Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Primer

Hallo allemaal, wat een prachtig werk allemaal op de foto's! Zover ben ik nog lang niet, want ik ben net begonnen ;).
Ik heb even een vraagje: ik wil mijn model gaan schilderen. Wat voor primer moet ik gebruiken?. Ik heb primer van Tamiya, maar dat is een spuitbus en dat wil ik niet gebruiken. Is het mogelijk om gewone grondverf voor hout van de bouwmarkt te gebruiken mits je het maar heel dun opbrengt of gebruiken jullie misschien een speciale houtprimer voor modelbouw? Zo ja, wel merk?

Hallo allemaal, wat een prachtig werk allemaal op de foto's! Zover ben ik nog lang niet, want ik ben net begonnen ;).
Ik heb even een vraagje: ik wil mijn model gaan schilderen. Wat voor primer moet ik gebruiken?. Ik heb primer van Tamiya, maar dat is een spuitbus en dat wil ik niet gebruiken. Is het mogelijk om gewone grondverf voor hout van de bouwmarkt te gebruiken mits je het maar heel dun opbrengt of gebruiken jullie misschien een speciale houtprimer voor modelbouw? Zo ja, wel merk?

Dave, ik schilder al het hout met admiralty paints (overal te koop) daar is geen grondverf voor nodig. Voor de enkele metalen onderdelen heb je wel grondverf nodig. En alhoewel daar nogal over word gediscussieerd, gebruik ik altijd een eenvoudige universele grondverf van de bouwmarkt en dat werkt perfecct.

En alhoewel daar nogal over word gediscussieerd, gebruik ik altijd een eenvoudige universele grondverf van de bouwmarkt en dat werkt perfect.

Die discussie gaat dan dikwijls over situaties waar het ook iets te houden heeft (bijvoorbeeld bij varende schepen). Goed schuren en ontvetten zijn denk ik het belangrijkst, en dan moet het zoals Piet aangeeft voor een statisch display model zeker wel lukken. De grondverf wel heel dun opzetten, anders verlies je detail.

Dat is dan wel weer het voordeel van de etsende primer die ik gebruikt heb (Epifanes Washprimer AQ), die is waterdun en laat een flinterdunne laag achter na drogen waardoor alle details mooi zichtbaar blijven. De pest is alleen dat je die alleen in verpakkingen van minimaal 1 liter te krijgen is en dan 27 € kost (onlangs was er een aanbieding van halve liters, maar die is al weer verdwenen). Daarbij ben ik er achter gekomen dat die niet onbeperkt houdbaar is, en kon ik een fles met maar een laagje eruit weggooien.

Conclusie: ik denk gewoon Piet's advies opvolgen, maar let goed op het ontvetten!!!!

Groet,

Ad Bakker

Ik heb afgelopen week al mijn messing beslag in de grondverf gespoten van de Praxxis, dezelfde als A3.
Werkt perfect na goed ontvetten en in héle dunne laagjes aanbrengen.
Nu er verschillende afgelakt zijn, zie ik geen detailverlies:cool:

Dag allemaal, Ik vermaak mij met het aanbrengen van de weeflijnen, een hele klus. Ik breng met een borduurnaald de weeflijn op zijn plaats en leg bij elk wantlijn een halve knoop in de weeflijn om het want, als de regel klaar is controleren, corrigeren op afstand en de knooppunten met een druppel transparante nagellak (lekker kwastje) fixeren. Gaat langzaam, maar zeker en het resultaat vind ik acceptabel, er zijn verschillende wegen naar Rome.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
full

Hier nog eens het schip maar nu de gehele romp. De boegspriet wacht nog even, een kwetsbare verlenging, het gaat al wat lijken.
groeten van HenRie

Stengepardoens monteren Afl.102 Blz. 10 Afb. DEF1/2/3

Het duurde even voordat ik doorhad dat de Pardoens D en E één stuk garen was van een dubbele lengte in het midden van deze draad vastgeknoopt aan de top van de voormaststeng.
Verder wil ik de nieuwkomers even wijzen op mijn “rietjesmethode” bij het aanbrengen van de 4 mm jufferblokken.
(zie: # 1404 blz. 94 en #1380 blz. 92).
Ik laat deze hulprietjes gewoon zitten totdat ik de achterliggende blokken voorzien heb van talies en daarna voorzie ik uiteindelijk de 4 mm jufferblokken van talies (gemak dient de mens)

