Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Even je foto's bekeken en dat ziet er allemaal geweldig uit Wim, ik moet zeggen dat ik als nieuweling het niet aangedurft heb om de koperen beplating aan te brengen, maar als ik dat van jou zie dan ben ik voor de volgende keer helemaal verkocht.
Kun je me op het forum ook iets vertellen over hoe je dit aangepakt hebt, van de kiel naar boven of net andersom ?? en wat voor lijm je hierbij gebruikt hebt. Dus jou ervaringen en heb je nog andere eigen suggesties?

Een komplete bemanning aan boord heeft ook wel wat, en ook hiervoor mijn complimenten uit ervaring weet ik wat voor priegelwerk dit is.

gr. A3

Laatst bewerkt:
Kun je me op het forum ook iets vertellen over hoe je dit aangepakt hebt, van de kiel naar boven of net andersom ?? en wat voor lijm je hierbij gebruikt hebt.

Wim zal wel laten horen hoe hij het gedaan heeft. Ik heb de instructies van Caldercraft gevolgd: vanaf de kiel naar boven, wat betekent dat je aan de waterlijn alle plaatjes op maat moet snijden, en dat de aansnijding grotendeels "scheef" is. Voor het lijmen dikke secondelijm gebruikt.
Het is een vreselijk karwei, maar als het klaar is heb je wel eer van je werk!!!

Groet,

Ad

beplating

je kan ook koper band van de gewenste breedte kopen bij TIFFANIE glas in lood kunstwerken.
Het band is niet duur, het heet VentureTape, komt uit de USA, is 33meter lang, en verschillende mm breed, kost hier bij Tif. 9,00 euro. het isvan kleefstof voorzien.
Ik heb het opgebracht in lange banen, van voor tot achter, en dan de lengte van de plaatjes ingesneden, en dan de volgende baan, het gaat perfect, en ze zitten allemaal mooi recht.
Kijk maar in mijn foto album.
Het is in totaal stukken goedkoper dan die plaatjes van Dea.
Twee rollen heb ik gebruikt, ik had nog één meegenomen voor reserf, maar had die niet nodig.

Even je foto's bekeken en dat ziet er allemaal geweldig uit Wim, ik moet zeggen dat ik als nieuweling het niet aangedurft heb om de koperen beplating aan te brengen, maar als ik dat van jou zie dan ben ik voor de volgende keer helemaal verkocht.
Kun je me op het forum ook iets vertellen over hoe je dit aangepakt hebt, van de kiel naar boven of net andersom ?? en wat voor lijm je hierbij gebruikt hebt. Dus jou ervaringen en heb je nog andere eigen suggesties?

Een komplete bemanning aan boord heeft ook wel wat, en ook hiervoor mijn complimenten uit ervaring weet ik wat voor priegelwerk dit is.

gr. A3

Hoi Adrie,
Dank voor je commentaar. Wat de koperen beplating betreft. Ja, dat is niet een werkje wat in een paar dagen klaar is, denk eerder aan een paar weken.
Ik heb gewoon de (engelstalige) duidelijke handleiding gevolgd, die hier te downloaden is (Instructions on How to Copper Tile your HMS Victory Hull - Part 1 & 2. - HMS Victory Model - General Discussion - ModelSpace).
De gebruikte lijm was gel secondenlijm. Die is nog even te positioneren voordat deze muurvast zit. Niet te veel lijm gebruiken anders komt het er aan de zijkanten weer uit en is dan moeilijk weg te krijgen. De methode om de plaatjes te snijden, zoals in de handleiding werkt niet echt goed. Ze zijn prima te knippen met een stevige huishoudschaar.
Mijn tip om de plaatjes van lijm te voorzien is om een latje (bv 2x5 mm te voorzien van Tamiya tape en daarmee de plaatjes op te pakken. Dan hoef je er niet met je handen aan te komen. Die tape blijft lang kleven, maar wel regelmatig vervangen.

gr. Wim

Bedankt Heren,

Dankzij jullie adviezen zal ik de volgende keer, als de gelegenheid zich voordoet, zeker niet meer twijfelen om een koperen beplating aan te brengen.
ik denk ook dat door corrosie, het glimmende eraf gaat en je een "oude" Look krijgt en dat spreekt me wel aan.

gr. A3

Voor degene die nog moeten beginnen met de tuigage.

