Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Ik heb ook nog geen delete knop voor eigen berichten kunnen vinden.

Die is er ook niet, alleen in bouwverslagen fora. Die status hebben we hier in moeten leveren toen dit een apart forum werd.

Wel de Edit knop, waarmee je onbedoelde mails kunt wissen (vervangen daar .... bijv. want een bericht moet dacht ik minimaal 4 karakters zijn). Na 4 (of 6?) weken kan dat ook niet meer en verdwijnt de Edit knop onder je berichten.
Dit heeft allemaal een geschiedenis, sommige leden gingen wat te enthousiast met de Edit knop aan de gang.

Groet,

Ad

Hallo beste mensen, wie kan mij tips geven?
Ik heb een volledige set deagostini victory delen en ben gisteren gestart. Bij de opening van deel 1 blijken de boegdelen aardig krom getrokken. Ik heb ze in heet water gelegd en dan trekken ze behoorlijk recht. Vervolgens heb ik ze voorzichtig helemaal recht gebogen. Echter, vandaag waren ze weer helemaal droog maar weer even krom als dat ze waren. Hoe zorg ik ervoor dat ze na het natmaken recht opdrogen?

Tip Stengewinderepen Afl.: 100; blz. 12, afb. 1; en blz. 13afb. 1+1

Bij het aanbrengen van de 3 stuks Stengewinderepen aan de Fokkenmast; Grote mast en Bezaansmast kan het, zoals bij mij,voorkomen dat de onderste 1 mm geboorde gaten in de Stengevoet door het verven/beitsen iets teveel is volgelopen en daardoor het garen niet lekker doorlaat, ook wordt er een tweede van de andere zijde door het zelfde gat doorgestoken.
Ruimte voor 2 draden is hier geboden dus ik heb uit voorzorg (vooraf) alle gaten in de stengevoeten “open” gemaakt.

Door de aanwezigheid van de “wanten” is deze plek moeilijk te bereiken, ik heb hiervoor een circa 7 cm lange, 1 mm messingdraad (eerder geleverd voor kanonloop) in mijn accuboormachine gezet, en door de wanten heen de 1 mm gaten opgezocht en op een heel laag toerental geruimd.

Succes A3

Die is er ook niet, alleen in bouwverslagen fora. Die status hebben we hier in moeten leveren toen dit een apart forum werd.

Wel de Edit knop, waarmee je onbedoelde mails kunt wissen (vervangen daar .... bijv. want een bericht moet dacht ik minimaal 4 karakters zijn). Na 4 (of 6?) weken kan dat ook niet meer en verdwijnt de Edit knop onder je berichten.
Dit heeft allemaal een geschiedenis, sommige leden gingen wat te enthousiast met de Edit knop aan de gang.

Groet,

Ad

Betekent dit dat je straks géén foutjes meer kunt corrigeren?

Afl. 101 ; voorzien van de wanten van weeflijnen

Lang heb ik nagedacht hoe de weeflijnen van de wanten te monteren, met de gebruikelijke mastworp of zoals Deagostini voorstelt met de “Naald”, uiteindelijk ben ik gezwicht voor de laatste om de volgende redenen:
de knopen zijn op deze schaal onrealistisch en ik ben altijd wel in voor innoverende methoden.
Omdat ik mijn voorgaande modellen met de mastworp heb gedaan en het met de “Naald” voor mij ook nieuw was heb ik mijn ervaringen vastgelegd.

full

full

Op de bovenstaande foto’s even het gereedschap vastgelegd die ik gaandeweg nodig was.
* gebogen pincet met een zeer spitse punt (Etos-DA-Kruidvat)
* Klein nagelschaartje met een scherpe punt (Etos-DA-Kruidvat)
* gebogen mini punttang
* 4 +2 mini wasknijpers (inmiddels behoren deze kerstkaart wasknijpers tot mijn standaard gereedschap)
* 4 restlatje 5x2 mm of 8x2 mm 120 mm lang
* een dunne naald ± 55 mm lang en een diameter van 0,8 mm; Let hierbij op dat de “kop” van de naald zo klein mogelijk is en net groot genoeg om de draad er doorheen te halen (bij mij 1,2 mm)
* een blokje “was”, je kunt hiervoor harde bijenwas voor gebruiken ik gebruik een blokje “was” die gebruikt wordt bij het leggen van parketvloeren om de kopse naden dicht te maken maar een bijenwas-kaars werkt ook, kies wel een harder soort je moet met moeite je nagel er in kunnen drukken.

