Bouwverslag HMS-victory Deagostini

de foto in mijn album zetten is mij wel gelukt

Frenk, als het je lukt om foto's in je fotoalbum re zetten, is het plaatsen van foto's in een bericht een eitje. Als je in een bericht dat je aan het typen bent, een foto wilt plaatsen op de plaats waar je cursor staat, dan klik je rechts onder bij "Mijn foto's" op "[toevoegen]". Dan komt er een pop-up scherm met kleine versies van al je foto's in albums, en klik je op de foto die je wilt plaatsen. Daarna sluit je die pop-up (rechts boven), en de foto staat in je bericht.

@Bocdan
Ziet er verzorgd uit, Jan. Ben ook benieuwd hoe jouw koperwerk onder de waterlijn er uit gaat zien.

Groet,

Ad

bocdan,
Ik sluit mij bij Ad aan, het ziet er netjes uit allemaal, op die laatste afbeelding. Mijn romp van de Hood moet er ook maar zo uit gaan zien!
Ik heb in ieder geval al enigszins kunnen oefenen op de romp van de Bismarck, maar die romp van de Hood moet toch van een betere kwaliteit worden, anders zal ik nog wel eens terugdenken aan een afbeelding als deze hierboven. Ga zo door!!!!!

koperwerk

@ Ad & Bouwer

Zo moet het koperwerk er uit gaan zien.

Foto is van een duitse site.
k9k.jpg

Laatst bewerkt:
foto

De foto die hier onder had moeten staan, is door Modellmarine verwijderd,
Misschien door copyright , als dat zo is hebben ze gelijk.

De foto die hier onder had moeten staan, is door Modellmarine verwijderd,

Jan, ik begrijp dat hij niet verwijderd is, maar dat ze geen links naar hun beeldmaterialen willen. Het enige is dan om de foto zelf op te slaan en hem dan te plaatsen.
Ik kan de oorspronkelijke foto niet vinden, maar dat is vanwege de constructie van de site.

Groet,

Ad

foto

@ Ad

Als je nu op Modellmarine .de klikt, dan kom je op hun site.
Liks op de pagina staat een rijtje, klik daar tipps aan, en dan zie je wat ik bedoelde, het is de tip, waar ze met het koperwerk bezig zijn, zo moet het bij mij ook worden.
Ik hoop dat je het vind.

het is de tip, waar ze met het koperwerk bezig zijn

Gevonden, Jan. Dat ziet er inderdaad mooi uit!!
Ik ben toevallig bezig met het "restaureren" van m'n eerste bootje, de America. Daarvan was de onderkant ook bekleed met koper, maar bij Mamoli hadden ze dat met houtfineerplaatjes gesimuleerd. Dat vervang ik nu door plaatjes van Aeronaut, maar heb achteraf een beetje spijt van die keuze. De plaatjes zijn wel goed, maar ze hebben daar klinknagels in gesimuleerd die veel te groot zijn, en daardoor zijn er ook veel minder dan in werkelijkheid. Maar ja, er is altijd wel wat!!!

Groet,

Ad

plaatjes

@ Ad

Ad je ziet in die afbeelding, dat de koper plaatjes op rol zitten, op zich zelf een betere oplossing dan allemaal los( vind ik).
Die persoon van de foto, plakt hele stroken over de romp, en snijd daar later de plaatjes in, ze zitten dan wel allemaal mooi recht natuurlijk.
Daarna kan je beslissen of je de klink nagels aan brengt of niet.

Ik heb zo eens rond gekeken, wat de meeste doen, maar ik vind persoonlijk dat op de meeste modellen de nagels overheersen, dat kan toch niet de bedoelling zijn.
Laten we zeggen dat een nagelkop 5 cm doorsnee had, dan zou die op mijn model schaal 1-84, 0,595238 mm zijn, afgerond dus 0,6 mm, dat is amper te zien.

Dus je snapt mijn conclusie, weg laten die dingen, misschien hier en daar wat kleine puntjes met een naald, maar dat is ook alles.

Graag jouw mening hier over, ik moet tenslotte nog met koperen beginnen

Laten we zeggen dat een nagelkop 5 cm doorsnee had, dan zou die op mijn model schaal 1-84, 0,595238 mm zijn, afgerond dus 0,6 mm, dat is amper te zien.

Je neemmt het al ruim, Jan. Volgens zu Mondfeld in "Historische scheepsmodellen" zijn ze 1,8 tot 3,5 cm, en zijn ze niet alleen langs de randen, maar ook daarbinnen in een soort ruitpatroon aangebracht:

full

Voor Engelse schepen geeft hij als afmetingen van de platen overigens 122 x 52 cm, maar dat was volgens hem zo halverwege de 19e eeuw, en de HMS Victory is van bijna een eeuw eerder. Hoewel ik niet weet of de koperen platen er al vanaf nieuw opzaten, want daar is de Engelse marine ergens later in de tweede helft van de 18e eeuw mee begonnen.