Het is van belang dat de rij bovenste jufferblokken op gelijke afstand zitten t.o.v. de onderste rij. Dat leek me lastig, want je moet de jufferblokken eerst vastzetten en dan pas aanspannen, waardoor de afstand ertussen weer verandert.
Ik heb hiervoor de volgende oplossing bedacht die ik jullie niet wil onthouden.
Met restlatjes heb ik een frame-pje gemaakt met latjes op 23 mm afstand. De onderste lat zit vast aan de onderste jufferblokken en op de bovenste heb ik de bovenste jufferblokken met een spijker vastgezet. Onder de juiste hoek. Nu kan ik de bovenste jufferblokken direct vastmaken op de juiste afstand/lengte van het want.
Zie foto.
Jan Zwart

JufferblookenOpAfstandhouder-800_zps7a684b8c.jpg

Montage van het Rak afl.105;blz. 10;afb. 3 t/m 5

Bij het monteren van het Rak is ruimte geboden, Deagostini stelt paperclips voor maar ik gebruik een stuk rondhout van 15 mm waar ik het zeil "in rol"
en zet het fokkezeil aan beide zijden boven vast met twee mini-wasknijpers.
Om veel gefriemel te voorkomen heb ik het Rak tijdelijk met twee knopspelden net boven de mastklampen vastgezet (zie foto), de 4 Rak uiteinden met behulp van een stopnaald onder en boven de fokkera doorgetrokken.
Met linkerhand de 4 uiteinden licht op spanning gezet, de twee knopspelden verwijderd, het Rak gepositioneerd ter hoogte van de Ra en deze met 1 knopspeld tijdelijk weer aan de achterkant vast gezet, je hebt nu weer alle tijd om de rakuiteinden aan de fokkera vast te knopen.
(fluitje van een cent).

succes A3

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Met restlatjes heb ik een frame-pje gemaakt met latjes op 23 mm afstand. De onderste lat zit vast aan de onderste jufferblokken en op de bovenste heb ik de bovenste jufferblokken met een spijker vastgezet. Onder de juiste hoek. Nu kan ik de bovenste jufferblokken direct vastmaken op de juiste afstand/lengte van het want.
Zie foto.
Jan Zwart

Ik heb hier al vele trucjes en handigheidjes voor het vastzetten op gelijke hoogte van de juffers gezien, deze is wel erg handig als er veel juffers zijn zoals op de Victory. Goed bedacht Jan.

Foto's plaatsen

Ik had even een vraagje die misschien hier niet thuishoort maar naar mijn mening toch indirect met dit forum te maken heeft, het gaat om het plaatsen van foto’s op dit forum.
Als ik mijn laatste foto bekijk die ik geupload heb (# 1929) dan ben ik in het geheel niet tevreden over het wazige beeld dat ik geproduceerd heb.
Dit laatste beeld heb ik opgenomen met een nieuw toestel !!! die ik aangeschaft heb, mede omdat ik wel jaloers kon worden op de ijzingwekkende scherpe afbeeldingen die o.a. Pietsan plaatst (compliment Piet !!!)
Het toestel die ik aangeschaft heb is een NIKON J1 Systeemcamera die toch wel iets moet aankunnen.
De opname volgorde die ik toepas gaat als volgt:

* ik maak een overzichtfoto op het max. beeldformaat (3872 x 2592 pix. met de standaard 10-30 lens op 10)
* hieruit maak ik een uitsnede van mijn doelgebied ( op # 1929, het rak is op dat moment nog bloedscherp)
* omdat op dat moment de pixel grootte te veel is om te “uploaden” verklein ik deze met een fotoshop programma naar maximaal 800 x 800 pix.( afbeelding wordt nu aardig wazig)
* daarna uploaden naar het forum en publiceren met als bedroevend resultaat de afbeelding op #1929.