full

full

stapsgewijs de handelingen:

* kantel de romp voor een beter zicht, iets achterover.
* kies het juiste weeflijnen patroon en plaats deze achter de zwarte draden en overtuig je zelf dat de rode lijnen parallel met de denkbeeldige waterlijn loopt (stuur en bakboord patronen verschillen, foutje is zo gemaakt !!)
* zet 2 klemlatjes met knijpers vast, achter het patroon en voor de wanten op de 3e of 4e rode lijn
* Trek ± 1 meter de Ecru draad langs een kant van het wasblokje en herhaal dit zonder dit blokje tussen duim en wijsvinger, door de warmte ontwikkeling krijg je nu een strakke draad zonder pluis en het doorhalen wordt een stuk gemakkelijker de draad wordt nu aanzienlijk gladder. (dit doe ik ook bij alle andere tuigdraden)
* haal de draad circa 2 cm door het oog van de naald, niet langer, met de dubbele draad wordt het doorhalen alleen maar lastiger. (ik spuit wel even wat siliconenspray op de naald)
* leg je linker middelvinger achter het patroon en druk met je linkerduimnagel de eerste zwarte draad vast, zoek met je rechterpink steun op de reling en probeer hem “VOL” te raken.
Dit laatst is belangrijk om een realistisch beeld te krijgen, pas er voor op dat je er niet te dun “achterlangs” schiet ( ik kom hier later op terug)
* Het doorprikken van de tweede zwarte draad is nog belangrijker dan de eerste, deze bepaalt namelijk de richting van de weeflijn en je wilt toch graag dat de bovenliggende weeflijnen allemaal parallel lopen.(corrigeren is later niet meer mogelijk !!!!)
* klem iedere volgende zwarte draad met je duimnagel vast, ga echter tot maximaal 6 zwarte draden indien er meer zijn verdeel de oversteek in 2 delen, door de wrijving tussen de draden moet je anders teveel kracht uitoefenen.
* druk de naald tot de kop door naar de eerste zwarte draad, zorg dat de Ecru draad max. 2 cm dubbel is, druk met je volle duim alle gepasseerde draden vast. Klem met gebogen punttang de puntzijde van de naald vast en haal behoedzaam de naald door de zwarte draden
*Als de dubbele draad de laatste zwarte draad gepasseerd is schiet de ecru draad uit de naald, hou echter de naald vast en zet hem direct rechtop in het “was” blokje, dit scheelt een hoop zoek en oppakwerk en……de naald pikt iets van de was op.
* Trek het teveel aan weeflijn terug tot 2 cm en knip de draad op 2 cm af. Let op 2 cm buiten het papieren patroonblad want de zwarte draden druk je toch onbewust ieder keer iets verder naar links .
*kom je hoger in het want zet dan ook een tweede dubbele klemlatje erbij, houdt als tussenruimte 4 rode lijnen vrij.
je kunt de onderste klemlatjes ook gebruiken om je rechterpink te steunen
*Ga door totdat je het gehele want afgewerkt hebt, haal de klemlatjes weg en zet het patroon alleen onder en boven met een knijper vast.
* trek hierna iedere Ecru weeflijn één voor één m.b.v. punttang links en vingers rechts strak, breng daarna de zwarte draden met kleine beetjes in de oorspronkelijke positie (volgens patroon) werk dit lijn voor lijn van onder naar boven af gebruik hiervoor het pincet en trek daarna opnieuw de Ecru weeflijnen opnieuw strak.
n.b.
je zult zien dat er tussen twee zwarte wantlijnen kleine “bolletjes” ontstaan, de getwijnde draad wordt door twee zwarte draden naar elkaar toe gedrukt en “ont-twijnd”.
dit los je op door het pincet achter de zwarte wantlijn links of rechts van het “bolletje” te haken (niet geheel dichtknijpen) en dan de Ecru draad heel voorzichtig links of rechts aan te trekken. Herhaal dit bij de volgende wantlijn draden totdat het bolletje eruit is.
*mijn advies is als je denkt dat alles OK is, loop er even bij weg en bekijk het een uurtje later nog eens.
je zult zien dat je altijd wel een “bolletje” over het hoofd hebt gezien, WEES KRITISCH op je zelf maar maak het niet te kunstmatig strak, maar met een natuurlijk “Look” de wanten verraden straks de kwaliteit en is het visitekaartje van de modelbouwer.
*haal papierpatroon er achter weg EN BEKIJK ONMIDDELLIJK OOK DE ACHTERKANT van het want voordat je het geheel verlijmt, deze is net zo belangrijk als de voorkant.
ben je er achter langs geschoten of heb je hem te dun geraakt, mijn advies trek de draad eruit, klemmen er weer op en opnieuw een weeflijn goed aanbrengen (laat je hem zitten dan wordt de ergernis alleen maar groter).
*Als alles naar je zin is, maak een lijmpapje van 1 deel houtlijm en 4 delen water (melkdun) en dek het bovendek even af met wat keukenrol en tamponeer dit van boven naar beneden met een afgeknipte kwast op de buitenste 2 wanten,
een nachtje laten drogen en uitstekende einden afsnijden.
n.b.
verlijm de wanten BESLIST NIET met seconden lijm, dit blijf je altijd zien door kleurverschil (houtlijm niet)