De Aeronaut plaatjes zijn zoals eerder gezegd exact op schaal bij de 1:66 van de America, maar de klinknagels lijken nergens op. Die van Caldercraft zijn wat dat betreft wel mooier. De 1:72 versie heeft veel hele fijne nagels (rond de 0,4 mm, en wel degelijk goed te zien) maar alleen aan de rand. De 1:64 plaatjes hebben een gelijkmatig patroon van de nagels, maar dat was volgens zu Mondfeld alleen gebruikelijk bij loden beplating zoals die bij Spaanse en Portugese schepen sinds begin 16e eeuw werden toegepast.

Wat ik tot nu toe gezien heb van zelf aangebrachte nagelkoppen vind ik niet echt mooi, ze reproduceren gewoon onvoldoende waardoor het een wat rommeliger gezicht wordt. Dan zou ik kiezen voor helemaal geen nagels (dus zeker ook niet "hier en daar") als vorm van "de kunst van het weglaten".

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
nagels

@ Ad

Ad je zegt het zelf al, dat zelf aangebrachte nagels, niet erg mooi is en zijn. Ze worden vaak te groot weergegeven.

Je hebt overigens gelijk, wat betreft; de kunst van het weg laten.
Nu ik je antwoord heb gelezen, nijg ik er naar om de nagels maar helemaal weg te laten, ofschoon ik mettertijd wel ga proberen of het lukt, deze mooi aantebrengen.

Het voordeel van die koper band is, dat je wel een stukje kan verprutsen,
ik heb in totaal 96 meter, moet toch genoeg zijn.

Sommige stukjes heb ik nu al geprobeerd, maar het is tot nu toe niet geslaagd, ik vind het te druk.

Hallo, weet iemand wat de bedoeling is van het goud/zilver kleurige stuk karton dat is geleverd in deel 68?

groeten Ronnie

koperen plaat

Misschien een leuke foto van hoe ik het heb gedaan.
Victory van Billing boats met latoenkoperen plaatjes van ca. 18x9mm e.e.a. gesneden met een papiersnijder en de nagels gestanst met een persje.
Gemonteerd met secondelijm en afgeschilderd met koperkleurige verf en dit deels verwijderd met een lap, hierna afgelakt met blanke lak.

full

Modelbouwforum.nl -

Laatst bewerkt door een moderator:
Bocdan,
Ik heb ook gebruik gemaakt van dat koperband. De helft heb ik beplakt en het ziet er nu zo uit. De streepjes heb ik er met een potlood (zachtjes) in gedrukt. Geen puntjes. Die worden op schaal te groot.
Jan Zwart
IMG_9534.jpg

IMG_9514.jpg

Bekopering

@ Janzwart.

Jan dit is precies wat ik in mijn hooft heb, per baan er op plakken, en dan de streepjes er in, zonder nagels, mooi strak.
Het ziet er fantasties uit moet ik zeggen, nu heb ik tenminste een voorbeeld.
Ik wil je alleen vragen, waar je bent begonnen, bij de kiel, of op de waterlijn.
Hoever onder het onderste luik, heb je de waterlijn aangehouden, ik bedoel hier de mm.

Ps, Heb je de romp eerst nog bewerkt, geplamuurd, of gelakt, om het band beter te laten plakken, of is dat niet nodig.

Bocdan,
Ik heb gebruik gemaakt van een instructieset op de Engelse site.
Instructions on How to Copper Tile your HMS Victory Hull - Part 1 & 2. - HMS Victory Model - General Discussion - ModelSpace
Ben begonnen met één rand langs de waterlijn en daarna vanaf de kiel daarnaartoe gewerkt. Helemaal volgens instructies. De waterlijn heb ik getrokken volgens de Nederlandse handleiding,in het midden net onder de onderste rand. 19 mm onder onderste luik.
De romp heb ik zo goed mogelijk geschuurd en kiertjes dicht geplamuurd. Als je het koper erop vastdrukt zie je elke onregelmatigheid erdoor. Iets is niet erg maar niet teveel. Met name de lassen tussen de kopse kanten van de latjes heb ik weggewerkt.
Daarna met koperverf geschilderd. Mochten er kieren ontstaan dan zit er in ieder geval dezelfde kleur onder.
Er onstaan wel hier en daar scherpe randjes waar je makkelijk aan kan blijven haken. Dat zou je kunnen weglakken maar dan verouderd het koper niet meer, wat ik wel wil. Daar ben ik nog niet uit.
Het band plakt heel goed. En na het erop zetten heb ik de stroken met een restlatje goed aangedrukt. Streepjes langs een strookje papier van 15mm breed uit de hand getrokken met 1/3 overlap. Gaat goed als je maar haaks de strook volgt. Bij de boeg staan de streepjes dan niet meer haaks op de kiel. Bedenk dat het rechthoekige platen zijn.
Het is niet al te moeilijk en het resultaat is prachtig.

Succes.
Jan Zwart

koperen

@ Janzwart

Jan bedankt voor de super duidelijke instructie, hier kan ik wat mee.
Gaan we eerst de romp onderwater glad schuren en dan schilderen, met koper lak.

Back