Ik heb de laatste 2 dagen wat lopen te “googelen” maar kwam daar niet geheel over uit hoe ik zo een Macro-opname aan moet pakken.
Wie van de forumleden kan me hierover stap voor stap iets meer uitleggen of is ervaring deskundige met de NIKON J1 Systeemcamera ?

alvast bedankt, A3

Hoi Adri, ik heb géén verstand van systeemcamera's, ik heb zelf een canon EOS 60D en daarmee maak ik foto's voor het forum met een klein bestand, dus ik hoef de foto's nooit te verkleinen. Misschien zit hem daarin wel de kneep. de camera kan foto's maken van ong. 20 mb, maar ook van amper 1 mb. Zit die optie niet op jou camera?
De foto's met een klein bestand kun je echter niet vergroten zonder kwaliteits verlies, maar zijn zeer geschikt voor dit soort forums.
Wat je ook kunt proberen is foto's maken met een groter diafragma, dus kleine lensopening, dan heb je minder scherptediepte, maar als je dan een stukje uitknipt blijft het scherp een statief is dan wel raadzaam.
Je kan ook eens rondkijken op www.digitalefotografietips.nl Gaat voornamenlijk over Canon cameras, maar staat boordevol tips en word je wellicht wat wijzer.

Laatst bewerkt:
Hoi Adri, ik heb géén verstand van systeemcamera's, ik heb zelf een canon EOS 60D

Bedankt Piet,
Na een middag op de door jou aangegeven site rondgezworven te hebben, en je laatste aanwijzingen opgevolgd te hebben,
groter diafragma en een statief gebruiken ben ik wel tot een voor mij tevreden resultaat gekomen.
Hierbij een voorbeeld hoe het nu er ongeveer uitziet vanuit dezelfde camerapositie ter vergelijking met mijn vorige foto.
In mijn fotoboek heb ik nog een 6-tal nieuwe foto’s staan en er komt nog een reportage in het Kerstnummer van de “Playboy”.:rolleyes:

gr A3

full

Dan kom je er met alleen een goede camera niet hoor. Een gedegen cursus Photoshoppen is dan echt een must!!!!
Groet,Ad

Oooooooooh,
Dan moet ik nog even Pietsan om raad vragen, die heeft vast wel verstand van een cursus Photoshoppen want bij hem lopen, net zoals in de "Playboy", de touwtjes van het "lopend Want" altijd zo ongelofelijk mooi en onwerkelijk strak. (grapje Piet !!)

A3

Laatst bewerkt:
Ik heb je album bekeken A3, je Victory ziet er prachtig uit! En wat de foto's betreft, alles is goed te zien en daar gaat het toch om tenslotte. Fotograferen, is net als modelbouw, hoe vaker je het doet hoe mooier de foto's.

Een tip voor de microtip (afl. 105; blz.11; afb. 3)

Bij het plaatsen van de gordings maar ook in vele andere gevallen zal de doorvoer van het 0,25 ecru garen door de
1;2;3 gaats blokken, speciaal die op een bijna niet tegen te ondersteunen plek zitten zoals afl. 105; blz.11; afb. 3 vlak onder de fokkenmars, weerbarstige situaties geven, je drukt tijdens de draaddoorvoer het blok weg.
In deze gevallen gebruik ik even de microtip 60 – precisie-veerklemmen Wolfcraft 3431000 (2 stuks € 4 ) om de grip op het blok beter te krijgen, gewoonweg de klem los laten hangen en je hebt weer twee handen vrij.

succes A3

full
full

Back