Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Victory

Gewoon een leuk plaatje.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
bezaan

Gisteren de bezaan gezet. Ik heb eerst het zeil aan de gaffel gemarlt en dan de gaffel met zeil aan de mast vast gemaakt. In de bouwbeschrijving van DeA. word eerst de gaffel aan de mast gemaakt met het rak. En daarna het zeil aan de gaffel gemarlt. Volgens mij is dat moeilijker. t'Is maar een weetje! gr. Piet
full

reactie # 1522
Hoi Pietsan,
Indrukwekkend ziet die foto eruit, geweldig om te zien !!!!!
Het is dan wel bijna “rokjesdag” maar hiervan kan ik ook genieten

Ik had eigenlijk een vraagje aan jou en alle forumleden:
Gisteren werd mij gevraagd hoeveel uur ik er al aan had besteed?
Ik heb dit niet bijgehouden daardoor had ik daar eigenlijk geen
direct antwoord op en moest het schatten.
Ik neem aan dat de meeste forumleden zo rond aflevering 100 (+/- 5) bezig zijn.
We zijn in April 2011 gestart en nu 2 jaar later dus 2x52 =104 weken
Als ik het zo inschat ben ik minimaal 15 uur/week bezig.(gem. 2 uurtjes /dag)
Dus 104 weken x 15 uurtjes = 1560 uurtjes

104 weken;>>> 15 uren p/w;>>>totaal=1560 uren;>>>39weken;>>>3 maanden

We zijn nu op 85 % van de 120 afleveringen dus vermoedelijk wordt het als het klaar zijn:
125 weken;>>> 15 uren p/w;>>>totaal=1875 uren;>>>47weken;>>>3,6 maanden

Ben benieuwd of mijn inschatting correct is??

A3

afwerking

@ Pietsan

Je Vic ziet er heel mooi en strak uit, ik ben nog lang niet zo ver, maar kan zo bepaalde dingen en ideeen van je overnemen.
Mijn diep en welgemeende complimenten:thumbsup::thumbsup::yes::proost::proost:

A3, ik heb de uren wel bij gehouden en zit nu op 2011 uren. Ik besteed wel wat meer dan 2 uurtjes per dag omdat ik niet meer werk. Vooral het tuigwerk, dat is wel mijn ding en daar zit héél wat tijd in! Ik heb nu 8 zeilen op de boot zitten, en er komen er nog 11 bij. Ook de weeflijnen doe ik allemaal met mastworpjes, dus dat zijn honderden knoopjes. Ik zag dat Ad Bakker zijn Victory in 3 maanden heeft opgetuigd, dat lukt mij niet hoor. Dat duurd bij mij zeker zo lang als het bouwen van het schip.
Ik schat dat ik zo'n twee tot tweeënhalf jaar nodig heb voor dit schip.In uren zijn dat ruim 3000 uur. Groet Piet

PS. bedankt voor het compliment!

@ Pietsan

Je Vic ziet er heel mooi en strak uit, ik ben nog lang niet zo ver, maar kan zo bepaalde dingen en ideeen van je overnemen.
Mijn diep en welgemeende complimenten:thumbsup::thumbsup::yes::proost::proost:

Dank je wel Bocdan, hier word ik een beetje stil van! Piet

A3, ik heb de uren wel bij gehouden en zit nu op 2011 uren. Ik besteed wel wat meer dan 2 uurtjes per dag omdat ik niet meer werk. Vooral het tuigwerk, dat is wel mijn ding en daar zit héél wat tijd in! Ik heb nu 8 zeilen op de boot zitten, en er komen er nog 11 bij. Ook de weeflijnen doe ik allemaal met mastworpjes, dus dat zijn honderden knoopjes. Ik zag dat Ad Bakker zijn Victory in 3 maanden heeft opgetuigd, dat lukt mij niet hoor. Dat duurd bij mij zeker zo lang als het bouwen van het schip.
Ik schat dat ik zo'n twee tot tweeënhalf jaar nodig heb voor dit schip.In uren zijn dat ruim 3000 uur. Groet Piet

PS. bedankt voor het compliment!

Als hij straks klaar is, dan moet jij je voelen als een soort "draagmoeder" want als ik het goed begrepen heb gaat hij naar je broer toch?
mijn respect heb je !!!

A3

Ik zag dat Ad Bakker zijn Victory in 3 maanden heeft opgetuigd, dat lukt mij niet hoor.