Het is onmogelijk om de weeflijnen net boven de jufferblokken vanwege de voorgaande aangebrachte seconden lijm met een naald te doorprikken, heb nog iets geprobeert met een 0,7 mm boortje >> lukt niet, ook heb ik de onderste twee weeflijnen met een mastworp aangebracht >> dit lijkt niet, dus hier maar een concessie gedaan om deze gewoon weg te laten.

O ja, een verstelbare loupe lamp met verlichting is onontbeerlijk, zonder is bijna of eigenlijk helemaal niet te doen.

full

full

full

full

Conclusie: met alle wanten op deze methode ben ik 22 uur bezig geweest, aanzienlijk korter dan de mastworp methode
en op deze schaal 1 : 84 is het acceptabel echter wordt de schaal kleiner b.v. 1 : 72 dan zou mijn voorkeur de mastworp zijn.
En even voor de liefhebbers er moeten ± 375 weeflijnen getrokken worden met een gemiddelde lengte van 3 cm maakt een totale lengte van net iets meer als 11 meter

succes A3

Laatst bewerkt door een moderator:
A3, ik vind het fantastisch, hier kunnen de kitmakers nog iets van leren!!
Ik heb zelf alle weeflijnen met mastworpjes gedaan en heb daar toch gauw een aantal weken over gedaan. Maar dit is helemaal zo gek nog niet ik denk dat de Victorybouwers blij zullen zijn met deze cursus weeflijnen aanbrengen

weef lijnen

A3

bedankt voor deze curses weef lijnen knopen, ik zag het al met veel problemen op me af komen.
Met deze curses van jouw gaat het me zeker lukken.
bedankt alvast.

Interne verlichting HMS Victory

Wie zou mij kunnen helpen met het maken van interne verlichting in het schip. Bv d.m.v. leds?
Ik ben bijna klaar met het beplanken van de romp.

Bvd

Laatst bewerkt:
Beste PietPrecies,
Hierbij twee foto's van mijn Victory met led-verlichting. Is dit iets zoals je wil bereiken?
In totaal heb ik er een stuk of 20 gele ledjes in zitten. De electriciteitsaansluiting zit met een "oortelefoon" stekkertje in de bodem van het model.
Als je op 26 okt in Barneveld bent kan je het zien. Mijn model staat daar dan.
Voordat ik een heel verhaal ga intikken, wat wil je precies weten ?
Jan Zwart

Spiegelverlichting-1000_zps07b85416.jpg

Stuurwielverlichting-1000_zps2d7e566d.jpg

Back