtige spons of doekje over je gehele romp te halen.
Op de plekken waar geen lijm zit wordt het water door het hout opgenomen en kleurt iets donkerder en op de plekken waar nog lijm zit kan het water niet opgenomen worden door het hout en kleurt lichter.(wel even laten drogen voor het verven.)
Een voorbeeld wat de gevolgen kunnen zijn zie je op de volgende Duitse link, je komt dan op pagina 7 :
Scroll even naar onderen en klik dan ook even onderaan naar de pagina’s 8 en 9.
(overigens staat op deze link een “Masterbouwer” dus de overige pagina’s zijn ook heel erg interessant)

Link naar Duitse Forumsite:
Victorius Baubericht zur Victory von DeAgostini - Seite 7

succes A3
 
Laatst bewerkt:
touwblokjes ook okergeel of gelakt?

nog even het tweede deel van je vraag;
tonnetjes en kanonaffuiten kun je schilderen naar eigen inzicht.
de takelblokken en jufferblokken heb ik onbehandeld gelaten, er zijn ook modelbouwers die deze ook mee verven/beitsen.
Wat wel belangrijk is om deze direkt bij iedere aflevering stuk voor stuk ieder gaatje met een 1 mm boortje te doorboren om
later niet in de problemen te komen met het optuigen,omdat ze dicht zitten of niet genoeg doorlaat hebben
(vooral de geverfde, maar ook de de onbehandelde)
ik pak ze meteen aan en berg ze op met een sticker voorzien zipp-zakje zodat ik later niet eindeloos moet zoeken.

succes A3

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi mannen ( en vrouwen) die het modelvaartuig" HMS VICTORY" bouwen, ik ben " Prutske" en al aan deel 100 en ontvang sedert 28 dagen niet meer mijn onderdelen via Deagostini, normaal ontvang ik die stukken telkens in het begin van de maand en wij nu reeds de 28ste en heb nog mijn onderdelen niet ontvangen.Ik heb reeds 2 emails gezonden en in een telefonisch gesprek met bureel in Antwerpen, beloven ze me steeds de nieuwe onderdelen toe te zenden, maar ik krijg ze NIET. Hebben jullie ook al zoiets meegemaakt met Deagostini??????
 
Om Jullie een idee te geven van van de stand van zaken, hierbij een foto's van mijn Victory, sorry, foto' wil er niet in
 
Laatst bewerkt:
Dank je Ad Bakker voor je uitleg hoe ik foto's moet inlassen, alhoewel het soms nog niet lukt, ik denk dat mijn foto's een te groot aantal picksels hebben en dat het programma zulke foto's weigert. Ad, wil je ook mijn vriend worden op dit forum?
 
Laatst bewerkt:
Vrienden Victory bouwers, geheel waarschijnlijk hebben jullie mijn geschilderde versie gezien van de Victory, mijn boot is zeker niet perfect, ik maak ook mijn fouten ,het is trouwens voor mij ook de eerste keer dat ik zo een moeilijlke boot bouw maar ik kan één goede raad geven aan hen nog maar pas de ruwbouw klaar hebben van de romp, begin de boot te schilderen nadat de kanonsluiken gemaakt zijn, schilder alle onderdelen apart en breng ze dan aan op de geschilderde romp, je zal een perfecte aflijning krijgen, die je anders met het afkleven met planklint moeilijk bekomt. Ik heb vrijwel alle onderdelen apart geschilderd en dan pas aangebracht, je kan de nagelkopjes achteraf nog bijschilderen.
Groetjes
Prutske ( mijn hondje)
 
Hallo Victory bouwers,
Na ruim 2,5 jaar en enige duizenden uren (schat ik) aan bouwplezier is de Victory dan eindelijk af. De tuigage aanbrengen is me 100% meegevallen en dat is ook mede te danken aan de uitgebreide handleiding. Moet deagostini daar toch een compliment voor geven. Het was nergens een puzzel hoe die touwen moesten lopen. Het schilderen van de figuren is wel een precies werkje, maar het resultaat is dat er nu een flink aantal bemanningsleden op het schip aanwezig zijn. Toch leuker dan een kaal schip. Heb nog enkele foto's naar het album overgezet voor degenen die het eindresultaat willen bekijken.
Ik ga nu verder met de doorsnede, die al een eind in elkaar zit. Ook dat gaat er mooi uitzien zoals het zich nu al laat aanzien.
Bouwgroeten,
Wim
 
Back
Top