Maar dat was zonder zeilen, Piet!!!
Met zeilen, geen idee hoeveel me dat meer gekost zou hebben. Daarnaast besteedde ik toen vrijwel al mijn tijd eraan, alsof het "werk" was, inclusief de nodige overuren.
De schatting van Caldercraft was ook rond 3000 uren, exclusief zeilen.

Groet,

Ad

Maar dat was zonder zeilen, Piet!!!
Met zeilen, geen idee hoeveel me dat meer gekost zou hebben. Daarnaast besteedde ik toen vrijwel al mijn tijd eraan, alsof het "werk" was, inclusief de nodige overuren.
De schatting van Caldercraft was ook rond 3000 uren, exclusief zeilen.

Groet,

Ad

Hoi Ad, ik begrijp het, het was maar een opmerking ter vergelijk en zonder zeilen scheelt het natuurlijk een hoop tuigwerk. Ik heb nu al de stagzeilen erop zitten en de buitenkluiver, jager en bezaan. En het word nu al lastig om alles netjes te beleggen op de nagelbanken. Halve steekjes leggen met twee lange picetten valt niet mee! En er komen nog 9 zeilen bij, maar ik hou wel van een uitdaging. Groet Piet.

nagelbank

De nagelbank (achterkant) fokkemast, nu al bijna vol. Op de bolders van de nagelbank zijn de stengewinderepen belegd van de fokkemast.
full

ring

Ik heb voor de neerhalers van de jager een extra ringetje aangebracht om het touwwerk netjes te leiden naar de bolders op de bak. Dit staat niet in het "boekje" maar anders ging het zeil te ver omhoog bij het aanhalen. Dus een beetje geïmproviseert (lees smokkelen). Maar ik heb daar geen probleem mee, want het zeil word nu eenmaal niet beïnvloed door de wind
full

tuigage jager en buitenkluiver

Een blik op het tuigwerk van de jager en de buitenkluiver. Ik heb er wat derde handjes bijgezet. Staat ook niet in de bouwbeschrijving. Ik heb dit uit één van de boeken van Curti.
full

botteloef

Daar de fokkehalzen straks door de blokken aan de botteloeven lopen, heb ik twee stagen aangebracht met jufferblokjes van 3 mm. Ik heb dit uit het boek van Mondfeld. De botteloef van de Victory is een rondhout van slechts 3 mm en ook nog verjongt, dus breuk is niet ondenkbaar indien niet gestaagd.

Het apart stagen van de botteloef is niet nodig indien je de boot bouwt zonder zeilen. Er komt dan een stag van links naar rechts door het éénschijfs blok. (in één van de laatste afleveringen). Het blok moet dan naar onderen zijn gericht.
full

Ziet er indrukwekkend goed uit Piet.
Ik worstel me inmiddels ook door de tuigage van de Prins Willem en weet uit ervaring hoe moeilijk het is om de tuigage er zo goed uit te laten zien.

Andy

Site Bernd Oostenrijk

Omdat op de U.K. Site Bernd uit Oostenrijk was gestopt met bijdragen te leveren
Heb ik hem persoonlijk benaderd over het vervolg van zijn bouwactiviteiten Victory.
Zojuist heb ik de volgende mail binnen gekregen:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
as you are from Holland, you probably understand German. So, if you are interested, here is the address of the german language forum, where I regularly post my progress. It has lots of contributions about the deAgo-Victory:

http://www.der-lustige-modellbauer.com/t8873p900-victorius-baubericht-zur-victory-von-deagostini

Kind regards,
Bernd

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
het is zeker de moeite waard om de link eens te bekijken, zeker de oplossing van hem over de geschutspoorten

A3

Even twee foto’s van hem:
full
full

geschutspoort deksel montage

Vanmiddag gelijk maar even het idee van Bernd uitgeprobeerd.
Eerst even een boormalletje voor 20 stuks gemaakt en gaten van 0,7 mm geboord op de
lijmkant van de geschutspoort deksel.
In het zelfde malletje, de spijker met afgeknipte kop voorzichtig met een hamertje er in getikt.
Daarna 1 geschutspoort deksel voor de geschutsopening gepositioneerd en spijkertje licht
aangedrukt om de boorpositie te fixeren, daarna gat geboord van 0,7 mm in de romp
Hierna de deksel van wat houtlijm voorzien en in zijn geheel tegen de romp aandrukken.
Het is dan nog geweldig goed mogelijk om de deksel uit te richten op de voorgaande deksels.
Op de tweede foto is duidelijk het spijkertje te zien (rode pijl) de twee deksels links op de
foto hangen daar alleen op het spijkertje

