Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Vandaag de verf besteld bij Deagostini. Heeft lang geduurt voordat deze leverbaar was maar is dus nu te bestellen.
Ik lees van div dat ze de romp gaan bewerken met koperen plaatjes. Zelf heb ik de romp geverft met de bijgeleverde verf. Moet zeggen dat ik dik te vreden ben met het gewenste resultaat.
De verf gekregen van Deagostini. Mooi verzorgd en de orginele kleuren. Ik ben weer happy:p

verven

Loop je niet te ver vooruit?? met verven. Er worden tzt nog elementen tegen de romp bevestigd. Deze krijgen de zelde kleuren. Denk zelf als je de elementen naderhand bevestigd en verft dat je een overgang ziet.

@ Johnboy.

Het was mijn bedoeling om alleen de strepen zwart en geel er op te verven.
Nu kan ik die nog "mooi" afplakken, tenminste, dat was de bedoeling.

De rest komt later wel.
Maar in ieder geval bedankt voor de opmerking.

@ Johnboy.

Het was mijn bedoeling om alleen de strepen zwart en geel er op te verven.
Nu kan ik die nog "mooi" afplakken, tenminste, dat was de bedoeling.

De rest komt later wel.
Maar in ieder geval bedankt voor de opmerking.

bocdan,
Ik kwam mooie afbeeldingen tegen van de replica in Portsmouth.
Is wel wat voor jullie Victory-forum, want ik heb er zelfs een half uur naar zitten kijken, het zijn er wel meer dan 100!
Partwork Models Forum • View topic - Voytek's build diaries

Paniek in huize van Mierlo!!!!
De middelste mast waar ik mee bezig ben heeft een totale hoogte ( schrik niet) van de ring op het dek gemeten 75 cm ??? is dat niet erg hoog ???

help,help,help

Jordaantje, de grote mast (middelste mast) moet 9,5 cm onder het dek zitten, en ong. 70 cm lang zijn van het dek tot de mastkloot (puntje). de exacte maat staat in de bouw handleiding. Maar 75 cm is wel wat lang! Groet Pietsan.

Victory foto’s

Dat is geen replica, hoor. Gewoon de echte.

Groet,

Ad Bakker
Ah, dacht dat het een oud Engels oorlogsschip was, van Nelson, wat in een lang verleden is vergaan in de strijd en werd nagebouwd, net zoiets als dat schip op de Bataviawerf in Nederland. Waarschijnlijk stond de inhoud van mijn hoofd ergens anders naar (gebeurde regelmatig!), bij het behandelen van die geschiedenis in vroegere leerzame jaren. Ik zal het dan nog maar eens gaan opzoeken, want ik begrijp uit je opmerking dat hij nooit gezonken is.

You guys bouwen met elkaar wel een prachtig schip en dat mag echt wel eens benadrukt worden. Ik kijk er in ieder geval regelmatig met plezier naar.

Victory

Ah, dacht dat het een oud Engels oorlogsschip was, van Nelson, wat in een lang verleden is vergaan in de strijd en werd nagebouwd, net zoiets als dat schip op de Bataviawerf in Nederland. Waarschijnlijk stond de inhoud van mijn hoofd ergens anders naar (gebeurde regelmatig!), bij het behandelen van die geschiedenis in vroegere leerzame jaren. Ik zal het dan nog maar eens gaan opzoeken, want ik begrijp uit je opmerking dat hij nooit gezonken is.

You guys bouwen met elkaar wel een prachtig schip en dat mag echt wel eens benadrukt worden. Ik kijk er in ieder geval regelmatig met plezier naar.

@ Bouwer.

In totaal zijn er vier schepen gebouwd met de naam VICTORY.
Het derde schip, is vergaan in het kanaal.
De vierde Victory, is het schip van Nelson, dat de slag om Trafalgar heeft gewonnen.
Dit schip, de echte dus, is opgelegd in portsmouth, en daar is het nog steeds in gebruik als vlaggeschip van de admiralytijd,
Er worden dan ook nog ieder jaar feestelijkheden rond het schip gehouden.

Ps. nog bedankt voor de foto's site, hij kwam goed van pas, voor de breedte van de gele banen.

Meedenken

Gelukkig, was het toch nog een kleine goede tip.
Heb ik ook iets bijgedragen aan je mooie schip.
Bij het bouwen van de Hood krijg ik soms ook waardevolle tips aangereikt en daar ben ik zelf ook blij mee.

lengte grote mast

Paniek in huize van Mierlo!!!!
De middelste mast waar ik mee bezig ben heeft een totale hoogte ( schrik niet) van de ring op het dek gemeten 75 cm ??? is dat niet erg hoog ???

help,help,help

Frenk, ik heb het nog even opgezocht voor je. Volgens het bouwplan van Deagostini moet de grote mast 67 cm lang zijn vanaf de mastring. En 9,5 cm onder deks. Maar of dat juist is wat de schaal van 1:84 betreft, dat zou je uit moeten rekenen. Mijn eigen mast is 70 cm vanaf het dek gerekent. Maar ik hou me niet zo bezig met de perfecte maten. Tenslotte (vind ik) dat het er om gaat dat je zelf tevreden bent met wat je hebt gemaakt! Gr. Pietsan.

hij kwam goed van pas, voor de breedte van de gele banen.

Hier de interpretatie van Caldercraft, Jan. Van voor naar achter:

full

full

full

full

Best wel ingewikkeld, omdat de banden de berghouten niet volgen.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
gele banden

@ Ad en Bouwer

Met dank voor de goede uitleg, hier het resultaat.

full

full

full

Nu moeten de berghouten er nog op, maar die verf ik, als ze nog niet vast zitten, ik ben dik tevreden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan

Vraagje . Hoe heb je de afstanden bepaald tussen zwart en de ocker kleur op de beplanking van het schip?? En de lijnen trekken op de zelfde wijze als de lijn van de onderwaterkant??

Gr John

ocker banden

Hoi Jan

Vraagje . Hoe heb je de afstanden bepaald tussen zwart en de ocker kleur op de beplanking van het schip?? En de lijnen trekken op de zelfde wijze als de lijn van de onderwaterkant??

Gr John

Hoi Johnboy.

De afstanden heb ik zo'n beetje op het oog bepaald, van af foto's en dergelijke,
Zo heb ik ook de lijnen getrokken, met het plakband.
Ik had afplakband van 13 mm, dat heb ik over de poorten geplakt, je moet namelijk in de gaten houden dat de poorten de zeeg van het dek volgen, en niet de waterlijn.
Maar op het oog, kan je een heleboel bereiken, je moet het wel op je gemak doen.

Alleen de bovenste ocker balk, daar ben ik niet tevreden over, ik zag namelijk op een foto, dat hij midschips over de poorten liep, en niet er boven.
Maar als ik dat nu verander, klopt de breedte weer niet, dus ik wacht even, misschien later.

regen afleiders

In de bouw beschrijving van Deagostini, staat dat je de regen afleiders uit het berghout moet snijden, indien deze op het berghout gemonteerd moet worden.

Maar op foto's van het echte schip, heb ik nergens gezien, dat die berghouten zijn uitgesneden, de regen afwijzers zijn direct op het berghout gemonteerd.
Of zie ik soms iets over het hoofd.

En dan nog een ding, kan het niet zo wezen dat het dak van de zij gallerij bekleed is met zink, op de foto ziet het erg grijs uit, nu is natuurlijk de vraag of er al zink op lag toen Nelson er op voer.

Weet iemand deze dingen zeker??

Back