Succes A3

full

Goed bezig HenRie, ik keek er eerst een beetje vreemd tegenaan een Victory zonder topmasten en boegspriet en dacht zo is hij ongeveer teruggesleept na de slag bij Trafalgar

A3

weef lijnen

Henrie

Ik ben ongeveer net zo ver als jij, nee, toch niet, ik ga nu aan de weeflijnen beginnen, doe het ook met een naald, maar leg er geen knoopjes in.
Moet alleen de grote mast opnieuw maken, is met de boot optillen gebroken, stom:murder:

Ik dacht al dat iedereen in slaap was gevallen, maar eindelijk weer wat activiteit onder de Victorybouwers! (ik was ook een beetje verbaast over de korte masten van Henrie, maar ik begrijp dat die er later nog op komen)

Jammer van de grote mast Jan, daar zal je wel van gebaald hebben denk ik. Moet je de hele mast vernieuwen, of kun je hem repareren?

Ik ga dat toch ook eens proberen met die rietjes A3, ik zit altijd te pielen met een stukje messingdraad wat er nog wel eens uit wil schieten.

Ik dacht al dat iedereen in slaap was gevallen, maar eindelijk weer wat activiteit onder de Victorybouwers!

hoi Pietsan,

Nou in slaap gevallen niet Pietsan, eerst even twee weekjes op vakantie naar Kreta, daarna heb ik 4 kuub stookhout gekloofd en opgestapeld in mijn winteropslag en heb sinds afgelopen maandag de draad weer opgepakt.
dus ik ben weer van de partij.
hoe is het met jou vorderingen met de "Bounty" ik heb nog niet gezocht, maar heb je ook een lijntje ???

A3

hoi Pietsan,

Nou in slaap gevallen niet Pietsan, eerst even twee weekjes op vakantie naar Kreta, daarna heb ik 4 kuub stookhout gekloofd en opgestapeld in mijn winteropslag en heb sinds afgelopen maandag de draad weer opgepakt.
dus ik ben weer van de partij.
hoe is het met jou vorderingen met de "Bounty" ik heb nog niet gezocht, maar heb je ook een lijntje ???

A3

Onder de zelfde noemer, historische zeilschepen, net als deze en dan 'hmav-Bounty caldercraftkit'. Ik ben haar al aan het optuigen.

grote mast

Piet

Eerst heb ik geprobeerd wat jij aleens beschreven hebt, dat met een stukje messing draad, erg blij ben ik er niet mee, ik denk dat ik maar een nieuwe maak.
Niet de hele mast, alleen het bovenste stuk, vanaf het bordes.

Die masten zijn ook zo verrekt hoog, tilde het schip op, en de grote mast kwam tegen de boekenplank, ben je altijd voorzichtig , en toch gebeurt het eens.

Piet

Eerst heb ik geprobeerd wat jij aleens beschreven hebt, dat met een stukje messing draad, erg blij ben ik er niet mee, ik denk dat ik maar een nieuwe maak.
Niet de hele mast, alleen het bovenste stuk, vanaf het bordes.

Die masten zijn ook zo verrekt hoog, tilde het schip op, en de grote mast kwam tegen de boekenplank, ben je altijd voorzichtig , en toch gebeurt het eens.

OK, bij mij is de reparatie wel goed gelukt, ik heb net nog even gekeken, maar ik kan zelfs niet meer zien welke nu precies gebroken was.
Ik dacht dat je hele mast stuk was, maar alleen het bovendste deel, daar is nog mee te leven al is het altijd wel jammer natuurlijk.
Succes met de repareatie!

Oei, dat "ongelukje" is een ware tegenvaller Bocdan.
Ook mijn WvH is ooit gevallen, maar weer netjes opgelapt zonder zichtbare schade
Ik denk dat je het wel netjes oplost.:D

mast

De mast is weer gerepareerd, gisteren avond nog zitten schilderen.

Ik heb vanmorgen nog gebeld waar de nieuwe onderdelen bleven, het is tenslotte al de 11e, nou ze waren ze aan het inpakken, en ik zou ze morgen krijgen.
M'n eerste zeilen zitten er bij, ben benieuwd.

ik heb nu eindelyk myn 2x deel 120 binnen gekregen.

het ging my om de kanon houders .de rolpaarden .

ik heb nu ook weer dubbel figuurtjes over van de hms victory .

wie wil tegen verzendkosten meer hms victori figuurtje hebben .

Back