A3
full
full

Beste medebouwers,
Vooruitlopend op de laatste toezending van onderdelen heb ik een vraag. Ik bouw de open versie. Bij het uitzagen van de spanten is door deA aangegeven dat krasjes geen probleem zouden zijn omdat dat later weggewerkt zou worden. Ik heb de engelse en de duitse site helemaal doorgenomen maar ik vind daar niets op terug. Zoals het nu is, is het absoluut niet naar mijn zin. Weet iemand iets meer??

open versie

Beste medebouwers,
Vooruitlopend op de laatste toezending van onderdelen heb ik een vraag. Ik bouw de open versie. Bij het uitzagen van de spanten is door deA aangegeven dat krasjes geen probleem zouden zijn omdat dat later weggewerkt zou worden. Ik heb de engelse en de duitse site helemaal doorgenomen maar ik vind daar niets op terug. Zoals het nu is, is het absoluut niet naar mijn zin. Weet iemand iets meer??
Beste HVO,

Op 29 Januari 2013 heb ik over hetzelfde probleem op dit forum een discussie opgestart.
Het beste is deze discussie even terug te lezen, ga even terug naar pagina 86 van dit nummer
En begin te lezen bij # 1278 en lees gewoon door tot # 1287.
Link naar blz. 86 :
bouwverslag-hms-victory-deagostini-86
Op # 1287 heb ik een kopie afgedrukt van mijn laatste mailtje aan Deagostini met deze klacht.
Tot op heden heb ik nog geen antwoord hierop ontvangen.
Via een vriend van mijn zoon, die in de advocatuur werkt, heb ik informatie ingewonnen hoe nu verder.
Hij heeft gezegd dat het niet beantwoorden van een mailtje op de manier zoals DeAgostini dit zelf aan geeft
voor klachtenregistratie in hun Colofon, bij escalatie niet hun rechtsvoordeel zal werken.
Zij zijn domweg in gebreke gebleven om mijn klacht op hun voorgestelde manier niet serieus in behandeling te nemen.
Wat nu te doen.?
Daar kan ik kort in zijn: NIETS, want Deagostini is op dit moment nog niet in gebreke gebleken immers
midden Maart 2013 hebben we hebben we afl. 101 t/m 104 ontvangen.
Medio April wordt gevolg door afl. 105 t/m 108;
Medio Mei wordt gevolg door afl. 109 t/m 112;
Medio Juni wordt gevolg door afl. 113 t/m 116;
Medio Juli wordt gevolg door afl. 117 t/m 120;
Eerst aan het eind van aflevering van deel 120 worden met veel bombarie de Deelnemers (hun klanten dus):
“geluk gewenst Uw HMS VICTORY is nu kompleet”
Formeel hebben ze dan tot die tijd, de gelegenheid diegene een voorstel te doen hoe de door hun zelf voorgestelde “open versie” verder afgebouwd moet gaan worden, en de uitlevering van de beloofde 60 tinfiguren.
Blijven ze na afl. 120 in gebreke en wordt er nog niet vanuit DeAgostini gereageerd dan zijn de “rapen gaar”
Mijn zeer sterke vermoeden is dat ook DeAgostini meeleest op dit forum, zo niet dan zal ik hun voor dit
Weekend ook nog via hun officiële klachtenmail een kopie sturen van bovenstaand verhaal met de mededeling dat er een grootaantal verontruste Deagostini-Victory bouwers zijn en hun de kans willen geven om via mij hierop te reageren.
Doen ze dit niet dan zijn ze voor de tweede keer in gebreke gebleven, met bovengenoemde gevolgen vanwege
een gezamenlijke forumleden klacht die niet serieus in behandeling genomen wordt.
Ik zal trachten over bovenstaande twijfel, een vraag te stellen direct op de Engelse c.q. Duitse site, want ik heb al gelezen dat op beide sites hierover al zeer driftig gediscussieerd is, de uitkomst van deze discussie heb ik nog niet
meegekregen zodra ik hierop kan reageren (medio Mei 2013) meldt op dit VICTORY-forum NL

A3

Nog even een foto zoals de UK-Victory er uitziet na aflevering afl. 120 ( Posted : 19 July 2012 15:58:59) ) met de mededeling
“That's it for now on the HMS Victory ship build. I will posting up the completion of the Cutaway section in this topic as soon as parts come to hand.” daarna zijn er nog geen berichten geweest.
je kunt hem altijd nog als "broodrooster"gebruiken.:twisted:
full

Back